Storsuksess for McDonald’s i Frankrike

Hamburgerkjeden McDonald’s har større suksess i Frankrike enn i noe annet europeisk land og nå lanseres «McBaguette», – De er blitt en del av fransk kultur, sier en fransk kulturjournalist.

«McBaguette»

Onsdag denne uken lanserte franske McDonald's «McBaguette» i neste skritt i å overbevise franskmennene i at de kan tilfredsstille franske ganer.

Foto: ERIC PIERMONT / Afp
Kristian Elster i Paris
Jose Bove

«McDonald's-terroristen» Jose Bove viser tydelig hva han mener under en avstemning i Europaparlamentet 16. februar i år.

Foto: VINCENT KESSLER / Reuters

McDonald’s var i en årrekke sett som selve symbolet på USA-ledet globalisering som truet fransk kultur og økonomi.

Mest kjent er episoden der den franske bonden og aktivisten José Bové i 1999 ville demonstrere mot det han kalte” Coca-Colonialisering”, er ordspill på Coca-Cola og kolonialisering.

Han gjennomførte sin demonstrasjon ved å ødelegge en McDonald’s-restaurant i Sør-Frankrike, en aksjon som vakte sympati i store deler av Frankrike.

Artikkelen fortsetter under bildet.

McDonald's i Millau

Fransk politi holdt vakt ved McDonald's i Millau da rettssaken mot Jose Bove og ni andre aktivister for ødeleggelsen av restauranten startet 30. juni 2000

Foto: PHILIPPE DESMAZES / AFP

Tjener bare mer i USA

13 år senere er situasjonen en helt annen for McDonald’s i Frankrike.

metro-M i Paris

Kanskje har Paris' nye gule metro-M gjort at McDonald's føles mer fransk for franskmennene.

Foto: Kristian Elster / NRK

Jérémy Patinier

Jérémy Patinier er en av forfatterne av boken «Tintin est-il de gauche? Asterix est-il de droite?».

Foto: Privat
Hamburgerkjeden, som har restauranter i 123 land over hele verden, tjener mer penger i Frankrike enn i noe annet land enn USA.

33 år etter at den første McDonald’s åpnet i Strasbourg i 1979, er det nå over 1200 restauranter spredt rundt i hele landet.

Med 63.000 ansatte omsatte kjeden for 4,2 milliarder euro, 31,7 milliarder norske kroner i 2011.

Har blitt nasjonalistiske

– McDonald’s har blitt nasjonalistiske i den forstand at de lager og serverer maten på fransk vis, sier kulturjournalisten Jérémy Patinier til NRK.no.

Sammen med Isabelle Fringuet-Paturle kom han i februar med boken «Tintin est-il de gauche? Asterix est-il de droite?» der han ser på hvordan populære samfunnsfenomener påvirker politikken.

– De har tatt et bevisst valg om å selge lokale produkter , og å fremstå som franske, sier Patinier.

Når det gjelder det kapitalistiske stempelet så mener Patinier at kjeden har vokst seg bort fra det.

– Det er bare for den ekstreme venstresiden at McDonald’s i dag er et symbol på kapitalisme, sier Jérémy Patinier til NRK.no.

Artikkelen fortsetter under bildet.

McDonald's i 13. arrondissement.

En diskret McDonald's ødelegger ikke bybildet i Paris 13. arrondissement, men minner om vanlige franske caféer.

Foto: Kristian Elster / NRK

Serverer større måltider

Patinier får støtte i en rapport som tre økonomistudenter ved University of Pennsylvania har gjort av McDonald’s suksess i Frankrike.

De tre, Lucy Fancourt, Bredesen Lewis og Nicholas Majka, viser til at McDonald’s har tilpasset seg franskmenns spisevaner.

I motsetning til for eksempel amerikanere og briter, så spiser franskmenn mindre snacks mellom måltidene. Derfor ønsker de seg større og mer ordentlige måltider når de først setter seg ned.

Det har McDonald’s tatt konsekvensen av ved å servere flere med menyer som består av to retter.

For eksempel selger kjeden en Big Mac-meny som i tillegg til de vanlige ingrediensene, inneholder fire kyllingbiter, McNuggets. I praksis betyr det at måltidet inneholder både forrett og hovedrett.

For McDonald’s er det også god butikk å servere større måltider. Mens hver kunde i 2009 i gjennomsnitt brukte 4 dollar (23 norske kroner) per McDonald’s-besøk, så la hver kunde i Frankrike igjen 15 dollar (86 norske kroner).

Franskmenn har også en tendens til å sitte lenger ved bordene enn amerikanere.

Det utnytter McDonald’s ved at de ansatte, når de har ledig tid, går rundt i restauranten og selger ekstra kaffe eller dessert.

Artikkelen fortsetter under bildet.

McDonald's i Nice

I Nice ligger McDonald's i første etasje på luksushotellet Le Meridien, ved den berømte strandpromeneden. Legg merke til Porschen som er parkert foran.

Foto: Kristian Elster / NRK

Selger fransk mat

McDonald’s har samtidig endret menyen for å tilpasse seg franske ganer.

En undersøkelse fra det franske restaurantbransje-konsultentfirmaet Gira Consell i 2009 viser at franskmenn spiste ni ganger så mange sandwicher som hamburgere.

Over 70 prosent av alle sandwicher som blir spist er baguetter med noe inni.

Derfor selger McDonald’s nå sandwicher med franske oster som chevre, cantal og bleu. McDonald’s.

Denne uken gikk kjeden et steg videre, Onsdag startet seks uker med testing av «McBaguette», en varm sandwich med kjøtt, kornete fransk sennep og Emmental-ost, i alle 1230 restaurantene.

En tredje faktor er at McDonald’s bevisst har satset på å gjøre restaurantene mer diskrete.

Den tradisjonelle buete M-en er mindre, og røde og gule fargene mer diskrete.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Café Contrescarpe i Paris

Franske caféer og restauranter sliter økonomisk. Café Contrescarpe i Paris Sentrum var under halvfull lørdag formiddag.

Foto: Kristian Elster / NRK

– Går gjerne på McDonald’s

På Café Contrescarpe i hjertet av Paris har kelneren Nicolas ingen problemer med det som tilsynelatende er en konkurrent.

Kelneren Nicolas

Kelneren Nicolas på Café Contrescarpe innrømmer villig at han går på McDo, som det kalles i Frankrike.

Foto: Kristian Elster / NRK

–Jeg er enslig så jeg går ofte selv. Jeg kan ikke jo ikke spise hjemme hele tiden, sier Nicolas til NRK.no.

Selv om han til daglig serverer retter fra det franske kjøkken, ser han heller ingen problemer med kvaliteten.

– McDonald’s har bra kvalitet, og de serverer raskt, sier kelneren Nicolas.

Dårligere råd

Det siste er er en av nøklene til suksessen. Selv om franskmenn bruker lenger tid på hvert måltid enn amerikanere, så spiser de langt raskere enn før.

Ifølge en amerikansk forsker på mattrender, Elizabeth Rosendahl, brukte franskmenn i 2005 38 minutter per måltid, under halvparten (82 minutter) av det de brukte i 1978.

I tillegg til at McDonald’s har tilspasset seg franske ganer og vaner, så er kjeden hjulpet av landets økomomiske problemer.

Avisen Le Parisien skriver 71 prosent av alle franske restaurantmåltider nå koster under 10 euro, vel 75 norske kroner, inkludert drikke.

Det er et prisnivå der McDonald’s kan utkonkurrere sine tradisjonelle franske konkurrenter langt mer enn de kan på kvalitet.

Utvalgte dokumentarer

Br. dokumentar. Den 23 år gamle medisinerstudenten Jyoti Singh ble brutalt voldtatt av seks menn på en buss i Dehli. Hun døde senere av skadene. Hennes fryktelige skjebne utløste sterke protester og gateopptøyer i India, og førte til endringer i loven. Singhs voldtektsmenn snakker ut mens de venter på å bli hengt. Deres verdier og tankesett speiler et skjevt patriarkalsk samfunn som ser på kvinner som annenrangs, og til og med uønsket. (Indias Daughter)
Norsk dokumentar. Konflikten mellom Israel og Palestina handler om at to folkeslag sier "mitt land" om det samme området. Vi møter to sterke kvinner, Fathie som måtte flykte til Libanon i 1948 og ønsker å få dø i sin hjemby Jaffa, og Susi som mistet sine foreldre i Auschwitz og ble smuglet ut av leiren og holdt skjult til krigen var slutt. Nå drømmer hun om en stat forbeholdt jøder. På en stillferdig måte gir filmen et innblikk i de grunnleggende motsetningene som gjør denne konflikten så komplisert. (My Homeland)
Br. dokumentar. Hvordan lever homofile i ulike land i verden? (Stephen Fry- Out There) (2:2)