Asteroidekollisjon - NASAs teleskop Hubble har trolig observert rester av to asteroider som kolliderer. - Foto: NASA / Scanpix/AP

Foto: NASA / Scanpix/AP

To asteroider frontkolliderte

- Eksplosjonen kan sammenlignes med veldig mange atombomber, sier astronom.

For første gang har mennesker trolig observert en asteroidekollisjon. Det er NASAs teleskop Hubble som har tatt bilder av begivenheten.

- Veldig sjelden

- Vi vet at dette har skjedd tidligere, men det er veldig, veldig sjelden, sier astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard til NRK.no.

Han forteller at restene fra kollisjonen var på 145 meter. Han tror de opprinnelige asteroidene var i underkant av en kilometer.

- De små bitene fra eksplosjonen kan treffe jordkloden, men dette er ikke farlig, sier han.

En asteroidekollisjon har aldri blitt observert tidligere.

- Det er en spektakulær hendelse. Eksplosjonen kan sammenlignes med veldig mange atombomber. De siste årene har vi sett mye dramatikk i verdensrommet, sier Ødegaard.

Han forteller også at de to asteroidene som kolliderte, var rester av en annen og mye større asteroidekollisjon som skjedde for 100 millioner år siden. En av bitene fra den kollisjonen mener man havnet på jorden for 65 millioner år siden. Den er kjent som meteoritten man tror utryddet dinosaurene.

X-formet

Bilder av restene fra kollisjonen viser at dette ikke kan være annet enn en eksplosjon, ifølge NASA.

Teleskopet har observert et mystisk X-formet ruskemønster og etterfulgt av en strøm med støv som foreslår en front mot front kollisjon mellom to asteroider, skriver NASA .

Objektet, P/2010 A2, ble oppdaget i asteroidebeltet i januar av et bakkebasert teleskop. Astronomer trodde først det dreide seg om en komet, men Hubbles avdekket at det var en asteroidekollisjon.

De skarpe bildene fra romteleskopet ble tatt 25. og 29. januar.

Utvalgte dokumentarer

Svensk dokumentar. Hvordan går det med Kenta og Göran nå? De var med i skinhead-gjengen som ble filmet av Sveriges Television på slutten av 1980-tallet.
Br. dokumentar. Hvem er hun egentlig, denne karismatiske, sjarmerende eks-hockey-mammaen? For å finne det ut har Nick Broomfield kjempet seg gjennom isende kulde i Alaska og lett etter venner, fiender og kolleger som kan sette ham på sporet. (Sarah Palin: You Betcha!)
Den tyske forfatteren og journalisten Günther Wallraff er blitt en legende. Nærmere 70 år gammel kjemper han fortsatt mot urett og maktmisbruk med sine overraskende metoder. (7:8)