«Great Wall Motors» - Kinesiske Great Wall Motors åpner sin første bilfabrikk i Europa. Bildet er tatt av en fremvisning av de kinesiske bilene i Bulgaria tidligere denne måneden. - Foto: NIKOLAY DOYCHINOV / Afp

Kinesiske Great Wall Motors åpner sin første bilfabrikk i Europa. Bildet er tatt av en fremvisning av de kinesiske bilene i Bulgaria tidligere denne måneden.

Foto: NIKOLAY DOYCHINOV / Afp

Tror kinesiske biler vil slite i Europa

Den første kinesiske bilfabrikken i Europa har åpnet, og nå skal Kina erobre det europeiske bilmarkedet. – For tidlig, mener bilekspert.

Tirsdag åpnet den kinesiske bilprodusenten Great Wall Motors sin første bilfabrikk i Lovech, Bulgaria.

Dette blir den første bilfabrikken i Europa som skal produsere kinesiske biler for det europeiske markedet.

Great Wall Motors er Kinas største SUV-produsent. Til tross for å være et ungt selskap eksporterer de biler til over 80 land, og i 2011 eksporterte de 83.000 biler.

Great Wall Motors skal begynne produksjonen allerede i slutten av februar med 150 ansatte, og regner med å produsere 8000 biler i løpet av det første året. Modellene som skal produseres er Voleex C10, Steed 5 og Hover H5.

– Skjønner ikke europeiske kunder

I fjor eksporterte Kina dobbelt så mange biler som året før, 849.000 enheter, og Russland, Brasil og Iran importerte mest. Omtrent 35 prosent av bilene var bilmerker som Chery, Great Wall, JAC og BYD.

Jon Winding-Sørensen, redaktør i Bilforlaget, tror det er for tidlig for et kinesisk bilmerke å etablere seg i Norge og Europa. Han sier de vil ikke lykkes før de begynner å tenke europeisk.

– Kina har førsøkt å komme seg inn i det europeiske markedet i over ti år, uten noe hell. De har ikke skjønt europeiske kunder ennå, og deres krav til sikkerhet. Kinesiske biler er ikke på det tekniske og designmessige nivået som europeere forlanger.

Han tror ikke satsingen fra Great Wall Motors vil ha noen betydning ennå, og tror ikke norske bilimportører frykter noen kinesisk maktovertakelse i nær framtid. Derimot tror han kinesiske biler vil ta av etter hvert.

– Det er bare å se på koreanske biler. For 20 år siden visste vi ikke hva det var engang, og nå nærmer de seg 10 prosent av markedet, sier Winding-Sørensen,

Det er ingen bilforhandlere i Norge som selger kinesiske biler i dag.

– Jeg tror kanskje vi vil se de første kinesiske merkene i Norge allerede neste år eller i 2014, men ikke Great Wall Motors. BYD ligger nok noe foran fordi de har spesialiteter som er interessante, som hybrid- og elbiler.

Norsk forretningsmulighet

Great Wall Motors hadde testproduksjon på noen biler i november i fjor. Nå regner de med en gradvis økning, og ser for seg en årlig kapasitet på 50.000 biler og 2000 ansatte dersom alt går etter planen i Bulgaria.

Erik Andresen - Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes landsforening. - Foto: Bilimportørenes landsforening /

Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes landsforening.

Foto: Bilimportørenes landsforening

Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes landsforening, sier man har ventet lenge på at kineserne skulle innta det europeiske bilmarkedet.

– Jeg tror å starte en fabrikk i Europa er rett vei å gå for dem hvis de skal ha noen mulighet til å etablere seg på kontinentet, sier Andresen.

Han tror ikke norske bilforhandlere er redde for konkurransen – snarere tvert imot.

– Kinesiske bilprodusenter må ha et nettverk hvis de skal selge biler i Norge. Det er to alternativer: etablere egne kontorer her, eller kontakte etablerte bilforhandlere i Norge. Norske bilforhandlere kan se på dette som en forretningsmulighet.

– Må ikke undervurdere

Kinesiske biler har et frynsete rykte etter svært dårlige resultater i flere kollisjonstester. Til tross for at amerikanske og europeiske bilmerker dominerer bilsalget i Kina, tenker kinesiske bilmerker ekspansivt.

Andresen sier at penger og investering ikke er et problem for kineserne, men at kinesiske biler ikke har hatt kvalitetsnivået til å selge biler i Europa.

– En lav produksjonskost, som kineserne kanskje har, vil ikke gi det samme konkurransefortrinnet i Norge på grunn av engangsavgiften og bilavgiftene, som i stor grad bestemmer hva utsalgsprisen skal være.

Han tror ikke kinesiske bilmerker vil være vanlig i Norge før om 5–10 år.

– Vi skal ikke undervurdere kineserne, men de må lage et produkt som norske folk vil ha. Det tar tid å etablere seg i denne bransjen.

Great Wall Motors vil kun selge biler i Bulgaria og nabolandene i startfasen. De sier at bilene vil være tilgjengelig i Norge, Sverige, Storbritannia og Tyskland i løpet av 2015.

Siste saker

Utvalgte dokumentarer

Ty. dokumentarserie. 100 år etter at krigen braut ut, får vi ei ny historie om dei grufulle åra, ikkje fortalt gjennom makthavarane, men slik 14 personar har skildra opplevingane sine. Dei åtte episodane er sett saman av oppdikta scener, gamle arkivklipp og animasjonar. I første episode er 14 år gamle Marina saman med faren, som er oberst, på ei togreise til fronten. Kunstnaren Käthe Kollwitz og mannen hennar må sjå at sonen deira på 17 vervar seg som soldat til krigen. (Tagebücher des Ersten Weltkrieges) (1:8)
Norsk dokumentar fra 2009. I 2008 dro Anja Breien til Irak for å følge jesidiene, et folk som bekjenner seg en ur-religion etablert før kristendom og islam fikk fotfeste. Deres hellige sted er Lalish Tempel i irakisk Kurdistan, i et dalføre som jesidiene tror var Paradisets dal. Der tilber de solen og ilden, og deres historie overleveres muntlig. Jesidiene er forsøkt utslettet gang på gang gjennom århundrer, i dag aktualisert gjennom trusselen fra ISIL.
Ty. dokumentar. Et sterkt vitnesbyrd fra krigen i Syria. Regissør Talal Derki følger to kamerater som har fått livet snudd på hodet av borgerkrigen: Basset, 19 år, er fotballspiller og sanger. Ossama på 24 er fotograf og pasifist. De drømmer om å få fjernet Bashar al-Assad og demonstrerer for frihet og demokrati. Men når konflikten blir mer voldelig, blir de unge også mer opprørske og tar til våpen. Filmen vant prisen for beste dokumentar på Sundance Film Festival. (Return to Homs)