Hopp til innhold

Se hva Obama har i kjøkkenhagen

Politisk endring -« Change» - kan være så mangt. Den nylagte kjøkkenhagen i parken til Det hvite hus er blitt et symbol i kampen for å gjøre USA sunnere og tynnere. «Landets førstegartner» er Michelle Obama.

Jon Gelius

I forrige uke sto fru Obama selv i spissen for innhøstingen.

Det er hun som har fått anlagt den vesle kjøkkenhagen i et hjørne av den enorme parken foran Det hvite hus, med utsikt mot Washington-monumentet og The Mall.

NRK fikk slippe innenfor de strengt bevoktede gjerdene for å se nærmere på kjøkkenhagen sammen med presidentfamiliens egen huskokk, Sam Kass. Han sørger til daglig for at president Obama får i seg nok grønnsaker til middagen.

- Det er ekstra stas når grønnsaker fra egen hage serveres til middagen, forteller Kass til nrk.no.

I kjøkkenhagen dyrkes blant annet søtpoteter, åtte forskjellige typer tomater, brokkoli, flere ulike type bønner, reddiker og gresskar.

Denne sesongen har kokkene kunnet høste mer enn 180 kilo grønnsaker.

Nå like før Halloween her i USA, er kjøkkenhagesjefen mest opptatt av gresskarene.

- De er vi veldig stolte av. Det er aller første gang at det har grodd gresskar på området til Det Hvite Hus, forklarer Kass.

Flere gresskar av ulik størrelser venter på å bli brakt opp til Det hvite hus og til de to døtrene til president Obama.

Tomater i fire uker

I det avskjermede hjørnet av den enorme parken, har kokkene tuslet ned hver eneste dag de siste ukene for å la seg inspirere til å bruke de egenproduserte vekstene.

Ifølge huskokken Kass var egendyrkede søte, røde tomater en viktig ingrediens i all mat som ble servert presidentfamilien sist måned.

Kjøkkenhagesansvarlig Sam Kass i Det hvite hus

Kokken Sam Kass er presidentstaens faglige dyrkningsekspert.

Foto: Jon Gelius / NRK

- Tomatene var helt perfekte. Vi hadde åtte ulike slag å velge mellom og brukte dem i alt vi serverte - fra salater til fiskeretter, forteller Kass entusiastisk.

Snart blir det satt opp et lite drivhus over kjøkkenhagen for å kunne dyrke blant annet egen spinat gjennom vinteren.

Under ett av trærne like ved kjøkkenhagen kan presidentfamilien også studere bienes liv på nært hold. En egen bikube ble satt opp i våres. Den første smak av egenprodusert honning er visstnok også servert innenfor veggene til Det hvite hus.

Symbol på endring

Den vesle kjøkkenhagen til presidentfamilien er også blitt et symbol på «change» - forandring. Den brukes aktivt i kampanjen for å fremme en sunnere og mer aktiv livsstil for barn og unge.

Michelle Obama har oppfordret skoler og andre til å lage sine egne kjøkkenhager.

Hennes huskokk og kjøkkenhageansvarlige, Sam Kass, mener kosthold og ernæring, er tema som alle familier kan kjenne seg igjen i verden over.

- Den lille kjøkkenhagen var blant annet tema på G20-møtet når Michelle Obama møtte ledsagerne til verdens toppledere. Mange lot seg inspirere av hennes engasjement for å sikre barn mer frukt og grønt i hverdagen, forteller Kass.

«Let's move!»

Michelle Obama mener amerikanske familier må hjelpes til bedre matvaner og sunnere livsstil.

Hun vil ha bort sukkerjaget og erstatte godteri og snaks med grønnsaker og frukt. Og hun er særlig bekymret over barnas fedme og usunne livsstil, og lanserte i februar en egen kampanje for å oppfordre unge til mer fysisk aktivitet.

Michelle Obama

...mmm, reddiker kan være svært godt!

Foto: MANDEL NGAN / Afp

Kampanjen bærer navnet «Let's move» og tar sikte på å få barn og ungdommer til å bruke beina mer og få foreldre til å slutte med å kjøre dem til alle steder.

- Da jeg vokste opp i New York på 1960-70-tallet, var vi 70 prosent som gikk til og fra skolene, mens bare 30 prosent ble kjørt i bil. I dag er tallene omvendt. Flesteparten av elevene blir kjørt. Den trenden må vi snu, sier Robin Schepper til nrk.no.

Hun leder førstedamens kampanje «Let's move!»

Kokker og matbransje med

Mangel på fysisk aktivitet og fete, sukkerholdige matvarer er to av utfordringene Michelle Obama har gått løs på.

Førstedamen har til nå fått med seg 2000 kokker for å hjelpe skoler til å tilby et sunnere og bedre kosthold. Tilsammen 300 byer og tettsteder har til nå forpliktet seg til å fremme bedre helsepolitikk gjennom blant annet å tilby bedre og sunnere skolemat.

Bryggerinæringen har gått med på å merke brusflasker og brusbokser med antall kalorier, slik at folk kan se hvor sukkerholdige drikkene er.

Flere matvareprodusenter har lovet førstedamen å komme med nye produkter med lavere sukkerinnhold.

Disney-konsernet er ett av mange storkonsern som støtter kampanjen økonomisk. I tillegg har alle Disney-parker innført frukt og grønt som en del av sin standardmeny.

På spørsmål om hva som er målet for «Let's move!»-kampanjen, svarer Robin Schepper:

- Vi håper innen 20 år å ha snudd dagens fedmeutvikling blant barna, og håper å se neste generasjon barn som har en mer normal og sunn vekt.

Barn liker grønt

Rundt om i USA vokser det nå frem andre kjøkkenhager - flere i regi av skoler. Førstedamens prosjektleder Robin Schepper forteller om entusiastiske barn som synes det er spennende å spise sine egne grønnsaker.

- Ekstra morsomt er det å følge barnehagebarn som for første gang smaker reddiker som de har dyrket frem selv. Ingen vegrer seg for å spise grønnsakene nettopp fordi de selv har fått dem til å gro, sier Schepper.