Hopp til innhold

Venstre: Umulig å regne oljeutslipp i kroner

Venstre stiller seg kritisk til rapporten som konkluderer med at det er billigere å rydde opp i oljeutslipp enn å faktisk forhindre dem. – Det er umulig å regne skadene fra et oljeutslipp om til kroner og øre, mener partiet.

Luftfoto av Full City

Flyfoto av oljeutslippet etter at lasteskipet 'Full City' gikk på grunn utenfor Langesund i 2009. Etter slike oljeutslipp tar politikerne til orde for flere slepebåter for hindre oljeutslipp.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima
Rebekka Borsch

Venstres Rebekka Borsch mener det er en forpliktelse å ta vare på naturen.

Foto: Rebekka Borsch
Sigurd Enge, rådgiver i Bellona

Rådgiver i Bellona, Sigurd Enge, er glad for at rapporten ikke har fått politisk gehør.

Foto: Harald Krogtoft / NRK

Kystverket mener staten bør kjøpe og drifte seks store slepebåter for å forhindre skipsulykker og oljeutslipp. NRK Brennpunkt kan i dag fortelle at et konsulentselskap mener det derimot er billigere å rydde opp etterpå.

Rapporten om økt slepebåtberedskap har ligget på regjeringens bord siden 2012. Der anbefaler Kystverket at staten kjøper og drifter seks store fartøy for å forhindre store skipsulykker og oljeutslipp langs kysten.

Konsulentselskapene Holte Consulting og Vista Analyse, som har kontrollert Kystverkets anbefaling, mener det er billigere å rydde opp etter utslippene enn å ha statlig slepebåtberedskap. Konsulentselskapene ville ikke la seg intervjue i saken.

– Forringer livskvaliteten

Konklusjonen i rapporten får Venstres Rebekka Borsch til å reagere.

– Ulykker som Exxon Valdez og Langesund viser tydelig at miljøskader på grunn av oljeutslipp etter skipshavari både er omfattende og langvarige, og dermed umulig å regne om i kroner. Skaden omfatter ikke bare dyr og planter, men også forringer livskvalitet for menneskene som bor i nærområdet, sier hun.

Hun understreker forskjellen mellom samfunnsøkonomiske regnestykker og virkeligheten.

– Faktum er at naturverdiene og samfunnsverdiene den norske kysten står for, ikke kan måles i kroner og øre. Naturens verdi og vår forpliktelse til å ta vare på den, er dessuten nedfelt i grunnloven, sier Borsch.

– Hvor mye er en sjøfugl verdt?

Bellona-rådgiver Sigurd Enge jobber med oljevernspørsmål i Bellona, og reagerer sterkt på det han leser. Han sitter i det regjeringsoppnevnte oljevernutvalget som rapporter til samferdselsministeren.

Noen rapporter har det bedre nedi skuffen enn ute i lyset, mener Enge.

– Dette er et eksempel på hvor galt det kan gå når man bruker samfunnsøkonomiske parametere alene. Jeg oppfordrer skrivebordskonsulentene til å forlate kontorene sine og snakke med folk som fortsatt opplever oljekatastrofer på kroppen, sier han.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Flere dyrearter er fortsatt preget av oljeutslippet fra «Exxon Valdez» utenfor Alaska 24. mars 1989. 
- I dag ser det normalt ut, men stikker du spaden i grunnen kommer det opp olje, forteller Bjørn Einar Grøsvik, forsker ved Havforskningsinstituttet.

Skadene etter oljeutslippet fra «Exxon Valdez», som gikk på grunn utenfor Alaska i 1989, er fremdeles tydelige i området.

– Hvor mye er en sjøfugl verdt? Hva har de tatt med av verdier knyttet til oppdrett, fiskeri og turisme?, spør Enge retorisk, og viser til Bellonas pågående oppfølgingsarbeid med ulykken i Mexicogolfen i 2010.

Fortsatt preges områder i Louisiana og Mississippi av store skader på mennesker, miljø- og dyreliv, som igjen har ført til stor arbeidsledighet og mange konkurser innen fiskeri og turisme, ifølge Bellona.

– Utelater verdier

Bellona mener at Analyseselskapene verdsetter naturressursene på norskekysten svært lavt som setter opp regnestykket med utgifter til slepebåtberedskap mot utgifter til opprydding.

– Den samfunnsøkonomiske disiplinen er bra i mange tilfeller, men her utelates en rekke verdier som det er vanskelig å sette gode priser på, sier Enge.

Enge er imidlertid glad for at rapporten ikke har fått politisk gehør.

SISTE NYTT

Siste nytt