I år blir omsetningen på drøyt 1,3 milliarder kroner. Det er en økning på 35 prosent fra i fjor.
At folk i Brasil elsker klippfisk, vet alle som bor i landet. Men sjelden har jeg sett denne sannheten så tydelig bekreftet som når et stort supermarked i Rio legger ut klippfisk-pakker til sterkt nedsatt pris.
Da starter det rene slagsmålet mellom prisbevisste brasilianske husmødre.
Sandra Fortado sikrer seg tre pakker av den ettertraktede klippfisken, og er svært fornøyd.
– Det var jo utrolig flaks at jeg var her akkurat da de la ut denne fisken på tilbud. En slik pris er det ikke ofte man oppnår, og kvaliteten er førsteklasses, sier hun.
– Hvilket forhold har du til bacalao?
– Et meget sterkt forhold, smiler hun. – Jeg er etterkommer av portugisere, og i vår familie har bacalao alltid vært favorittmaten.
«Bacalhau da Noruega»
Men selv om portugiserne lærte verden å spise bacalao, er det i all hovedsak nordmenn som skaffer råstoffet, og i Brasil opplever «Bacalhau da Noruega», klippfisk fra Norge, et rekordår.
Norges nye fiskeriutsending i Brasil, Johnny Håberg, jubler allerede før tallene for julesalget foreligger.
– Hittil i år er veksten på 35 prosent, sammenlignet med i fjor. Og jeg tror vi kommer til å ende opp på en verdi på minst 1,3 milliarder kroner i eksportverdi fra Norge til Brasil på klippfisk når året er ferdig. Det er jo fantastisk, sier Håberg.
Mer penger blant folk i Brasil, høyere kurs på den brasilianske valutaen real, og stor tilgang på fisk i det norske markedet er de viktigste forklaringene på at 2010 er blitt et rekordår. Men norske eksportører har også gjort mye for å markedsføre den edle varen blant nærmere 200 millioner brasilianere.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Klippfisk på karneval
I 2007 var Norge og norsk klippfisk tema for en av sambaskolene i den verdenskjente paraden under karnevalet i Rio de Janeiro.
Den spektakulære forestillingen ble fulgt av rundt 80 millioner TV-seere i Brasil og førte til omfattende omtale av Norge og norsk kultur i brasilianske medier.
Johnny Håberg mener norsk klippfisk har en uvurderlig betydning som kulturformidler i Brasil.
– I den grad brasilianerne forbinder noe med Norge, så er det stort sett bacalao. Tidligere var det også a-ha og Ole Gunnar Solskjær, men det er nå historie. Så nå er det bacalaoen som står igjen som det som knytter den jevne brasilianer til Norge, sier han.
Gylden fremtid
Brasilianerne spiser nå mer enn 40 prosent av den klippfisken som eksporteres fra Norge. Dette tallet vil stige, tror butikksjef Joaquim Silva i supermarkedet Mondial i Rio de Janeiro.
– Det er jo et utmerket produkt, og brasilianerne elsker det. Problemet har vært prisen, men nå er klippfisken billigere, samtidig som kjøpekraften her i Brasil er på full fart oppover. Jeg tror bacalao fra Norge har en gylden fremtid her i landet, sier butikksjefen.