Kvinne kjører bil i Saudi Arabia - Kvinnen fra Saudi-Arabia piskes likevel ikke for å ha kjørt bil. Illustrasjonsfoto. - Foto: HO / Ap

Kvinnen fra Saudi-Arabia piskes likevel ikke for å ha kjørt bil. Illustrasjonsfoto.

Foto: HO / Ap

Blir ikke pisket for blikjøring

Den saudiarabiske kvinnen som ble dømt til ti piskeslag for å ha kjørt bil, får opphevet straffen.

Amnesty International meldte tirsdag at en saudiarabisk domstol har dømt en kvinne til 10 piskeslag for å ha kjørt bil.

Onsdag melder nyhetsbyrået AFP om at kong Abdullah har trukket tilbake straffen, og viser til at en prinsesse i Saudi-Arabia skal ha skrevet dette på sin Twitter-profil.

– Takk gud, piskingen av Sheima ikke blir noe, takket være vår kjære konge. Jeg er sikker på at kvinner i Saudi-Arabia vil bli veldig glade, jeg vet at jeg er det, skriver prinsesse Amira al-Taweel, kona til Alwaleed bin Talal Amira, en saudi-arabisk prins og milliardær.

– I tøffe tider står vi sammen, i gode tider feirer vi hverandre, fortsetter prinsessen på sin Twitter-profil.

– Jeg er stolt over å være fra Saudi-Arabia. Til alle aktive kvinner i Saudi-Arabia: takk for deres innsats.

Benådningen har foreløpig ikke blitt bekreftet av annet enn på prinsessens Twitter-konto.

Får stemmerett

Dommen kom kun to dager etter at Kong Abdullah innvilget kvinner i landet stemmerett, og den ble møtt med hard motstand av Amnesty International.

– Piskeslag er en brutal måte å straffe på. Det er vel og bra at kvinner har fått stemmerett, men kongens «reformer» har ikke mye for seg hvis de skal bli straffet med piskeslag for bilkjøring, sier Philip Luther i Amnesty International.

Dommen ble avsagt av en domstol i Jeddah tirsdag. To andre kvinner skal også være tiltalt for å kjøre bil. Det er usikkert om også disse blir benådet.

Har ikke lov til å kjøre bil

I Saudi Arabia må kvinner fortsatt ha tillatelse fra en mannlig formynder, ektefellen eller et mannlig familiemedlem, for å jobbe, reise og for å flytte. De må også ha tillatelse for å gjennomføre enkelte medisinske undersøkelser.

I det konservative islamske kongedømet har kvinner heller ikke lov til å kjøre bil. Men det er ingen formell lov som hindrer saudiarabiske kvinner i å kjøre.

Det er kun en religiøs kjennelse utstedt av en religiøs leder da bilen gjorde sitt inntog for mange tiår siden.

Skal kvinnene noen steder, må de kjøres enten av en innleid eller ansatt sjåfør eller et mannlig medlem av familien.

Dette selv om de har kjørt bil i årevis utenfor hjemlandet og har internasjonalt gyldige førerkort.

I mai lanserte en gruppe kvinner kampanjen Women2Drive på Facebook og Twitter for å utfordre landets strenge lover.

Enkelte modige kvinner la ut bilder av seg selv på nettet mens de kjørte bil i byer som Jeddah og Riyadh.

Noen ble stoppet av politiet, men da lot de dem slippe unna mot at de signerte en erklæring om aldri å kjøre igjen.

Fire millioner sjåfører

Det er over fire millioner fast ansatte sjåfører i Saudia-Arabia. Disse er gjerne utenlandske fremmedarbeidere.

En sjåfør koster raskt 2000 saudiske rials, tilsvarende rundt 3000 norske kroner, i måneden.

* Les også: Saudi-Arabia: Kvinner bak rattet

Selv om det er vanlig å ha en eller flere sjåfører ansatt, er det like mange som ikke har råd til en egen sjåfør.

Dermed blir kvinnene avhengig av tilgjengelige mannlige familiemedlemmer skal de noen steder.

Utvalgte dokumentarer

Br. dokumentar. Menneskene som omgikk den tyranniske diktatoren som hersket i Libya i 40 år, forteller om den voldelige og noen ganger sårbare mannen de arbeidet for. (Mad Dog: Inside the Secret World of Muammar Gaddafi)
Fr. dokumentar. Ukrainas politiske historie er preget av ekstreme hendelser og kaos. Russland tok tidlig kontrollen, og Stallin henrettet sju millioner mennesker. Etter Sovjetstatens oppløsning har ikke landet klart å samle seg. Orangerevolusjonen i 2004 slo feil, og en anti-orangerevolusjon fikk Viktor Janukovitsj stemt inn som president. (Ukraine, from Democracy to Chaos)
Da. dokumentar. Finnes det barnearbeid og -slaveri i Elfenbenskysten? Da sjokoladeindustrien fikk beskyldninger rettet mot seg, ble det igangsatt tiltak for å motarbeide trafficking og bygge opp skoler for barna i landet. Men hvor mye er egentlig blitt gjort? Miki Mistrati ville se selv. Han fant ut at forholdene er verre enn han fryktet. (Lyssky Chokolade)

Opphavsrett NRK © 2014

Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen

Nettsjef: Frank Gander (konst.)