Hopp til innhold

Kjemper om sannheten ett år etter at MH17 ble skutt ned

Malaysia forslår overfor FN at det settes ned et tribunal for å granske nedskytingen av passasjerflyet over Ukraina i fjor sommer. Russland og Ukraina skylder fremdeles på hverandre for det som skjedde.

UKRAINE-RUSSIA-MALAYSIA-CRASH-FILES

298 OM BORD: Flyet som var på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur ble skutt ned nær byen Shaktarsk i opprørskontrollerte øst-Ukraina.

Foto: DOMINIQUE FAGET / Afp

Klokken er 1620 om ettermiddagen 17. juli 2014. Flygelederne i Dnipropetrovsk øst i Ukraina har en stund hatt kontakt med MH17, Malaysia Airlines Boeing 777 på vei fra Amsterdam i Nederland til Kuala Lumpur i Malaysia.

Men i det den ukrainske flygelederen skal overføre flyet til sin kollega i Rostov i Russland, skjer det noe. – MH17 blir borte fra radarbildet, sier flyvelederen i Rostov.

Verden har fått en flykatastrofe nesten uten sidestykke i moderne tid. Alle de 298 menneskene om bord i flyet mister livet.

Det er et forferdelig syn som møter dem som kommer fram til området der resten av flyet og de som var om bord ligger.

Ukraina: Separatistene står bak

Ukrainske myndigheter var raskt ute med å offentliggjøre et opptaket, som angivelig skal være prorussiske separatister som sier at de har skutt ned et fly.

Dette skjedde bare dager etter at de hadde klart å skyte ned både et ukrainsk transportfly av type AN 26 og et jagerbombefly av type SU 25

Opptakene med separatistene viser at de raskt forstod at de denne gangen ikke hadde skutt ned et ukrainsk militærfly, men derimot et sivilt fly og at døde kropper lå strødd over et området i nærheten av landsbyen Hraboje.

Igor Girkin

Igor Girkin - kjent som Strelkov (Skytteren) - var raskt ute og skrøt av at separatistene hadde skutt ned et militært ukrainsk fly.

Samtidig hadde forsvarsministeren i «Folkerepublikken Donetsk», den tidligere russiske etterretningsoffiseren Igor «Strelkov» Girkin vært raskt ute på sin internettkonto Vkontakte og proklamert at de igjen hadde klart å skyte ned et militært ukrainsk fly.

Denne meldingen ble raskt fjernet, men for seint til at ikke andre hadde klart å plukke den opp og dermed vist for all verden at de prorussiske separatistene stod bak nedskytingen. Men var dette tilstrekkelig bevis til å legge all skyld på de prorussiske separatistene og deres støttespillere i Russland?

Russland: Peker mot Ukraina

Bare fire dager etter nedskytingen innkalte det russiske forsvarsdepartementet til pressekonferanse i Moskva.

Med engelsktalende tolk og imponerende lysbilder og grafikk la generalløytnant Andrej Kartapolov fram en rekke opplysninger som sådde tvil om det som ukrainske myndigheter hadde fortalt.

– Gjennom vår etterretning har vi klart å fiksere tre ukrainske batterier av BUK M1 antiluftskyts i området der Boeing-flyet ble skutt ned, fortalte Kartapolov, og viste fram satellittbilder og plansjer til et stort pressekorps.

Samtidig sa han at russisk radar hadde observert en ukrainsk Sukhoi SU 25 jagerbomber som la seg på kursen til MH17.

Det var tydelig at russerne med dette ville forsøke å så tvil om separatistene, eventuelt med støtte fra Russland, hadde hatt noe med nedskytingen å gjøre. Og de lyktes i alle fall overfor hjemmepublikummet i Russland, som raskt kjøpte versjonen om at dette var noe som ukrainerne selv hadde gjort.

Det storpolitiske spillet rundt tragedien var i full gang, og alle metoder og triks var tilsynelatende tillatt.

Bellingcat: Rakettsystemet fraktet fra Russland

Men Russland har møtt slagkraftige motstandere i kampen om sannheten om hva som skjedde med MH17.

Den kanskje mektigste heter Eliot Higgins og Bellingcat, en gruppe av frivillige undersøkende journalister og gravere som har spesialisert seg i å bruke åpen informasjon fra internett for å få fram opplysninger om konflikter rundt om i verden.

Bellingcat har plukket fra hverandre det russiske forsvarsdepartementets opplysninger, og i stedet lagt fram egen informasjon som tyder på at det var et russisk utskytingsbatteri av typen BUK i området der det malaysiske flyet ble skutt ned. En rekke bilder og videoer er satt sammen som viser at denne BUK-en opprinnelige stammer fra en russisk antiluftskytsavdeling basert i Kursk.

Denne ble sendt til Ukraina i juni for å hindre at det ukrainske flyvåpenet kunne brukes mot de prorussiske separatistene. BUK-batteriet ble så, minus en rakett, i all hast fraktet ut av Ukraina etter nedskytingen.

Men russiske myndigheter har likevel ikke villet legge seg flat i denne saken. Nå i begynnelsen av juni offentliggjorde den russiske statsadvokaten et intervju med Jevgenij Agapov, tidligere flymekaniker i det ukrainske forsvaret.

Agapov fortalte at nettopp den 17. juli 2014 var han på jobb på en flybase utenfor Dnipropetrovsk, da et fly av type SU 25 kom tilbake etter endt oppdrag.

Flygeren Vladislav Volosjin kunne ifølge Agapov fortelle at han ved en feil hadde skutt ned et passasjerfly. Agapov valgte seinere å flykte over til Russland og har der fortalt sin historie, samtidig som det har vært vanskelig for journalister i Ukraina som jobber med denne saken å få intervjue den aktuelle flygeren.

Dette har naturlig nok satt fart i spekulasjonene om det likevel kan være noe i historien om at det var et ukrainsk fly som var innblandet i katastrofen. Men ukrainske myndigheter har hele tiden sagt at disse opplysningene ikke stemmer, og oberst Oleg Zakhartsjuk sier til avisen Novaja Gazeta at det denne dagen ikke var et eneste ukrainsk fly på vingene.

UKRAINE-CRISIS/ Investigators work at the site of the Malaysia Airlines Boeing 777 plane crash near the village of Hrabove

Etterforskningen etter nedskytingen av MH17 har fortsatt helt til det siste. Dette bildet er tatt 16. april i år i nærheten av landsbyen Hrabove øst i Ukraina.

Foto: IGOR TKACHENKO / Reuters

Men det merkelige og paradoksale med denne saken er at omtrent samtidig som intervjuet med Agapov ble offentliggjort, så slo den russiske produsenten av BUK-rakettsystemet Almaz-Antej fast at det etter alt å dømme var et av deres våpen som hadde skutt ned Boeing-flyet, men at den typen som ble brukt ikke kunne være russisk, men derimot i det ukrainske forsvarets tjeneste.

I Russland presenteres altså to ulike versjoner av hva som skjedde. Både at Boeing-flyet ble skutt ned av et jagerfly og at det ble skutt ned av en bakke-til-luftrakett.

Russia MH17 Mikhail Malyshevsky

Den russiske produsenten av BUK-rakettsystemet sa 2. juni at det trolig var en av deres raketter som hadde skutt ned Boeing-flyet.

Foto: Ivan Sekretarev / Ap

Malaysia: Nødvendig med internasjonalt tribunal

9. juli leverte så Malaysia over et forslag til medlemmene i FNs sikkerhetsråd for å få opprettet et internasjonalt tribunal for å finne ut hva som skjedde med MH17.

Etterforskningen etter tragedien, som ledes av Nederland, er i ferd med å avsluttes, og en foreløpig rapport er sendt over til både russiske, ukrainske og malaysiske myndigheter. En endelig rapport skal være klar i oktober.

Likevel er det mye som tyder på at Russland ikke vil kunne godta en rapport som legger skylden på de prorussiske separatistene og på Russland selv.

SISTE NYTT

Siste nytt