Hopp til innhold

Norwegian vil konkurrere i Karibia

Flyselskapet Norwegian lanserer i dag nye flyruter mellom USA og to franske øyer i Karibia. Men fortsatt venter Norwegian på at det amerikanske transportdepartementet vil godkjenne selskapets langdistanseruter.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

SATSER I USA: Norwegian-sjef Bjørn Kjos vil utfordre amerikanske flyselskap på reiser til Karibia.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT / NTB scanpix

Norwegian satser offensivt på det amerikanske feriemarkedet. Nå vil selskapet opprette ruter til Martinique og Guadeloupe fra Boston, New York og Baltimore, som ligger en times kjøring fra hovedstaden Washington DC.

De to øyene i Karibia er fransk territorium og dermed en del av EU. Flyvningene skal etter planen starte opp i desember, og Norwegians nye 737–800 fly vil ta turen to til tre ganger i uka fra hver av byene i USA. I en pressemelding skriver Norwegian at deres fly vil være de eneste som tilbyr gratis WiFi mellom USA og Karibia.

Lokker med jobb i Karibia

Norwegians europeiske piloter og kabinansatte vil få «spennende mulighet til å jobbe ved selskapets midlertidige baser i Guadeloupe og Martinique i vintermånedene», heter det i pressmeldingen. Rekrutteringen starter nå, og Norwegian-ansatte i Norden, Storbritannia og Spania oppfordres til å søke.

Bestiller 17 nye Dreamlinere

Samtidig uttaler administrerende direktør Bjørn Kjos ifølge NTB at Norwegian planlegger å kjøpe minst 17 nye Dreamliner langdistansefly fra amerikanske Boeing, forutsatt at Norwegians irske datterselskapet får den nødvendige godkjenningen fra USAs transportdepartement slik at flyene kan lande og fly videre herfra til andre destinasjoner.

Slik godkjenning vil ikke være nødvendig for rutene på Karibia, ettersom bestemmelsesstedene er franske, og selskapet vil kunne fly på den norske lisensen.

Kraftig motstand i USA

Norwegian har ventet i over 15 måneder på at det EU-registrerte selskapet skal få trafikkrettigheter til USA. Planen er å rekruttere kabinansatte fra Asia, Europa og USA.

Men Norwegian har møtt enorm motstand fra amerikanske konkurrenter og fagforeninger, som sier de frykter at prisene dumpes takket være lønninger fagforeningene her ikke ville akseptert.

Både pilotforbundet ALPA og Transportarbeiderforbundet innenfor fagforeningsparaplyen AFL-CIO har hatt delegasjoner i Norge for å gi uttrykk for sitt syn.

Bjørn Kjos i Norwegian åpnet flyselskapets første direkterute til New York.

Norwegian åpnet sin første direkterute til USA fra Gardermoen i mai 2013.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

– Skape arbeidsplasser

17 Dreamlinerere betyr nok en del for Boeing og amerikanske arbeidsplasser.

I begynnelsen av juni skrev Kjos i et brev som ble sendt til både transportministeren og utenriksministeren at han håper å få en snarlig avgjørelse i spørsmålet om trafikkrettighetene, for dermed å kunne «bidra til å innfri Obamas mål om å skape hundretusener av nye amerikanske jobber i turistindustrien.»

Men samtidig risikerer han ny motstand fra amerikansk luftfart ved at selskapet nå forsøker å kapre en del av ferierutene mellom USA og Karibia.

SISTE NYTT

Siste nytt