Sikkerhetsvakt på kinesisk skolebuss - En sikkerhetsvakt teller antall barn på kinesisk skolebuss i Shandong-provinsen. Etter ulykken i november sendte flere byer og regioner ut krav om strengere kontroll av skolebussene. - Foto: CHINA DAILY / Reuters

En sikkerhetsvakt teller antall barn på kinesisk skolebuss i Shandong-provinsen. Etter ulykken i november sendte flere byer og regioner ut krav om strengere kontroll av skolebussene.

Foto: CHINA DAILY / Reuters

Minst 15 barn døde i bussulykke

Kina opplevde sin andre store skolebussulykke på under én måned da en buss full av barn kjørte av veien i Jiangsu-provinsen mandag.

Minst 15 barn mistet livet og ytterligere åtte ble skadet, opplyser det statlige kinesiske nyhetsbyrået Xinhua.

Ulykken skjedde i byen Shouxian, øst i Kina (se kart nederst i saken).

– Bussen veltet og rullet ned i elven. 15 døde i ulykken og jeg vet ikke hvor mange som er kritisk skadet, sier en leder for det lokale kommunistpartiet til nyhetsbyrået AFP.

Ulykken skjedde da bussen svingte for å unngå en sykkeldrosje. Den kjørte av veien og veltet ut i elven.

Nyhetsbyrået Xinhua opplyser at det var 29 personer om bord i bussen.

Xinhua melder også om en ulykke i Guangdong-provinsen mandag, der en buss med 59 personer om bord kolliderte med en lastebil og 37 ble skadet. Sju av de skadde måtte på sykehus.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Minibuss i ulykke i Kina - Mobiltelefonbilde etter ulykken 16. november der 18 barnehagebarn og to voksne mistet livet i en kollisjon mellom en minibuss og en lastebil full av kull.Ap

Mobiltelefonbilde etter ulykken 16. november der 18 barnehagebarn og to voksne mistet livet i en kollisjon mellom en minibuss og en lastebil full av kull.

Foto: Ap

Andre store ulykke

Ulykkene kommer mindre enn én måned etter at 18 barnehagebarn mistet livet da minibussen de satt i ble påkjørt av en lastebil.

Wen Jiabao - Statsminister Wen Jiabao har lovet mer penger til skolebusser. - Foto: STR / Afp

Statsminister Wen Jiabao har lovet mer penger til skolebusser.

Foto: STR / Afp

Den ulykken vakte sinne over store deler av Kina og statsminister Wen Jiabao lovet mer penger for å forbedre skolebussene.

Nyhetsbyrået Reuters skriver at mange landsbyskoler har blitt lagt ned de siste årene, noe som gjør at mange barn må fraktes til byene på dårlige veier for å få undervisning.

Sterke utfall i sosiale medier

Etter mandagens ulykke har flere kinesere kommet med harde utfall mot myndighetene på sosiale medier.

– Enda en skolebussulykke dreper 15 barn. Det er bare et tall i øynene til kinesiske myndigheter. Det eneste de bryr seg om er hvorvidt det får innflytelse på deres fremtidige karriere, skriver Huiji Flying på den Twitter-lignende Sina Weibo mikrobloggen.

Han får støtte av andre bloggere.

– Ingenting er trygt i Kina bortsett fra ledernes biler, hus, penger og konkubiner, skriver Yiran Anki på den samme mikrobloggen.

Siste saker

Utvalgte dokumentarer

Norsk dokumentarserie i tre deler. Professor Terje Tvedt har brukt det meste av sitt voksne liv til å forske på Nilen, elven som er livets åre for millioner av mennesker. Nilen renner gjennom elleve land hvor befolkningsvekst, ny teknologi og miljøendringer gjør kampen om vannet stadig mer desperat. I denne serien tar Tvedt en reise gjennom dette gigantiske elvesystemets historie og nåtid, i møte med mennesker og statsledere, fra utløpet i Middelhavet til den hvite Nilens kilde i hjertet av Afrika. (1:3)
Am. dokumentar. Politisk thriller om Sør-Afrikas siste apartheid-president. Frederik Willem de Klerk var en mystisk og svært sammensatt person som gjorde en fascinerende politisk reise. Han var presidenten som slapp Nelson Mandela fri fra fengsel, og fungerte senere som hans visepresident. (The Other Man - F.W. De Klerk and the End of Apartheid in South Africa)
Br. dokumentarserie. I løpet av seks hundre år hadde Det osmanske riket mange ulike leiarar. Rageh Omaar utforskar kontrastane mellom to av dei mest kjende sultanane. Det osmanske riket var eit av dei største og mektigaste imperia i verdshistoria. Vi følgjer utviklinga frå den spede byrjinga på 1200-talet til oppløysinga på midten av 1900-talet. (The Ottomans: Europe's Muslim Emperors) (2:3)