Hopp til innhold

Norske Ruben blir nedrent av beundrere

MADRID (NRK): Norske Ruben Doblas Gundersen, alias «ElrubiusOMG», er kjendis i Spania og har flest abonnenter på Youtube av alle. Hele hundre millioner ganger blir filmene hans avspilt hver eneste uke, og det blir det penger av.

Youtuberen Rubius er oppvokst i Bergen og Madrid. Han har gjort hobbyen til en livsstil og fått millioner av fans.

Ruben (25) filmer seg selv mens han kommenterer dataspill og legger det ut på Youtube. Det har gjort ham kjempepopulær.

– Det er jo helt sprøtt. Jeg skjønner ikke hvorfor folk liker meg så godt, sier han på klingende bergensk.

Ti timer hver dag sitter Ruben foran PC'n og tar opptak av at han kommenterer dataspill. Videoene legger han ut på Youtube-kanalen sin.

I forrige måned passerte han ti millioner abonnenter. Norges mest suksessfulle «youtubere» har rundt 90.000.

– Unge folk gidder ikke se TV lenger. De vil bestemme hva de vil se og når de vil se det. På Youtube kan de det, forklarer han.

– Tjener millioner

Ruben Doblas Gundersen, alias «ElrubiusOMG»

Ruben Doblas Gundersen på reklamefilminnspilling.

Foto: Åse Marit Befring / NRK
Ruben Doblas Gundersen, alias «ElrubiusOMG»

Ruben Doblas Gundersen har utklasset selveste Brad Pitt på Youtube.

Foto: Åse Marit Befring / NRK

Publikummet forventer at han laster opp flere videoer i uka. Ferie har han ikke tatt på fire år.

– Hver visning gir kjempelite penger, men hvis du multipliserer det med mange millioner visninger så blir det en del, sier han.

Spillselskaper ser på ham som god butikk, og sender ham nye dataspill hele tiden.

Det begynte på gutterommet i Bergen. Han spilte mye dataspill, og begynte å laste opp videoer. Ungdommer likte humoren. For fire år siden tok det av.

– Noen venner ville ha meg med til sentrum her om dagen. Jeg sa det ikke var noen god ide, forteller han.

I en butikk ble de omringet av ungdommer som ville ha autograf. Det helt kaotisk, og Ruben måtte kaste seg i en drosje for å komme unna.

– Av og til er det gøy, men det oppleves også som stress, sier han.

Utklasset Brad Pitt

Populariteten har gitt ham andre oppdrag også.

Tidlig om morgenen blir Ruben hentet til filmlocation utenfor Madrid. I et nedlagt slakteri skal Sony Pictures spille inn en trailer til filmen «Chappie», som har verdenspremiere denne helga.

Filmen handler om en robot med menneskelige egenskaper. Fremtidsfilmen er rettet mot et ungt publikum, og Sony mener de treffer målgruppen bedre med reklame på Youtube.

Det er tredje gang de bruker 25-åringen. I 2013 spilte han inn en video basert på Hollywood-filmen «Hjerte av stål». Filmtraileren med Brad Pitt ble avspilt 300.000 ganger på Youtube i Spania. Videoen med Ruben ble sett av tre millioner.

SISTE NYTT

Siste nytt