Hopp til innhold

Klarsignal for gigatunnel som knytter oss nærmere Europa

Byggingen av den 18 kilometer lange undervannstunnelen mellom Danmark og Tyskland starter neste år. NHO er positive til rimeligere import og lavere logistikkostnader for norske bedrifter.

NHO-direktør Petter Brubakk

NHO-direktør Petter Brubakk sier Femern-prosjektet er viktig for norsk næringsliv.

Foto: Stian Lysberg Solum / Scanpix

Det blir boret og sveiset iherdig ved Rødbyhavn for tiden. Neste år blir dette byggeplass for 3000 arbeidere som skal stå for en 18 kilometer lang tunnel under havstrekningen, kalt Femern-beltet.

Allerede på 90-tallet ble svenskene lovet sambandet som blir en forlengning av Øresundbroen.

I forrige uke ble en milepæl nådd, da den tyske høringsrunden var avsluttet, og nå er fem år med kartlegginger slutt, ifølge Femern-talsperson Ajs Dam.

Femern-forbindelsen er for tiden det største infrastrukturprosjektet i hele Nord-Europa. Prosjektet skal etter planen være ferdigstilt innen 2021.

NHO: – Rimeligere

Her i Norge er Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) positive til tunnelen.

– Alt som kan bidra til at vi får ned logistikkostnadene til norske bedrifter vil øke den norske konkurransekraften og gjøre import rimeligere. Dette er et av mange viktige prosjekter for norsk næringsliv, sier direktør for næringspolitikk i NHO, Petter Brubakk.

Tunnelen skal føre til at man sparer 45 minutter i bil og lastebil og én og en halv med tog mellom København og Hamburg.

Nå gjenstår godkjenning fra myndighetene og valget mellom fire entreprenører.
I Danmark vedtas det endelige prosjektet til vinteren i form av en anleggslov.

Alle de danske partiene på Folketinget har stilt seg bak forslaget om å forbinde de to landene med en tunnel, så det er ingen tvil om at prosjektet blir en realitet.

– I Tyskland skal vi ha en byggetillatelse som kommer fra myndighetene i Kiel. Den får vi i mai 2015. Så snart vi har en godkjennelse, så går vi i gang med arbeidet, sier Dam.

Trafikkforsker kritisk

Femern-prosjektet blir finansiert av EU-midler og brukerbetaling, og Danmark stiller med statsgaranti.

Men trafikkforsker ved Roskilde universitet, Per Homann Jespersen er kritisk til trafikkberegningene. Han mener at fergene kan sette prisene ned.

– Jeg er ikke sikker på at vi kommer til å innfri noen av deres garantier, så vil jeg gjerne vite hvor dyrt blir det for skattebetalerne, sier han og utdyper:

– Da kommer det ikke så mange biler over som man har regnet med, så må man sette prisene ned, så kan det få konsekvenser for den samlede økonomien for forbindelsen.

Man regner med at trafikken vil øke, slik den gjorde over Øresundbroen. Dette tviler Jespersen på, siden det bor færre folk i Femern-området.

– Jeg tror ikke nødvendigvis at prosjektet betaler seg selv tilbake, derfor kan det være en god ide og bygge den. Men jeg ville ikke satt mine sparepenger i den tunnelen, men det har altså min regjering gjort for meg.

Dam garanterer at prosjektet ikke vil koste danskene noe som helst.

– Det kommer ikke til å koste de danske skattebetalerne en krone. Jeg er overbevist om at det vil betale seg selv tilbake, sier han.

Femern kart

Kart over Femern-beltet-forbindelsen.

Foto: Femern A/S

SISTE NYTT

Siste nytt