Hopp til innhold

Verdens dyreste vrakfjerning i gang

Arbeidet med å flytte «Costa Concordia» fra Italias vestkyst har nå startet. Å fjerne skipet, som er dobbelt så stort som Titanic, er ventet å bli den dyreste redningsaksjonen noensinne.

Italy Shipwreck

Skipet ble rettet opp i september, og mandag startet arbeidet med å løse skipet fra sikringene før det slepes til Genova.

Foto: Andrew Medichini / Ap

Det er to år siden cruiseskipet, med 4.229 personer om bord, grunnstøtte ved øya Giglio.

Mandag morgen startet hevingen av skipet.

– Det er en veldig kompleks operasjon. Den første delen av arbeidet vil være den farligste, siden det vil kobles fra sikringene, sier Franco Gabrielli, som leder arbeidet.

Alt om «Costa Concordia»-forliset

– En operasjon på denne størrelsen har aldri før vært forsøkt, sier Gabrielli.

32 mennesker døde

Arbeiderne skal heve skipet ved å pumpe luft inn i tankene som er festet til skipet.

30 store tanker skal langsomt fylles med luft. 36 stålkabler og 56 kjettinger holder alt på plass.

Hevingen er ventet å ta seks-syv dager.

Skipet vil deretter bli tauet til hjemmehavnen Genova, hvor det vil bli skrotet.

Concordia traff et rev utenfor den italienske øya Giglio i januar 2012 og kantret. 32 mennesker mistet livet.

En person er ikke blitt funnet etter forliset. Redningsleder Franco Gabrielli sier søket etter den indiske kelneren Russel Rebello vil fortsette etter at skipet er hevet.

Kostbart

I september ble vraket reist opp, og hviler nå på seks stålplattformer, men det ligger fortsatt delvis under vann.

Redningsaksjonen blir omtalt som den dyreste i sitt slag noensinne.

De samlede utgiftene etter «Costa Concordia»-forliset er beregnet til over 9 milliarder kroner. Til sammenligning kostet det 3,5 milliarder å bygge skipet.

Artikkelen fortsetter under videoen:

Bilder fra Concordia tatt av dykkere

Se undervannsbilder inne fra «Costa Concordia».

Risiko

En ingeniør hos cruiseoperatøren Costa Crociere beskriver operasjonen som «enestående».

– Som med alt som blir gjort for første gang, er det risiko. Men vi mener det skal gå bra, sier Franco Porcellacchia, ifølge BBC.

350 dykkere og ingeniører er i aksjon.

Miljøvernere advarer mot et worst-case-scenario, dersom skroget brytes opp, og rester fra skipet forurenser det marine miljøet.

– Vi snakker om en flytende by kledd ut for tusenvis av passasjerer, med litervis av miljøgifter som oljer, vaskemidler og kloakk-kjemikalier fortsatt inne, sier Giorgia Monti fra Greenpeace, som har et observasjonsteam som overvåker driften.

Glade innbyggere

Lokale innbyggere har sagt de er glad vraket vil bli fjernet.

– Jeg er glad de tar det bort. Å se et skip som alltid ligger der, med alle dødsfallene som bakteppe, det gir oss frysninger, sier Italo Arienti til nyhetsbyrået Reuters.

Kapteinen Francesco Schettino er tiltalt for uaktsomt drap og for å ha forlatt skipet, og risikerer 20 års fengsel. Han nekter straffskyld.

Italia med Gigio og Genova

SISTE NYTT

Siste nytt