Hopp til innhold

Flymysteriet: Norsk pilot fløy i samme område da flyet forsvant

– Været er neppe årsaken. Det sier den norske piloten Per Engebret Fossum. Han fløy i samme område i natt – i samme tidsrom som Malaysian Airlines-flyet plutselig forsvant.

Malaysia Plane
Foto: Privat / Ap

Fossum har selv 13000 flytimer bak seg og har flydd mange ganger den samme ruten som flyet som nå er borte skulle fly. Piloten fra Tynset bor i Kuala Lumpur i Malaysia og har jobbet i Air Atlanta Icelandic de siste ti årene.

Han har vært leid ut til Malaysian Airlines mange ganger – samme selskap som eier Boeing 777-maskinen som nå er savnet på mystisk vis.

Han har selv flydd den samme strekningen mange ganger, og fløy senest et passasjerfly i samme område i natt, på vei fra Hongkong til Jeddah i Saudi-Arabia.

Tenker ikke at det er mulig

– Det er helt uvirkelig at dette har skjedd, sier Fossum til NRK på Skype.

Norsk pilot fløy samme område som flyet som forsvant

Per Engebret Fossum fra Tynset fløy i samme område som flyet som forsvant fra radaren utenfor kysten av Vietnam i går kveld.

Foto: Privat

Han sier han har gode erfaringer med selskapet og betegner standarden som høy – på lik linje med europeiske flyselskaper.

– Det er sånt man ikke tenker er mulig, og det er veldig trist.


– Været var fint

Det savnede flyet var på vei fra Kuala Lumpur i Malaysia til Beijing i Kina. Reisen tar vanligvis rundt fem timer, og på denne tiden av året er det ganske fint vær. Andre deler av året kan det oppstå tyfoner.

Han var i samme området selv i natt da han fløy fra Hong Kong til Jeddah i Saudi-Arabia og sier det var fine flyforhold i natt.

– Jeg tror ikke været har spilt noen rolle i det hele tatt faktisk i det som har skjedd i natt, sier Fossum.

Flyet som forsvant hadde 239 mennesker om bord, 227 passasjerer og tolv besetningsmedlemmer. Flyet tok av fra Kuala Lumpur natt til lørdag lokal tid klokken 17.55 norsk tid, og skulle landet kl. 06.30 i Beijing, 23.30 norsk tid. Etter noen timer i luften forsvant det plutselig fra radaren, utenfor sørkysten av Vietnam.

Blindsone for radiokontakt i området

Når man flyr fra Kuala Lumpur og krysser Sør-Kinahavet er det ifølge Fossum en periode med dårlig radiokontakt. Da er det HF-radio eller satelittkommunikasjon som brukes. 10 til 15 minutter før man kommer inn mot kysten av Vietnam er det en blindsone.

Den erfarne norske piloten understreker at han bare har opplysninger om flyet som er borte gjennom media, men sier det virker som flyet sist er sett rett før det kom inn mot kysten av Vietnam.

Vanskelig å si noe om årsak


Han vil ikke spekulere i noen årsak så tidlig, men gjør seg noen tanker.

– Det er klart at noe må ha skjedd veldig raskt, sier han.

Når det ikke har blitt gitt noe mayday-signal, og kapteinen ikke har fått gitt beskjed om problemer til omverdenen, har det gått fort – hva som enn har måttet inntruffet.

– Det er urovekkende egentlig for sånt skal jo ikke skje.

Det er en Boeing 777-maskin som er savnet. Ifølge Fossum er det sjelden det skjer ulykker med denne flytypen, som han karakteriserer som en av verdens sikreste flytyper. Nå håper han at flyet blir funnet og årsaken kartlagt.

– Som pilot, blir du urolig av dette?

– Både ja og nei. Det er heldigvis langt mellom de store flyulykkene. Og teknisk sett er det sjelden. Når vi vet hvor mange fly som befinner seg i lufta til enhver tid så føler jeg vel egentlig at sjansene for at noe skal gå galt er minimale. Men man gjør seg tanker, helt klart.

SISTE NYTT

Siste nytt