«McBaguette» - Onsdag denne uken lanserte franske McDonald's «McBaguette» i neste skritt i å overbevise franskmennene i at de kan tilfredsstille franske ganer. - Foto: ERIC PIERMONT / Afp

Onsdag denne uken lanserte franske McDonald's «McBaguette» i neste skritt i å overbevise franskmennene i at de kan tilfredsstille franske ganer.

Foto: ERIC PIERMONT / Afp

Storsuksess for McDonald’s i Frankrike

Hamburgerkjeden McDonald’s har større suksess i Frankrike enn i noe annet europeisk land og nå lanseres «McBaguette», – De er blitt en del av fransk kultur, sier en fransk kulturjournalist.

Kristian Elster i Paris
Jose Bove - «McDonald's-terroristen»
Jose Bove viser tydelig hva han mener under en avstemning i Europaparlamentet 16. februar i år. - Foto: VINCENT KESSLER / Reuters

«McDonald's-terroristen» Jose Bove viser tydelig hva han mener under en avstemning i Europaparlamentet 16. februar i år.

Foto: VINCENT KESSLER / Reuters

McDonald’s var i en årrekke sett som selve symbolet på USA-ledet globalisering som truet fransk kultur og økonomi.

Mest kjent er episoden der den franske bonden og aktivisten José Bové i 1999 ville demonstrere mot det han kalte” Coca-Colonialisering”, er ordspill på Coca-Cola og kolonialisering.

Han gjennomførte sin demonstrasjon ved å ødelegge en McDonald’s-restaurant i Sør-Frankrike, en aksjon som vakte sympati i store deler av Frankrike.

Artikkelen fortsetter under bildet.

McDonald's i Millau - Fransk politi holdt vakt ved McDonald's i Millau da rettssaken mot Jose Bove og ni andre aktivister for ødeleggelsen av restauranten startet 30. juni 2000 - Foto: PHILIPPE DESMAZES / AFP

Fransk politi holdt vakt ved McDonald's i Millau da rettssaken mot Jose Bove og ni andre aktivister for ødeleggelsen av restauranten startet 30. juni 2000

Foto: PHILIPPE DESMAZES / AFP

Tjener bare mer i USA

13 år senere er situasjonen en helt annen for McDonald’s i Frankrike.

metro-M i Paris - Kanskje har Paris' nye gule metro-M gjort at McDonald's føles mer fransk for franskmennene. - Foto: Kristian Elster / NRK

Kanskje har Paris' nye gule metro-M gjort at McDonald's føles mer fransk for franskmennene.

Foto: Kristian Elster / NRK

Jérémy Patinier - Jérémy Patinier er en av forfatterne av boken «Tintin est-il de gauche? Asterix est-il de droite?». - Foto: Privat /

Jérémy Patinier er en av forfatterne av boken «Tintin est-il de gauche? Asterix est-il de droite?».

Foto: Privat
Hamburgerkjeden, som har restauranter i 123 land over hele verden, tjener mer penger i Frankrike enn i noe annet land enn USA.

33 år etter at den første McDonald’s åpnet i Strasbourg i 1979, er det nå over 1200 restauranter spredt rundt i hele landet.

Med 63.000 ansatte omsatte kjeden for 4,2 milliarder euro, 31,7 milliarder norske kroner i 2011.

Har blitt nasjonalistiske

– McDonald’s har blitt nasjonalistiske i den forstand at de lager og serverer maten på fransk vis, sier kulturjournalisten Jérémy Patinier til NRK.no.

Sammen med Isabelle Fringuet-Paturle kom han i februar med boken «Tintin est-il de gauche? Asterix est-il de droite?» der han ser på hvordan populære samfunnsfenomener påvirker politikken.

– De har tatt et bevisst valg om å selge lokale produkter , og å fremstå som franske, sier Patinier.

Når det gjelder det kapitalistiske stempelet så mener Patinier at kjeden har vokst seg bort fra det.

– Det er bare for den ekstreme venstresiden at McDonald’s i dag er et symbol på kapitalisme, sier Jérémy Patinier til NRK.no.

Artikkelen fortsetter under bildet.

McDonald's i 13. arrondissement. - En diskret McDonald's ødelegger ikke bybildet i Paris 13. arrondissement, men minner om vanlige franske caféer. - Foto: Kristian Elster / NRK

En diskret McDonald's ødelegger ikke bybildet i Paris 13. arrondissement, men minner om vanlige franske caféer.

Foto: Kristian Elster / NRK

Serverer større måltider

Patinier får støtte i en rapport som tre økonomistudenter ved University of Pennsylvania har gjort av McDonald’s suksess i Frankrike.

De tre, Lucy Fancourt, Bredesen Lewis og Nicholas Majka, viser til at McDonald’s har tilpasset seg franskmenns spisevaner.

I motsetning til for eksempel amerikanere og briter, så spiser franskmenn mindre snacks mellom måltidene. Derfor ønsker de seg større og mer ordentlige måltider når de først setter seg ned.

Det har McDonald’s tatt konsekvensen av ved å servere flere med menyer som består av to retter.

For eksempel selger kjeden en Big Mac-meny som i tillegg til de vanlige ingrediensene, inneholder fire kyllingbiter, McNuggets. I praksis betyr det at måltidet inneholder både forrett og hovedrett.

For McDonald’s er det også god butikk å servere større måltider. Mens hver kunde i 2009 i gjennomsnitt brukte 4 dollar (23 norske kroner) per McDonald’s-besøk, så la hver kunde i Frankrike igjen 15 dollar (86 norske kroner).

Franskmenn har også en tendens til å sitte lenger ved bordene enn amerikanere.

Det utnytter McDonald’s ved at de ansatte, når de har ledig tid, går rundt i restauranten og selger ekstra kaffe eller dessert.

Artikkelen fortsetter under bildet.

McDonald's i Nice - I Nice ligger McDonald's i første etasje på luksushotellet Le Meridien, ved den berømte strandpromeneden. Legg merke til Porschen som er parkert foran. - Foto: Kristian Elster / NRK

I Nice ligger McDonald's i første etasje på luksushotellet Le Meridien, ved den berømte strandpromeneden. Legg merke til Porschen som er parkert foran.

Foto: Kristian Elster / NRK

Selger fransk mat

McDonald’s har samtidig endret menyen for å tilpasse seg franske ganer.

En undersøkelse fra det franske restaurantbransje-konsultentfirmaet Gira Consell i 2009 viser at franskmenn spiste ni ganger så mange sandwicher som hamburgere.

Over 70 prosent av alle sandwicher som blir spist er baguetter med noe inni.

Derfor selger McDonald’s nå sandwicher med franske oster som chevre, cantal og bleu. McDonald’s.

Denne uken gikk kjeden et steg videre, Onsdag startet seks uker med testing av «McBaguette», en varm sandwich med kjøtt, kornete fransk sennep og Emmental-ost, i alle 1230 restaurantene.

En tredje faktor er at McDonald’s bevisst har satset på å gjøre restaurantene mer diskrete.

Den tradisjonelle buete M-en er mindre, og røde og gule fargene mer diskrete.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Café Contrescarpe i Paris - Franske caféer og restauranter sliter økonomisk. Café Contrescarpe i Paris Sentrum var under halvfull lørdag formiddag. - Foto: Kristian Elster / NRK

Franske caféer og restauranter sliter økonomisk. Café Contrescarpe i Paris Sentrum var under halvfull lørdag formiddag.

Foto: Kristian Elster / NRK

– Går gjerne på McDonald’s

På Café Contrescarpe i hjertet av Paris har kelneren Nicolas ingen problemer med det som tilsynelatende er en konkurrent.

Kelneren Nicolas - Kelneren Nicolas på Café Contrescarpe innrømmer villig at han går på McDo, som det kalles i Frankrike. - Foto: Kristian Elster / NRK

Kelneren Nicolas på Café Contrescarpe innrømmer villig at han går på McDo, som det kalles i Frankrike.

Foto: Kristian Elster / NRK

–Jeg er enslig så jeg går ofte selv. Jeg kan ikke jo ikke spise hjemme hele tiden, sier Nicolas til NRK.no.

Selv om han til daglig serverer retter fra det franske kjøkken, ser han heller ingen problemer med kvaliteten.

– McDonald’s har bra kvalitet, og de serverer raskt, sier kelneren Nicolas.

Dårligere råd

Det siste er er en av nøklene til suksessen. Selv om franskmenn bruker lenger tid på hvert måltid enn amerikanere, så spiser de langt raskere enn før.

Ifølge en amerikansk forsker på mattrender, Elizabeth Rosendahl, brukte franskmenn i 2005 38 minutter per måltid, under halvparten (82 minutter) av det de brukte i 1978.

I tillegg til at McDonald’s har tilspasset seg franske ganer og vaner, så er kjeden hjulpet av landets økomomiske problemer.

Avisen Le Parisien skriver 71 prosent av alle franske restaurantmåltider nå koster under 10 euro, vel 75 norske kroner, inkludert drikke.

Det er et prisnivå der McDonald’s kan utkonkurrere sine tradisjonelle franske konkurrenter langt mer enn de kan på kvalitet.

Utvalgte dokumentarer

No. dokumentar. Sumaren 1989 opnar grensa mellom Østerrike og Ungarn nokre dagar. Eit ungt par fra Aust-Tyskland, Gundula Schafitel og Kurt-Werner Schultz, bestemmer seg for å krysse grensa med den seks år gamle sonen. Men før dei når fram, har grensa blitt stengd igjen. Når dei likevel prøver å komme seg over, blir Kurt-Werner skoten og drepen framfor Gundula og sonen. Hendinga får store ringverknader, og blir byrjinga på murens fall.
Am. dokumentar. En surrealistisk og utrolig historie om en flyktig kjærlighetsaffære mellom to fiendtlige supermakter på høyden av den kalde krigen. Denne historien kunne blitt slutten på stillingskrigen lenge før Gorbatsjov. Høsten 1959 drar Sovjetunionens leder, Nikitia Khrusjtsjov, til Washington på det han senere beskriver som sitt livs reise. På samme tid bygde vanlige amerikanske borgere tilfluktsrom i hagene sine i frykt for en russisk atombombe. Khrusjtsjov både forførte og skremte amerikanerne på de to ukene han var på besøk. (Khruschev Does America)
Svensk dokumentar. Da den sovjetiske ubåten U137 gikk på grunn utenfor Karlskrona i Sverige i oktober 1981, var det mange detaljer som aldri kom fram i mediene. Nye opplysninger og vitnemål kaster nå nytt lys over hendelsesforløpet.