Hopp til innhold

København-fly lå rett bak flyet som ble skutt ned

Et fly fra København lå rett bak flyet som skal ha blitt skutt ned i Ukraina, og kan ha sett det som skjedde.

København-fly lå rett bak flyet fra Malaysia Airlines
Foto: © Flightradar24

Et fly fra København til Singapore skal ha vært det nærmeste flyet da flight MH17 styrtet med 298 passasjerer om bord. Det melder Danmarks Radio.

Flightradar24, som overvåker flyenes posisjoner over hele verden, viser hvor nære enkelte fly lå ulykkesflyet.

Flyene lå noen 20-30 kilometer fra hverandre da flykatastrofen skjedde – en distanse som kan tilbakelegges på få minutter med en hastighet som et rutefly flyr med.

Flyet fra København, med nummer SQ351 / SIA351 lettet klokken 12.45 og landet sikkert i Singapore knappe 12 timer senere.

Singapore Airlines vil overfor Danmarks Radio verken bekrefte eller avkrefte at det var deres fly som lå rett bak flyet som styrtet. Selskapet opplyser imidlertid at de nå ikke flyr over ukrainsk luftrom.

Norwegian flyr igjen over Ukraina

Eurocontrol har stengt luftrommet over Øst-Ukraina, og mange selskaper har valgt å fly utenom hele Ukraina.

I går stoppet Norwegian sine flyvninger over ukrainsk luftrom. Fredag ettermiddag besluttet selskapet å fly til den ukrainske hovedstaden Kiev.

– Etter dialog med myndighetene, har vi besluttet at flyet går som normalt. Men vi flyr ikke over Øst-Ukraina, sa Anne-Sissel Skånvik.

Senere på ettermiddag opplyser Norwegian at flyet er kansellert på grunn av tekniske problemer.

Lydopptak: – Helvete, vi har skutt ned et passasjerfly

Flyvinger over Ukraina nå

Det flyr fortsatt fly over Ukraina, men det østlige luftrommet er stengt. Dette bildet viser flyene i luften 10.48 norsk tid.

MH17 flightradar

Her mistet flyselskapet kontakten med MH17.

– Norwegian flyr lengre vest

Ruten flight MH17 fulgte før det ble skutt ned var godkjent og brukt av andre fly bare timer før angrepet.

– Luftrommet var åpent over 32.000 fot fram til i går. Hverken FNs luftfartsmyndighet eller EASA hadde restriksjoner om å fly i området, forklarer Jo Bjørn Skatval i norsk flygerforbund til NRK.

– Quantas bestemte likevel å droppe området. Men siden det koster med å fly rundt – og det ikke har vært restriksjoner – valgte de fleste flyselskaper å fly der, sier Skatval.

Norwegian har flere flyruter som går over ukrainsk luftrom, men ikke der ulykken skjedde, opplyser selskapet.

– Dette er et område vi vanligvis ikke flyr over, da våre ruter går vesentlig lengre vest enn området ulykken skjedde, sier Mannion.

SAS har mange flyruter til Asia, men ingen av disse rutene flyr over Ukraina, opplyste informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til NRK i går.

SISTE NYTT

Siste nytt