To asteroider frontkolliderte

- Eksplosjonen kan sammenlignes med veldig mange atombomber, sier astronom.

Asteroidekollisjon

NASAs teleskop Hubble har trolig observert rester av to asteroider som kolliderer.

Foto: NASA / Scanpix/AP

For første gang har mennesker trolig observert en asteroidekollisjon. Det er NASAs teleskop Hubble som har tatt bilder av begivenheten.

- Veldig sjelden

- Vi vet at dette har skjedd tidligere, men det er veldig, veldig sjelden, sier astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard til NRK.no.

Han forteller at restene fra kollisjonen var på 145 meter. Han tror de opprinnelige asteroidene var i underkant av en kilometer.

- De små bitene fra eksplosjonen kan treffe jordkloden, men dette er ikke farlig, sier han.

En asteroidekollisjon har aldri blitt observert tidligere.

- Det er en spektakulær hendelse. Eksplosjonen kan sammenlignes med veldig mange atombomber. De siste årene har vi sett mye dramatikk i verdensrommet, sier Ødegaard.

Han forteller også at de to asteroidene som kolliderte, var rester av en annen og mye større asteroidekollisjon som skjedde for 100 millioner år siden. En av bitene fra den kollisjonen mener man havnet på jorden for 65 millioner år siden. Den er kjent som meteoritten man tror utryddet dinosaurene.

X-formet

Bilder av restene fra kollisjonen viser at dette ikke kan være annet enn en eksplosjon, ifølge NASA.

Teleskopet har observert et mystisk X-formet ruskemønster og etterfulgt av en strøm med støv som foreslår en front mot front kollisjon mellom to asteroider, skriver NASA .

Objektet, P/2010 A2, ble oppdaget i asteroidebeltet i januar av et bakkebasert teleskop. Astronomer trodde først det dreide seg om en komet, men Hubbles avdekket at det var en asteroidekollisjon.

De skarpe bildene fra romteleskopet ble tatt 25. og 29. januar.

Siste saker

Utvalgte dokumentarer

Fransk dokumentar. (It's hard beeing loved by Jerks)
Etter at det franske magasinet "Charlie Hebdo" publiserte Muhammed-karikaturene fra Jyllandsposten i 2006 , ble de stevnet for retten av flere muslimske organisasjoner. Denne filmen, som fikk enorm oppmerksomhet på filmfestivalen i Cannes i 2008, følger rettsaken og ble oppfattet som et massivt forsvar av ytringsfriheten. I dag er den en viktig dokumentasjon på de redaksjonelle valgene som førte til terrorangrepet 7. januar 2015.
Hvordan tjener Vatikanet sine penger og hvorfor finner vi prester anklaget for korrupsjon, hvitvasking av penger og fordekte donasjoner til prostitusjon? Historikeren og forfatteren John Dickie undersøker den katolske kirkes finanser og problemene med å tjene to herrer - Gud og pengene (Mammon).
Br. dokumentar. Dronningens lidenskaper har, ifølge butleren hennes, denne prioriteringen: hester, hunder, mann og barn. Denne dokumentaren viser for første gang det unike forholdet mellom Windsor-familien og deres elskede husdyr. (Royals & Animals)