Vil du reise til Månen?

Prislappen er 150 millioner dollar, og det er fortsatt en plass ledig. Verdens første chartertur til Månen er under planlegging.

Apollo 8 - jorden og månen

Dette er synet turistene kan oppleve, Jorden som stiger opp foran Månen.

Foto: NASA

Til sammen 24 personer har gjort det før, men nå får de første turistene også muligheten: Med egne øyne få se Månen på nært hold, inkludert baksiden.

Målet er at ferden skal foregå i 2015.

Russerne står for romfartøyet, mens et privat selskap er turarrangør.

Baksiden av månen

Slik ser Månen ut på baksiden. Kun 27 mennesker har sett det med egne øyne.

Foto: NASA

Space Adventures har allerede sendt turister til Den internasjonale romstasjonen, og mener månen er det naturlige skrittet videre.

Mannen som var nummer to på Månens overflate, astronauten Buzz Aldrin, sier ferden gir privatpersoner en unik mulighet til å bli en av de store oppdagerne i dette århundret.

Gamle russiske planer

Space Adventures mener at prosjektet ikke er så svevende som det kanskje kan virke, og har basert seg på russernes planer for hvordan de skulle nå til Månen før amerikanerne.

Fartøyet som skal brukes på ferden er også mer eller mindre det samme som ble utviklet for det russiske måneprosjektet på 1960-tallet.

Prosjektet falt i fisk da amerikanerne nådde Månen i desember 1968.

NASA slo russerne med muligens noen få uker med å være de første som sendte et bemannet romfartøy til vår nærmeste nabo i rommet.

Plass til to

Planen til Space Adventures er å sende opp et Sojus-romfartøy med tre mennesker om bord fra Baikonur i Kasakhstan. De tre er to betalende turister og en proff kosmonaut.

Fartøyet til måneturisme

Slik vil hele det sammenkoblede fartøyet se ut. Den russiske Sojus er til høyre i bildet.

Foto: Space Adventures
Fartøyet til måneturisme

For å få til planen, må det sendes opp en ubemannet modul med ekstra plass og drivstoff for ferden til Månen.

Foto: Space Adventures

Når fartøyet er trygt i bane, skal den møte en annen modul som skal gi ekstra plass og drivstoff for ferden videre til Månen.

Sojus kan ikke ta med seg nok drivstoff til å brekke seg vekk fra Jordens tyngdekraft, så det er nødvendig å legge til noe mens den i bane ute i rommet.

Dette gjør selvfølgelig prosjektet både dyrere og mer komplisert.

Bare en liten titt

Målet er ikke å gå inn i bane rundt Månen slik Apollo 8-fartøyet gjorde.

Turistene skal fanges opp av Månens tyngdekraft med en hastighet som gjør at de blir slynget tilbake til Jorden uten å måtte foreta noen vesentlige endringer av kursen.

Hele svingen rundt Månen vil ta omtrent en time.

Turistene får kun se alt på nært hold én eneste gang, til forskjell fra Apollo 8-astronautene som kunne studere baksiden av Månen ti ganger.

Men ifølge romarrangøren vil de likevel få sett nok til at dette blir en opplevelse for livet.

Hele turen fra oppskytning til landing skal ta omtrent ni dager.

Fortsatt muligheter

En av dem som allerede har bestilt plass på den første ferden, skal være en kjent person.

Navnet på vedkommende holdes hemmelig, men Space Adventures sier det en person som de fleste vil kjenne igjen.

Hvordan det går med forhandlingene rundt det andre ledige setet, er ukjent. Men gitt at Space Adventures driver fortsatt markedsføring av turen, er det grunn til å tro at muligheten fortsatt er åpen.

Neil Armstrong på Månen

Dette blir det ikke noe av for de første turistene. Å lande på Månen blir for framtidige turarrangører å få til.

Foto: Neil Armstrong/NASA

Kritikk og atter kritikk

Men prosjektet har møtt kritikk. Den går ikke på det moralske ved å bruke så mye penger på å underholde seg selv, men på det rent tekniske ved ferden.

Det er Sojus-fartøyet, den planlagte ekstra modulen og bærerakettene som er problemet. For ved første øyekast kan det se ut til at utstyret er for tungt for at jobben kan bli gjort.

Så kanskje turarrangøren blir nødt til å løse problemet ved bare ta med seg bare veldig slanke turister.

Utvalgte dokumentarer

Br. dokumentar. Den 23 år gamle medisinerstudenten Jyoti Singh ble brutalt voldtatt av seks menn på en buss i Dehli. Hun døde senere av skadene. Hennes fryktelige skjebne utløste sterke protester og gateopptøyer i India, og førte til endringer i loven. Singhs voldtektsmenn snakker ut mens de venter på å bli hengt. Deres verdier og tankesett speiler et skjevt patriarkalsk samfunn som ser på kvinner som annenrangs, og til og med uønsket. (Indias Daughter)
Norsk dokumentar. Konflikten mellom Israel og Palestina handler om at to folkeslag sier "mitt land" om det samme området. Vi møter to sterke kvinner, Fathie som måtte flykte til Libanon i 1948 og ønsker å få dø i sin hjemby Jaffa, og Susi som mistet sine foreldre i Auschwitz og ble smuglet ut av leiren og holdt skjult til krigen var slutt. Nå drømmer hun om en stat forbeholdt jøder. På en stillferdig måte gir filmen et innblikk i de grunnleggende motsetningene som gjør denne konflikten så komplisert. (My Homeland)
Dansk-tysk dokumentar. Dette er historien om hvordan Edward Snowden greide å slippe unna USAs etterretningstjeneste. Etter at han hadde utlevert flere hemmelige dokumenter enn noen gang tidligere i USAs historie, startet en omfattende menneskejakt. Hvordan var det mulig for Snowden å unnslippe? DR har fått unik adgang til å intervjue Snowden som fortsatt sitter i asyl i Moskva, Sarah Harrison fra Wikileaks som hjalp ham under flukten og hans far. Tidligere leder for National Security Agency, Michael Hayden, forteller om hvor mye som sto på spill for USA.