Hopp til innhold

Norsk 3D-titan til himmels

LONDON (NRK.NO): Metallalderen er tilbake, men denne gang i 3D. Nå blir det satset knallhardt på 3D-teknologien for å lage utstyr som skal ut i verdensrommet. Norsk titan, utvunnet og omgjort til maskindeler i Norge, er en svært viktig brikke.

Materiale fra Norge blir brukt i 3D-printingen til ESA. Produketene som blir produsert skal blant annet brukes til romfart.

En avansert 3D-printer tegner ut maskindeler lagvis, og bruker så godt som alt av det opprinnelige råmetallet. Norsk titan står sentralt i produksjonen. Se TV-reportasjen fra London.

Avanserte maskindeler lages ved hjelp av 3D-teknologi

Metallet «skrives» lag på lag ved hjelp av 3D-teknologi. Ved hjelp av norsk titan kan produsentene lage komponenter som er kraftige og tåler mye varme.

Foto: ESA
Hele delen kommer ferdig ut som et stykke, etter å ha blitt «skrevet ut» lagvis i metall

Hele delen kommer ferdig ut som et stykke, etter å ha blitt «skrevet ut» lagvis i metall.

Foto: Espen Aas / NRK
Wolfram

Den lille biten er 3d-utskrevet wolfram. Grunnstoffet tåler opp mot 3000 grader, og kan brukes i rakettmotorer og i kjernekraftanlegg.

Foto: Espen Aas / NRK
Pressekonferanse ESA

Den europeiske romfartsorganisasjonen ESA trommet sammen til pressekonferanse på London Science Museum for å avsløre at de nå tar 3D-skrivere inn i metallalderen, eller omvendt.

Foto: Espen Aas / NRK
David Jarvis

David Jarvis er prosjektleder for bruk av nye material og energiutredning i den europeiske romfartsorganisasjonen, ESA.

Foto: Espen Aas / NRK
Hilde Løken Larsen

Hilde Løken Larsen leder forskning og utvikling i Norsk Titanium AS viser frem produkter de har laget med hjelp av 3D-teknologi til luftfart.

Foto: Espen Aas / NRK
Avanserte maskindeler lages ved hjelp av 3D-teknologi

Avanserte maskindeler lages ved hjelp av 3D-teknologi.

Foto: Espen Aas / NRK

Det er et langt stykke fra at vi trykker «skriv ut» på hjemme-datamaskinen vår, til bedriftene som inngår i Den europeiske romfartsorganisasjonen (ESA) sin storsatsingen klargjør sine 3D-utskrifter.

Amaze

Likheten opphører ved ordet «skrive». Kompliserte maskindeler ligger sirlig ustilt i det verdenspressen ønskes velkommen til avsløringen av en ny metallalder, en som lages i 3D.

Prosjektet heter «AMAZE», og er en forkortelse for Additive Manufacturing Towards Zero Waste & Efficient Production of High-Tech Metal Products. Kanskje ikke rart det ble en forkortelse.

Oversatt til forståelig norsk handler det hele om en avansert utnyttelse av høyteknologiske metallprodukter, en utnyttelse som bruker nærmest rubbel og bitt av metallet. Det som lages skal tåle mye juling og svært intens varme, gjerne opp mot 1000 grader.

Fra leketøy til alvor

3D-skriverne, der hvor produktene rett og slett lages, er allerede i bruk, men først og fremst til å skrive ut i plast. Leketøy og modeller har til nå vært produktene, avanserte «utskrifter» i aller høyeste grad, men foreløpig av et materiale som ikke har kunnet brukes i industri.

Nå tror den europeiske romfartsorganisasjonen ESA at 3D-utskriftene er fremtiden, ikke bare for romforskning, men faktisk for å få røsket Europa ut av økonomisk krise.

-Vi vil lage verden beste komponenter, sier ESAs prosjektleder David Jarvis til NRK.no.

–Det er masse å hente på denne avanserte teknologien, du kan designe på helt nye måter, bruke helt nye materialer og rett og slett lage avanserte komponenter du ikke får på noen annen måte.

Produktene han, og noen av de fremste forskerne og lederne innenfor 3D-skrivingen viser oss er små, men imponerende i sin utforming. Lag for lag «skrives» smeltet metall lagvis utfra datagenererte tegninger, for til slutt å stå ferdig perfeksjonert.

-Industrien i Europa har slitt enormt de siste sju-åtte årene, sier Jarvis. -Industriproduksjonen i vår del av verden har dessverre gått ned over tid, regjeringer har søkt mer mot tjenesteytende næringer, men nå må økonomien tilbake i balanse, og da trenger vi høyteknologisk produksjon. Dette er en av tingene som skal få oss ut av resesjon.

Titan for lengst på vingene

Et metall som er svært ettertraktet på grunn av sin lave vekt er titan. Det er like sterkt som stål, men veier under halvparten. Titan produseres blant annet i Sør-Norge, og derfor er selskapet Norsk Titanium en viktig aktør, forteller David Jarvis i ESA.

-De har en helt sentral rolle, og har vært i gang i flere år allerede. Titan er helt essensielt for luftfart, romfart, forsvar, og også innenfor offshore.
Selskapet er perfekt plassert i Sør-Norge hvor det er en titan-åre, og er en selvskreven deltaker i panelet som er trommet sammen for verdenspressen.

Hilde Løken Larsen, som leder forskning og utviklingen i selskapet, viser stolt frem selskapets produksjon av deler til luftfarten. Det norske selskapet er så godt som de eneste i Europa som spesialiserer seg på slik produksjon.

– Denne teknologien gjør at vi sparer veldig mye materiale i prosessen. For å lage en flydel, maskineres gjerne 90 prosent av utgangsmaterialet bort, mens her bruker du veldig nært inntil det du faktisk skal ha. Så du sparer mye materiale, energi, og selvsagt kostnader.

Svært robuste materialer

Men også andre materialer brukes til 3D-skrivningen. Wolfram er i liket med titan et grunnstoff, og utvinnes blant annet i Portugal og Østerrike, mens de største produsentene finnes utenfor Europa.

Wolfram er vanligvis brukt til glødetråder i lyspærer, men er også svært attraktivt for romfart da det tåler svært høye temperaturer.

Jonathan Meyer, fra EADS Innovation Works viser NRK en liten metallbit som får plass i håndflaten, men som i motsetning til titan-produktene er wolfram relativt tungt.

–Den biten du holder i hånden nå, den tåler opptil 3.000 grader, forteller Meyer. -3.000 grader er så varmt du kan tenke deg innenfor industriproduksjon.
Etter fotograferingen er han rask til å putte metallbiten trygt tilbake i kofferten sin.

Kappløpet om 3D

Så har altså den europeiske romfartsorganisasjonen ESA presentert sin tro på 3D-skriveren og enda en vei ut i rommet. Men, de er ikke helt alene om å tenke disse tankene. Den amerikanske gigantkonsernet General Electric meldte allerede tilbake i 2011 at de hadde brukt teknologien i jetmotorer.

I sommer bekreftet den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA at den hadde gjennomført vellykket testing av en 3D-generert rakettdel, og også Kina skal bruke teknologien i sin flyproduksjon.

Men, de som står bak det europeiske prosjektet er raske med å poengtere at også de er i gang, og har vært det siden januar. Fabrikker er allerede bygget opp i Norge, Storbritannia, Frankrike, Tyskland og Italia med mål om både å få i gang storskala-produksjon.

De har fått vann på mølla, 3D-mølla.

SISTE NYTT

Siste nytt