Hopp til innhold

Portugisisk by satser fullt på å sko kineserne

Obligatorisk kinesisk i småskolen kan bli veien ut av uføret for kriserammede Portugal.

Elevenes kinesisk-kunnskaper sjekkes av professoren

De minste er storsatsingen til byen Sao Joao da Madeira, som vil sko kineserne.

Foto: PATRICIA DE MELO MOREIRA / Afp

Myndighetene i Portugal følger nøye med den lille byen Sao Joao da Madeira som har gjort kinesisk til obligatorisk fag for 8 og 9-åringene.

Fem hundre år etter at Portugal opprettet sjøfartshandel med Kina og ble foregangsland for resten av Europa, satser det lille industrisamfunnet med 20.000 innbyggere på nytt i Asia.

Skal selge sko

Målet er at byens yngste skal sikre samfunnets fremtid ved å posisjonere seg i Kina, og selge ekslusive sko til den asiatiske stormakten.

Kriserammede Portugal er tvunget til å tenke nytt etter seks år med nedgangstider og en arbeidsløshet på mer enn 17 prosent.

– Kinesisk er nøkkelen som vil åpne dørene til verdens største marked, sier Dilma Nantes, som er byens utdanningsrådgiver, til AFP.

Artikkelen fortsetter under bildet

Kinesisk er obligatorisk i skolen i Sao Joao da Madeira

Kinesisk er blitt obligatorisk for portugisiske sju og åtteåringer i byen Sao Joao da Madeira.

Foto: PATRICIA DE MELO MOREIRA / Afp

David og Goliat

Lille Sao Joao da Medeira er bitte liten sammenlignet med Kina, som ikke bare kalles «verdens største fabrikk,» men som også er den største produsenten av fottøy med 10 milliarder skopar i året.

Tilsynelatende er det således umulig for en så liten og utenlandsk aktør å nå opp på det kinesiske markedet. Men David har vunnet mot Goliat tidligere, og innbyggerne i det portugisiske samfunnet er slett ikke motløse.

Byens spesialitet er nemlig sko i luksusklassen, og slike varer er attraktive blant nyrike kinesere. Håndlagde portugisiske sko koster nesten like mye som verdens dyreste italienske merker.

Skoeksporten øker

Trass nedgangstider øker eksporten av portugisiske sko til Kina. I 2011 solgte landet 10000 par til kineserne. I fjor steg tallet til 170000 og gav Portugal en inntekt på sårt trengte 46 millioner kroner.

Skoeksporten til det internasjonale markedet er generelt svært viktig i å få landet ut av den økonomiske hengemyren.

Totalt solgte Portugal sko for 14 milliarder kroner til utlandet i fjor, skriver AFP. Innovasjon og markedsføring gav landet en årlig økning i skoeksporten på seks prosent de siste fem årene, skriver CNN.

Langsiktig vinning

– Kina har potensial til å bli vårt hovedmarked en dag, sier Mario Tavares, som eier selskapet Tape. I fjor solgte han sko til kineserne for første gang. Da gikk det 200 par, men allerede i år håper han å selge fem ganger så mange.

Det er fremdeles lite for et firma som årlig selger 160000 skopar på verdensmarkedet, men ved å lære barn i småskolen kinesisk satser innbyggerne på langsiktig vinning.

Mario Tavares mener at barna som lærer kinesisk vil få et stort fortrinn i fremtiden og hevder de er perfekte kandidater til salgsjobber og lederjobber på fabrikker.

– Ikke vanskelig

Byens ledere har et mål om at barna skal lære kinesisk til de går ut av ungdomsskolen.

– De er unge og lærer fort, sier lærer Wang Xinliang, til AFP.

Språket er kjent for å være utfordrende for europeere.

– Det er ikke spesielt vanskelig, sier Daniela, som er en av byens unge elever og fremtidshåp.

Industribyem Sao Joao da Madeira satser på Kina

– Kinesisk er ikke spesielt vanskelig, mener en av de portugisiske elevene.

Foto: PATRICIA DE MELO MOREIRA / Afp

SISTE NYTT

Siste nytt