– Vi mistet Ady Gil i 3-tida i dag morges, opplyser miljøorganisasjonens leder Paul Watson.
Truffet i baugen
Den futuristiske speedbåten, som i 2008 gjennomførte verdens raskeste jordomseiling, ble
Miljøvernerne forsøkte å ta Ady Gil, som er laget av karbon og kevlar, i land til en fransk forskningsstasjon i Antarktis, men måtte gi tapt mot Sørishavet i morgentimene fredag.
Reddet av annen båt
Watson hevder at de japanske hvalfangerne unnlot å komme dem til unnsetning etter sammenstøtet onsdag, men mannskapet på seks ble reddet av en annen Sea Shepherd-båt i nærheten.
– De hadde ansvaret. De ødela fartøyet og de ødela forsøkene på å hindre at det skulle forurense havet, sier Watson til australsk radio.
– De burde ha tilbudt en eller annen form for assistanse, noe de ikke gjorde. De nektet å etterkomme nødanropene, hevder Watson.
– Med fullt overlegg
Sea Shepherd hevder at Ady Gil ble rent i senk med fullt overlegg, noe japanske fiskerimyndigheter avviser. Ifølge dem var kollisjonen ikke til å unngå da hurtigbåten plutselig senket farten mens den krysset foran baugen til hvalfangstskuta.
Ifølge hvalfangerne forsøkte de seks miljøaktivistene å vikle en trosse inn i propellen til hvalfangstbåten.
De skal også ha angrepet hvalfangerne med stinkbomber, støysendere og laserlys.
Se video under:
Båten var lånt
Sea Shepherd eide ikke Ady Gil, men hadde fått låne den 78 fot store trimaranen av newzealenderen Pete Bethune.
Paul Watson lovet i den sammenheng at båten ikke skulle benyttes i direkte konfrontasjoner, men utstyrte den likevel med utvendige høyttalere på 9.000 watt til bruk som støysender.
Båten hadde to biodieselmotorer på 540 hestekrefter hver, kunne dykke ned til 7 meter og hadde en toppfart på 45 knop.