Asteroidekollisjon - NASAs teleskop Hubble har trolig observert rester av to asteroider som kolliderer. - Foto: NASA / Scanpix/AP

Foto: NASA / Scanpix/AP

To asteroider frontkolliderte

- Eksplosjonen kan sammenlignes med veldig mange atombomber, sier astronom.

For første gang har mennesker trolig observert en asteroidekollisjon. Det er NASAs teleskop Hubble som har tatt bilder av begivenheten.

- Veldig sjelden

- Vi vet at dette har skjedd tidligere, men det er veldig, veldig sjelden, sier astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard til NRK.no.

Han forteller at restene fra kollisjonen var på 145 meter. Han tror de opprinnelige asteroidene var i underkant av en kilometer.

- De små bitene fra eksplosjonen kan treffe jordkloden, men dette er ikke farlig, sier han.

En asteroidekollisjon har aldri blitt observert tidligere.

- Det er en spektakulær hendelse. Eksplosjonen kan sammenlignes med veldig mange atombomber. De siste årene har vi sett mye dramatikk i verdensrommet, sier Ødegaard.

Han forteller også at de to asteroidene som kolliderte, var rester av en annen og mye større asteroidekollisjon som skjedde for 100 millioner år siden. En av bitene fra den kollisjonen mener man havnet på jorden for 65 millioner år siden. Den er kjent som meteoritten man tror utryddet dinosaurene.

X-formet

Bilder av restene fra kollisjonen viser at dette ikke kan være annet enn en eksplosjon, ifølge NASA.

Teleskopet har observert et mystisk X-formet ruskemønster og etterfulgt av en strøm med støv som foreslår en front mot front kollisjon mellom to asteroider, skriver NASA .

Objektet, P/2010 A2, ble oppdaget i asteroidebeltet i januar av et bakkebasert teleskop. Astronomer trodde først det dreide seg om en komet, men Hubbles avdekket at det var en asteroidekollisjon.

De skarpe bildene fra romteleskopet ble tatt 25. og 29. januar.

Flere utenriksnyheter

Utvalgte dokumentarer

Japansk dokumentar. Kvar og når oppstod det første livet på jorda? Ein stor studie blei nylig starta for å løyse dette store biologiske mysteriet. Forskarane undersøker havområde djupare enn 1000 meter. Hydrotermiske opningar i havbotnen på desse djupa støyter ut vatn med temperaturar over 300 gradar. Teorien er at dette miljøet truleg er nesten det same som da livet blei til på jorda for fire milliardar år sidan. (Deep Sea Expedition - Searching for Life's Origin)
Hassan Dhuhulow kom til Norge da han var en ung gutt. I fjor deltok han i en brutal nedslakting av tilfeldige mennesker på kjøpesenteret Westgate i Nairobi. Minst 67 mennesker døde. Hva fikk Dhuhulow til å reise fra en rolig, norsk småby for å bli terrorist? Når ble han radikalisert? Vi har fulgt i hans fotspor, og møtt ofrene og de etterlatte i Nairobi.
Norsk dokumentar. Førstkommende søndag går 143 millioner brasilianere til valgurnene i den avgjørende omgangen i årets presidentvalg. Kampen står mellom venstresidens kandidat, president Dilma Rouseff, og sentrum-høyre-kandidaten Aecio Neves. Mye står på spill - også for norsk industri, som har investert store summer i Brasil.