Meteoritt skal ha krasjlandet i Nicaragua

En liten del av asteroiden 2014 RC, som sneiet jorden søndag, skal ha slått ned i Nicaraguas hovedstad Managua og ført til en kraftig eksplosjon, ifølge myndighetene.

Asteroide traff Nicaragua

Den angivelige meteoritten eksploderte og etterlot seg et 12 meter bredt krater da den traff jorden søndag.

Foto: GERMAN MIRANDA / Afp

Asteroiden på størrelse med en enebolig passerte nært inntil jorden søndag, men det var ikke ventet at den ville treffe oss.

Men myndighetene i Nicaragua tror en kraftig eksplosjon i hovedstaden lørdag, har sammenheng med at deler av asteroiden rev seg løs og krasjlandet på jorda.

Kunne merkes over hele byen

Asteroidebiten, eller meteoritten som den kalles når den treffer bakken, landet nær flyplassen i Managua.

Eksplosjonen som fulgte av sammenstøtet kunne merkes over store deler av byen som har 1,2 millioner innbyggere.

Grafisk illustrasjon av asteroidens bane

Grafisk illustrasjon av asteroidens bane med punktet der den er nærmest jorden markert.

Foto: Nasa

Det har så langt ikke kommet meldinger om skadde etter meteorittnedslaget som etterlot seg et krater med en diameter på 12 meter.

– Vi er overbevist om at dette var en meteoritt. Vi har sett krateret fra nedslaget, sier Wilfredo Strauss ved landets seismiske institutt.

OPPDATERT: Nasa skriver på sine nettsider at de ikke har fått opplysninger eller materiale som bekrefter påstanden fra Nicaraguas myndigheter. I tillegg skal eksplosjonen ha skjedd 13 timer før asteroiden passerte jorden.

Registrert som jordskjelv

Den angivelige meteoritten skal ha landet i et skogsområde rundt midnatt lørdag lokal tid. Sammenstøtet med jordoverflaten var så kraftig at det ble registrert på instrumentene som brukes til å måle jordskjelv, sier Strauss.

– Vi så to seismiske bølger. Én da meteoritten traff jorden, og deretter en større utløst av lyden av sammenstøtet, sier Strauss.

Søndag var representanter for myndighetene og vitenskapsfolk på stedet for å studere krateret nærmere.

Det er ikke klart om det er noe igjen av meteoritten etter at den traff bakken.

Folk som bor i nærheten har forklart at de hørte en stor eksplosjon og så væske, sand og støv stå til værs.

Kun journalister fra statlige medier har fått slippe inn på nedslagsstedet.

Holder utkikk

Den amerikanske romfartsorganisasjonen Nasa anslo i forrige uke at asteroiden 2014 på sitt nærmeste ville passere 40.000 kilometer fra jorden, omtrent en tidel av avstanden fra jorden til månen.

Himmellegemet ble nylig oppdaget av astronomene, men det var aldri fare for at den ville treffe jorden med all sin styrke.

– Selv om den ikke ser ut til å utgjøre en fare for satellittene eller Jorden, vil den nære passeringen gi oss en unik mulighet til å observere og lære mer om asteroider, sa Nasa i en uttalelse tirsdag i forrige uke.

2014 RC er ikke lyssterk nok til at den kunne sees med det blotte øye fra jorden, men hobbyastronomer kunne få et glimt av den i teleskopene sine i det den for forbi.

Denne asteroiden er litt mindre enn den som eksploderte over Tsjeljabinsk i Russland i fjor. Trykkbølgen fra eksplosjonen hadde trolig mer enn energi enn 30 atombomber og blåste ut vinduer og ødela bygninger.

Den gang ble 1000 mennesker skadd som følge av eksplosjonen.

Nasa holder kontinuerlig oppsyn med mer enn 11.000 asteroider som er ventet å passere nær jorden.