Asteroidekollisjon - NASAs teleskop Hubble har trolig observert rester av to asteroider som kolliderer. - Foto: NASA / Scanpix/AP

Foto: NASA / Scanpix/AP

To asteroider frontkolliderte

- Eksplosjonen kan sammenlignes med veldig mange atombomber, sier astronom.

For første gang har mennesker trolig observert en asteroidekollisjon. Det er NASAs teleskop Hubble som har tatt bilder av begivenheten.

- Veldig sjelden

- Vi vet at dette har skjedd tidligere, men det er veldig, veldig sjelden, sier astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard til NRK.no.

Han forteller at restene fra kollisjonen var på 145 meter. Han tror de opprinnelige asteroidene var i underkant av en kilometer.

- De små bitene fra eksplosjonen kan treffe jordkloden, men dette er ikke farlig, sier han.

En asteroidekollisjon har aldri blitt observert tidligere.

- Det er en spektakulær hendelse. Eksplosjonen kan sammenlignes med veldig mange atombomber. De siste årene har vi sett mye dramatikk i verdensrommet, sier Ødegaard.

Han forteller også at de to asteroidene som kolliderte, var rester av en annen og mye større asteroidekollisjon som skjedde for 100 millioner år siden. En av bitene fra den kollisjonen mener man havnet på jorden for 65 millioner år siden. Den er kjent som meteoritten man tror utryddet dinosaurene.

X-formet

Bilder av restene fra kollisjonen viser at dette ikke kan være annet enn en eksplosjon, ifølge NASA.

Teleskopet har observert et mystisk X-formet ruskemønster og etterfulgt av en strøm med støv som foreslår en front mot front kollisjon mellom to asteroider, skriver NASA .

Objektet, P/2010 A2, ble oppdaget i asteroidebeltet i januar av et bakkebasert teleskop. Astronomer trodde først det dreide seg om en komet, men Hubbles avdekket at det var en asteroidekollisjon.

De skarpe bildene fra romteleskopet ble tatt 25. og 29. januar.

Flere utenriksnyheter

Siste saker

Utvalgte dokumentarer

Mex. dokumentar. En av verdens største byer, Mexico by, må få vann fra nabodistriktene for at de over 22 millioner innbyggerne skal overleve. Dette til tross for at byen ble grunnlagt på en øy i den store Texcocosjøen. Sjøen er nå nesten uttørket. Regntiden kunne vært en redning, men det dårlige vann- og kloakksystemet i byen klarer ikke håndtere de store nedbørsmengdene. I stedet blir mange meksikanske hjem hvert år oversvømt av kloakk. Hvordan kunne denne alvorlige vannsituasjonen oppstå og hva kan gjøres nå? (H20mx)
Br. dokumentar. Malala ble skutt av Taliban fordi hun kjemper for jenters rett til utdannelse. BBC's journalist Mishal Husain møter Malala og hennes familie, som forteller om veien tilbake og drømmen for en bedre fremtid for kvinner.
Fr. dokumentar. For koreanarane er Korea eitt land. Både geografien, folket, språket og kulturen er den same. Kan ein gjenforeining av Sør- og Nord-Korea være mogleg? For fyrste gang fortel både sørkoreanere og nordkoreanere heile historia bak Koreahalvøya. (History of the Korean Peninsula)