Hopp til innhold

Her flyr Malaysia Airlines over Syria – tre dager etter nedskytingen i Ukraina

Malaysia Airlines må forsvare seg nok en gang, etter at de valgte å fly over krigsherjede Syria, bare tre dager etter flykatastrofen i Ukraina.

Malaysia Airlines-fly over Syria

Flyet fra Kuala Lumpur flyr vanligvis over Ukraina, men la søndag ruten over Syria. På mandag var denne igjen flyttet til Irak og Tyrkia.

Foto: Skjermdump: Flightradar24

UKRAINE-CRISIS/ A Malaysian expert examines a black box belonging to Malaysia Airlines MH17 during its handover from pro-Russian separatists, in Donetsk

Malaysiske myndigheter fikk natt til tirsdag overlevert de «svarte boksene» fra flyet er i virkeligheten oransje.

Foto: MAXIM ZMEYEV / Reuters

Flyruten er fanget opp av Flightradar24, og bekreftet av selskapet.

«Det syriske luftrommet var ikke underlagt restriksjoner, ifølge informasjonen til flyverne (NOTAM) utstedt av de syriske myndighetene for sivil luftfart. MH004 var hele tiden i luftrom godkjent av ICAO (FNs internasjonale organ for sivil luftfart),» heter det i en uttalelse fra Malaysia Airlines.

Selv om syriske myndigheter ikke har stengt luftrommet, er landet på listen til amerikanske Federal Aviation Administration (FAA) over områder de advarer mot. FAA har ifølge Reuters et av de strengeste regelverkene i verden. I et varsel fra mai 2013 fraråder de på det sterkeste å fly til, fra eller over Syria.

– Vil dere miste et fly til?

Opplysningen om at selskapet hadde fløyet over Syria på sin rute fra Kuala Lumpur til London vakte mye harme da det ble kjent på sosiale medier sent mandag kveld.

– Hva er galt med disse folka?! Malaysia flyr nå over Syria, skrev en av mange på Twitter.

– Vil dere miste et fly til? spurte en annen.

Torsdag ble MH17 på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur, skutt ned. Alle de 298 passasjerene døde. Til tross for den borgerkrigslignende tilstanden øst i Ukraina, var ikke området underlagt restriksjoner.

Etter katastrofen ble det innført flyforbud i denne sonen.

La ruten over Irak

Mandag valgte Malaysia Airlines å unngå syrisk luftrom, men valgte i stedet en rute som gikk over Irak og Tyrkia.

Irak er også på listen til FAA, med forbud mot å fly under 20.000 fot.

Amerikanske New Republic har laget en oversikt over områdene i verden der det foreligger advarsler eller restriksjoner (se fakta og kart).

Artikkelen fortsetter under kartet

Farlige flyområder

– Ny trussel

Mange av områdene har restriksjoner mot å fly under en viss høyde, men torsdagens nedskyting over Ukraina vil trolig føre til endringer, tror flere eksperter.

– Ingen ventet at et så avansert militært radar-drevet bakke-til-luft-våpen ville bli brukt mot et sivilt fly, kommenterer ekspert på flysikkerhet, Jeffrey Price.

Flyet fra Malaysia Airlines ble trolig skutt ned med et russisk missil fra det radar-drevne systemet av typen BUK.

Flere av begrensningene utstedt av FAA gjelder bare under en viss høyde. Dette varierer i henhold til situasjonen på bakken.

I Den demokratiske republikken Kongo, for eksempel, der opprørerne har mindre avansert rakett-teknologi, er minimum flyhøyde 15.000 fot, mens fly over ISIS-kontrollerte områder i Irak må holde seg over 20.000 fot.

For mindre enn to uker siden erklærte den ukrainske regjeringen at det var utrygt å fly over østlige Ukraina på en høyde under 32.000 fot på grunn av tilstedeværelsen av antiluftskyts. MH17 var på en marsjhøyde på 33.000 fot da det ble skutt ned.

BUK kan gå opp til 82.000 fot

Jacques Astre, pilot og FAA-inspektør i mer enn 30 år, fløy over samme luftrom fire dager før katastrofen.

– For å være ærlig følte jeg meg usikker fordi jeg visste hva som foregikk der nede, sier Astre til New Republic.

– Det var ingen garanti for at slike våpen ikke ville gå over 32.000 fot. Det er ingenting som vil beskytte deg ved 32.000 fot, uttaler Astre.

Hendelsen trekker i tvil effekten av advarsler mot å fly under en viss høyde.

Ifølge Dmitrij Gorenburg, en russisk militæranalytiker ved CNA Corporation, er det BUK-systemer «i omtrent alle land som har kjøpt antiluftskyts fra Russland».

Han hevder at Russland etter Sovjetunionens fall solgte dette til alle som ville ha det, med unntak av land under sanksjoner fra det internasjonale samfunnet.

Rakettene på BUK har en rekkevidde på opptil 82.000 fot, godt innenfor rekkevidden av kommersielle fly.

FN-organ frasier seg ansvaret

Det er de enkelte landene som er ansvarlige for restriksjoner, svarte FNs internasjonale organ for sivil luftfart (ICAO) da de ble spurt om hvorfor det ikke forelå flyforbud over konfliktområdet øst i Ukraina.

– ICAO erklærer ikke luftrom trygge eller utrygge eller påtar seg eventuelle andre direkte operative oppgaver i forbindelse med sivile flyginger, sier talsmann Anthony Philbin til Reuters.

– Det er alltid ansvaret til våre suverene medlemsland å rådgi andre land om potensielle sikkerhetsrisikoer, sier Philbin.

På spørsmål om ICAO vil advare mot farene for rakettangrep, svarer Philbin:

– Det er ikke vår jobb.

Den uavhengige organisasjonen Flight Safety Foundation har nå bedt om at ICAO kaller inn til et internasjonalt toppmøte for å gjennomgå systemene som skal advare flyselskaper om farlige luftrom.

De ber også om at det iverksettes tiltak for å forhindre at sivile fly flyr over farlige områder.

– Dersom statene ikke kan ivareta sitt ansvar for å administrere sitt luftrom, bør ICAO spille en ledende rolle for å varsle eller forby flyselskaper å fly gjennom fiendtlig luftrom, uttaler Jon Beatty, president i Flight Safety Foundation.

SISTE NYTT

Siste nytt