Kystverket mener staten bør kjøpe og drifte seks store slepebåter for å forhindre skipsulykker og oljeutslipp. NRK Brennpunkt kan i dag fortelle at et konsulentselskap mener det derimot er billigere å rydde opp etterpå.
Rapporten om økt slepebåtberedskap har ligget på regjeringens bord siden 2012. Der anbefaler Kystverket at staten kjøper og drifter seks store fartøy for å forhindre store skipsulykker og oljeutslipp langs kysten.
Konsulentselskapene Holte Consulting og Vista Analyse, som har kontrollert Kystverkets anbefaling, mener det er billigere å rydde opp etter utslippene enn å ha statlig slepebåtberedskap. Konsulentselskapene ville ikke la seg intervjue i saken.
– Forringer livskvaliteten
Konklusjonen i rapporten får Venstres Rebekka Borsch til å reagere.
– Ulykker som Exxon Valdez og Langesund viser tydelig at miljøskader på grunn av oljeutslipp etter skipshavari både er omfattende og langvarige, og dermed umulig å regne om i kroner. Skaden omfatter ikke bare dyr og planter, men også forringer livskvalitet for menneskene som bor i nærområdet, sier hun.
Hun understreker forskjellen mellom samfunnsøkonomiske regnestykker og virkeligheten.
– Faktum er at naturverdiene og samfunnsverdiene den norske kysten står for, ikke kan måles i kroner og øre. Naturens verdi og vår forpliktelse til å ta vare på den, er dessuten nedfelt i grunnloven, sier Borsch.
– Hvor mye er en sjøfugl verdt?
Bellona-rådgiver Sigurd Enge jobber med oljevernspørsmål i Bellona, og reagerer sterkt på det han leser. Han sitter i det regjeringsoppnevnte oljevernutvalget som rapporter til samferdselsministeren.
Noen rapporter har det bedre nedi skuffen enn ute i lyset, mener Enge.
– Dette er et eksempel på hvor galt det kan gå når man bruker samfunnsøkonomiske parametere alene. Jeg oppfordrer skrivebordskonsulentene til å forlate kontorene sine og snakke med folk som fortsatt opplever oljekatastrofer på kroppen, sier han.
Artikkelen fortsetter under videoen.
– Hvor mye er en sjøfugl verdt? Hva har de tatt med av verdier knyttet til oppdrett, fiskeri og turisme?, spør Enge retorisk, og viser til Bellonas pågående oppfølgingsarbeid med ulykken i Mexicogolfen i 2010.
Fortsatt preges områder i Louisiana og Mississippi av store skader på mennesker, miljø- og dyreliv, som igjen har ført til stor arbeidsledighet og mange konkurser innen fiskeri og turisme, ifølge Bellona.
– Utelater verdier
Bellona mener at Analyseselskapene verdsetter naturressursene på norskekysten svært lavt som setter opp regnestykket med utgifter til slepebåtberedskap mot utgifter til opprydding.
– Den samfunnsøkonomiske disiplinen er bra i mange tilfeller, men her utelates en rekke verdier som det er vanskelig å sette gode priser på, sier Enge.
Enge er imidlertid glad for at rapporten ikke har fått politisk gehør.