Flyhjulene på ulykkesstedet - 47 mennesker ble drept i flyulykken i juni. Bildet viser hjulene på flyet på ulykesstedet, i nærheten av et boligområde, rundt 700 meter unna flyplassen. - Foto: NTV / Afp

47 mennesker ble drept i flyulykken i juni. Bildet viser hjulene på flyet på ulykesstedet, i nærheten av et boligområde, rundt 700 meter unna flyplassen.

Foto: NTV / Afp

Russisk flynavigatør var «brisen»

Navigatøren på det russiske flyet som kræsjet da det prøvde å lande i dårlig vær var påvirket av alkohol, ifølge en ulykkesrapport. 47 mennesker mistet livet i ulykken.

Passasjerflyet styrtet i Karelia i Nord-Russland i juni.

En ny rapport viser at navigatøren på ulykkesflyet skal ha hatt en promille på 0,81 da flyet kræsjet, skriver Interstate Aviation Committee i en rapport ifølge nyhetsbyrået AFP.

«Navigatøren var i en lett alokoholpåvirket tilstand, med et promillenivå på 0,81, da mannskapet prøvde å lande i flyet dårlig vær», heter det i rapporten.

Interstate Aviation Committee er et organ som overvåker den sivile luftfarten i flere land, Russland er et av disse.

Ifølge rapporten skal navigatøren ha vært «unødvendig aktiv», og ifølge flyets «sorte bokser», som blant annet registrerer samtaler i cockpiten, skal navigatøren flrere ganger ha bedt piloten om å få fortgang i landingen.

«Medvirkende årsak»

I rapporten heter det videre at navigatørens oppførsel var en medvirkende årsak til ulykken, men konkluderer med at den viktigste årsaken var avgjørelsen om å forsøke å lande flyet i i dårlig vær og med dårlig sikt.

Navigatøren er personen ombord som har ansvaret for med å følge med på flyets posisjoner til enhver tid, samt å unngå farlige situasjoner og å gi råd til piloten.

Ifølge Helsedirektoratet vil en promille på over 0,8 føre til nedsatt koordinasjonsevne og økt reaksjonstid.

Landet 700 meter fra flyplassen

Ulykken skjedde i Karelia -regionen nær Finland. Ulukkesflyet skal ha kommet ut av kurs under landing, og kontrolltårnet beordret piloten til å gå opp og starte landingen på nytt.

Ifølge en flygeleder nektet piloten å gå opp igjen. Dette er ikke bekreftet av andre kilder. Lokale tjenestemenn sier at flyet deretter traff en kraftlinje i det dårlige været.

Flyet landet på en vei 700 meter fra flyplassen. Landingen var så kraftig at deler av flyet og døde passasjerer ble kastet flere hundre meter fra flyvraket.

Flyet, som var av typen Tupolev-134, brakk i flere deler og tok fyr.

47 mennesker ble drept i ulykken. Totalt var det 52 mennesker ombord i flyet. En svensk og en nederlandsk statsborger, samt to ukrainere og fire russere med amerikansk statsborgerskap er blant de omkomne. De øvrige omkomne var fra Russland.

Flere russiske flyulykker

Etter ulykken ga sjefen for flyplassen piloten skylden for ulykken, men en talsmann for Russlands havarikommisjon sa da at det var for tidlig å trekke konklusjoner.

De to «sorte boksene» som registrerer samtaler i cockpiten og det tekniske hendelsesforløpet, ble begge funnet.

Tupolev 134-flyet var 30 år gammelt, og ble bygget i Sovjetunionen i 1981. Også flyet som styrtet med Polens president om bord vest i Russland i april i fjor var et Tupolev-fly. Alle de 96 om bord omkom.

Tidligere denne måneden ble 43 mennesker drept, deriblant nesten hele det russiske ishockey-laget Lokomotiv Jaroslavl, da et fly av typen Jaak-42 styrtet rett etter avgang.

Utvalgte dokumentarer

No. dokumentar. Sumaren 1989 opnar grensa mellom Østerrike og Ungarn nokre dagar. Eit ungt par fra Aust-Tyskland, Gundula Schafitel og Kurt-Werner Schultz, bestemmer seg for å krysse grensa med den seks år gamle sonen. Men før dei når fram, har grensa blitt stengd igjen. Når dei likevel prøver å komme seg over, blir Kurt-Werner skoten og drepen framfor Gundula og sonen. Hendinga får store ringverknader, og blir byrjinga på murens fall.
Am. dokumentar. En surrealistisk og utrolig historie om en flyktig kjærlighetsaffære mellom to fiendtlige supermakter på høyden av den kalde krigen. Denne historien kunne blitt slutten på stillingskrigen lenge før Gorbatsjov. Høsten 1959 drar Sovjetunionens leder, Nikitia Khrusjtsjov, til Washington på det han senere beskriver som sitt livs reise. På samme tid bygde vanlige amerikanske borgere tilfluktsrom i hagene sine i frykt for en russisk atombombe. Khrusjtsjov både forførte og skremte amerikanerne på de to ukene han var på besøk. (Khruschev Does America)
Svensk dokumentar. Da den sovjetiske ubåten U137 gikk på grunn utenfor Karlskrona i Sverige i oktober 1981, var det mange detaljer som aldri kom fram i mediene. Nye opplysninger og vitnemål kaster nå nytt lys over hendelsesforløpet.