Apollo 8 - jorden og månen - Dette er synet turistene kan oppleve, Jorden som stiger opp foran Månen. NASA

Dette er synet turistene kan oppleve, Jorden som stiger opp foran Månen.

Foto: NASA

Vil du reise til Månen?

Prislappen er 150 millioner dollar, og det er fortsatt en plass ledig. Verdens første chartertur til Månen er under planlegging.

Til sammen 24 personer har gjort det før, men nå får de første turistene også muligheten: Med egne øyne få se Månen på nært hold, inkludert baksiden.

Målet er at ferden skal foregå i 2015.

Russerne står for romfartøyet, mens et privat selskap er turarrangør.

Baksiden av månen - Slik ser Månen ut på baksiden. Kun 27 mennesker har sett det med egne øyne.NASA

Slik ser Månen ut på baksiden. Kun 27 mennesker har sett det med egne øyne.

Foto: NASA

Space Adventures har allerede sendt turister til Den internasjonale romstasjonen, og mener månen er det naturlige skrittet videre.

Mannen som var nummer to på Månens overflate, astronauten Buzz Aldrin, sier ferden gir privatpersoner en unik mulighet til å bli en av de store oppdagerne i dette århundret.

Gamle russiske planer

Space Adventures mener at prosjektet ikke er så svevende som det kanskje kan virke, og har basert seg på russernes planer for hvordan de skulle nå til Månen før amerikanerne.

Fartøyet som skal brukes på ferden er også mer eller mindre det samme som ble utviklet for det russiske måneprosjektet på 1960-tallet.

Prosjektet falt i fisk da amerikanerne nådde Månen i desember 1968.

NASA slo russerne med muligens noen få uker med å være de første som sendte et bemannet romfartøy til vår nærmeste nabo i rommet.

Plass til to

Planen til Space Adventures er å sende opp et Sojus-romfartøy med tre mennesker om bord fra Baikonur i Kasakhstan. De tre er to betalende turister og en proff kosmonaut.

Fartøyet til måneturisme - Slik vil hele det sammenkoblede fartøyet se ut. Den russiske Sojus er til høyre i bildet.Space Adventures

Slik vil hele det sammenkoblede fartøyet se ut. Den russiske Sojus er til høyre i bildet.

Foto: Space Adventures
Fartøyet til måneturisme - For å få til planen, må det sendes opp en ubemannet modul med ekstra plass og drivstoff for ferden til Månen.Space Adventures

For å få til planen, må det sendes opp en ubemannet modul med ekstra plass og drivstoff for ferden til Månen.

Foto: Space Adventures

Når fartøyet er trygt i bane, skal den møte en annen modul som skal gi ekstra plass og drivstoff for ferden videre til Månen.

Sojus kan ikke ta med seg nok drivstoff til å brekke seg vekk fra Jordens tyngdekraft, så det er nødvendig å legge til noe mens den i bane ute i rommet.

Dette gjør selvfølgelig prosjektet både dyrere og mer komplisert.

Bare en liten titt

Målet er ikke å gå inn i bane rundt Månen slik Apollo 8-fartøyet gjorde.

Turistene skal fanges opp av Månens tyngdekraft med en hastighet som gjør at de blir slynget tilbake til Jorden uten å måtte foreta noen vesentlige endringer av kursen.

Hele svingen rundt Månen vil ta omtrent en time.

Turistene får kun se alt på nært hold én eneste gang, til forskjell fra Apollo 8-astronautene som kunne studere baksiden av Månen ti ganger.

Men ifølge romarrangøren vil de likevel få sett nok til at dette blir en opplevelse for livet.

Hele turen fra oppskytning til landing skal ta omtrent ni dager.

Fortsatt muligheter

En av dem som allerede har bestilt plass på den første ferden, skal være en kjent person.

Navnet på vedkommende holdes hemmelig, men Space Adventures sier det en person som de fleste vil kjenne igjen.

Hvordan det går med forhandlingene rundt det andre ledige setet, er ukjent. Men gitt at Space Adventures driver fortsatt markedsføring av turen, er det grunn til å tro at muligheten fortsatt er åpen.

Neil Armstrong på Månen - Dette blir det ikke noe av for de første turistene. Å lande på Månen blir for framtidige turarrangører å få til.Neil Armstrong/NASA

Dette blir det ikke noe av for de første turistene. Å lande på Månen blir for framtidige turarrangører å få til.

Foto: Neil Armstrong/NASA

Kritikk og atter kritikk

Men prosjektet har møtt kritikk. Den går ikke på det moralske ved å bruke så mye penger på å underholde seg selv, men på det rent tekniske ved ferden.

Det er Sojus-fartøyet, den planlagte ekstra modulen og bærerakettene som er problemet. For ved første øyekast kan det se ut til at utstyret er for tungt for at jobben kan bli gjort.

Så kanskje turarrangøren blir nødt til å løse problemet ved bare ta med seg bare veldig slanke turister.

Utvalgte dokumentarer

Norsk dokumentarserie i tre deler. Professor Terje Tvedt har brukt det meste av sitt voksne liv til å forske på Nilen, elven som er livets åre for millioner av mennesker. Nilen renner gjennom elleve land hvor befolkningsvekst, ny teknologi og miljøendringer gjør kampen om vannet stadig mer desperat. I denne serien tar Tvedt en reise gjennom dette gigantiske elvesystemets historie og nåtid, i møte med mennesker og statsledere, fra utløpet i Middelhavet til den hvite Nilens kilde i hjertet av Afrika. (1:3)
Am. dokumentar. Politisk thriller om Sør-Afrikas siste apartheid-president. Frederik Willem de Klerk var en mystisk og svært sammensatt person som gjorde en fascinerende politisk reise. Han var presidenten som slapp Nelson Mandela fri fra fengsel, og fungerte senere som hans visepresident. (The Other Man - F.W. De Klerk and the End of Apartheid in South Africa)
Br. dokumentarserie. I løpet av seks hundre år hadde Det osmanske riket mange ulike leiarar. Rageh Omaar utforskar kontrastane mellom to av dei mest kjende sultanane. Det osmanske riket var eit av dei største og mektigaste imperia i verdshistoria. Vi følgjer utviklinga frå den spede byrjinga på 1200-talet til oppløysinga på midten av 1900-talet. (The Ottomans: Europe's Muslim Emperors) (2:3)