Studien som er utført på oppdrag fra Fiskeri- og kystdepartementet, har analysert sannsynligheten for oljeutslipp fra skipsfart og miljørisiko ved akutt forurensning, og har sett på hvordan beredskapen ved grunnstøtinger kan bli bedre.
Les også:
Siden 1980 og fram til i dag har det ifølge Kystverkets rapport vært gjennomført 30 statlige oljevernaksjoner, hvorav 28 har vært nær kysten.
Bare de siste par årene har to grunnstøtinger gjort at Norge har fått kysten sin kraftig tilgriset av olje. 31. juli 2009 havarerte bulkskipet Full City utenfor Langesund, og store mengder olje lekket ut i sjøen og tilgriset en kyststrekning på 75 kilometer.
Les mer:
Les også:
Halvannet år senere, 17. februar i år, grunnstøtte konteinerskipet Godafoss utenfor Hvaler, og store mengder seig olje lekket ut og griset til Ytre Hvaler nasjonalpark, Norges eneste maritime nasjonalpark.
Les:
Les mer:
Resultatene av Kystverkets nye analyse, som ble offentliggjort mandag, skal bidra til å å begrense skadeomfanget og bedre beredskapen ved slike fremtidige grunnstøtinger langs norskekysten.
Økt kommunal beredskap
Selv om rapporten slår fast at Norge i dag har en «velorganisert samspillsorganisasjon der private, kommunale og statlige ressurser inngår», har den likevel flere tips til forbedringer.
Blant disse er økt satsing på kommunal beredskap mot akutt forurensning, og lik grunnberedskap i alle beredskapsregionene langs kysten, som skal sikre at nødvendige beredskapsressurser bringes raskt på plass og at tiltak raskt iverksettes for å begrense oljeforurensning.
Analysen anbefaler også at Kystverkets nye oljevernfartøy, indre Kystvakt, ytre Kystvakt og statlige slepefartøy utstyres med nattkapasitet, og at det etableres en ny aksjonssentral i Horten.
– Nordområdene peker seg ut
Analysen anbefaler også at det etableres forsterket beredskap i sju geografiske områder med forhøyet miljørisiko.
Studien har analysert sannsynligheten for akutt oljeutslipp fra skipstrafikk langs kysten av Fastlands-Norge basert på trafikkdata fra 2008 og estimater for trafikken i 2025.
Her identifiseres det områder med økt sannsynlighet for utslipp de kommende årene, og ifølge rapporten peker nordområdene «seg ut som det området hvor sannsynligheten for store, akutte utslipp vil øke mest».
Les også:
Les:
Les mer:
Nye skip
Responstiden kan ifølge analysen økes ved å benytte redningstjenestens fartøy og losfartøy til innringning av havarerte skip, og rapporten anbefaler også innleiing av et større antall fiskefartøy og andre egnede skip for å bistå i beredskapen.
Ifølge rapporten er behovet for større materiellinvesteringer i dag redusert gjennom de siste årenes bevilgninger til Kystverkets investeringsplan for oljevernmateriell.
Likevel anbefaler den innkjøp flere høyhastighetslenser, av nye og raskere oljevernfartøy, samt at antall oljevernfartøy økes fra seks til syv. Av kystverkets seks oljevernfartøy, er fire av dem gamle skip som ikke kan kjøre fortere enn 7–8 knop, og dette begrenser ifølge rapporten responstiden ved utrykning etter grunnstøtinger. I tillegg er det begrenset plass om bord i disse til å lagre tilstrekkelig mengde oljevernutstyr.
Det første nye oljevernfartøyet er ifølge rapporten allerede under bygging, og vil bli levert i begynnelsen av 2012.
– Anbefalingene i Kystverkets analyse gir gode innspill, som kan bidra til å styrke den statlige beredskapen mot akutt forurensning, sier fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap).