«Great Wall Motors» - Kinesiske Great Wall Motors åpner sin første bilfabrikk i Europa. Bildet er tatt av en fremvisning av de kinesiske bilene i Bulgaria tidligere denne måneden. - Foto: NIKOLAY DOYCHINOV / Afp

Kinesiske Great Wall Motors åpner sin første bilfabrikk i Europa. Bildet er tatt av en fremvisning av de kinesiske bilene i Bulgaria tidligere denne måneden.

Foto: NIKOLAY DOYCHINOV / Afp

Tror kinesiske biler vil slite i Europa

Den første kinesiske bilfabrikken i Europa har åpnet, og nå skal Kina erobre det europeiske bilmarkedet. – For tidlig, mener bilekspert.

Tirsdag åpnet den kinesiske bilprodusenten Great Wall Motors sin første bilfabrikk i Lovech, Bulgaria.

Dette blir den første bilfabrikken i Europa som skal produsere kinesiske biler for det europeiske markedet.

Great Wall Motors er Kinas største SUV-produsent. Til tross for å være et ungt selskap eksporterer de biler til over 80 land, og i 2011 eksporterte de 83.000 biler.

Great Wall Motors skal begynne produksjonen allerede i slutten av februar med 150 ansatte, og regner med å produsere 8000 biler i løpet av det første året. Modellene som skal produseres er Voleex C10, Steed 5 og Hover H5.

– Skjønner ikke europeiske kunder

I fjor eksporterte Kina dobbelt så mange biler som året før, 849.000 enheter, og Russland, Brasil og Iran importerte mest. Omtrent 35 prosent av bilene var bilmerker som Chery, Great Wall, JAC og BYD.

Jon Winding-Sørensen, redaktør i Bilforlaget, tror det er for tidlig for et kinesisk bilmerke å etablere seg i Norge og Europa. Han sier de vil ikke lykkes før de begynner å tenke europeisk.

– Kina har førsøkt å komme seg inn i det europeiske markedet i over ti år, uten noe hell. De har ikke skjønt europeiske kunder ennå, og deres krav til sikkerhet. Kinesiske biler er ikke på det tekniske og designmessige nivået som europeere forlanger.

Han tror ikke satsingen fra Great Wall Motors vil ha noen betydning ennå, og tror ikke norske bilimportører frykter noen kinesisk maktovertakelse i nær framtid. Derimot tror han kinesiske biler vil ta av etter hvert.

– Det er bare å se på koreanske biler. For 20 år siden visste vi ikke hva det var engang, og nå nærmer de seg 10 prosent av markedet, sier Winding-Sørensen,

Det er ingen bilforhandlere i Norge som selger kinesiske biler i dag.

– Jeg tror kanskje vi vil se de første kinesiske merkene i Norge allerede neste år eller i 2014, men ikke Great Wall Motors. BYD ligger nok noe foran fordi de har spesialiteter som er interessante, som hybrid- og elbiler.

Norsk forretningsmulighet

Great Wall Motors hadde testproduksjon på noen biler i november i fjor. Nå regner de med en gradvis økning, og ser for seg en årlig kapasitet på 50.000 biler og 2000 ansatte dersom alt går etter planen i Bulgaria.

Erik Andresen - Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes landsforening. - Foto: Bilimportørenes landsforening /

Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes landsforening.

Foto: Bilimportørenes landsforening

Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes landsforening, sier man har ventet lenge på at kineserne skulle innta det europeiske bilmarkedet.

– Jeg tror å starte en fabrikk i Europa er rett vei å gå for dem hvis de skal ha noen mulighet til å etablere seg på kontinentet, sier Andresen.

Han tror ikke norske bilforhandlere er redde for konkurransen – snarere tvert imot.

– Kinesiske bilprodusenter må ha et nettverk hvis de skal selge biler i Norge. Det er to alternativer: etablere egne kontorer her, eller kontakte etablerte bilforhandlere i Norge. Norske bilforhandlere kan se på dette som en forretningsmulighet.

– Må ikke undervurdere

Kinesiske biler har et frynsete rykte etter svært dårlige resultater i flere kollisjonstester. Til tross for at amerikanske og europeiske bilmerker dominerer bilsalget i Kina, tenker kinesiske bilmerker ekspansivt.

Andresen sier at penger og investering ikke er et problem for kineserne, men at kinesiske biler ikke har hatt kvalitetsnivået til å selge biler i Europa.

– En lav produksjonskost, som kineserne kanskje har, vil ikke gi det samme konkurransefortrinnet i Norge på grunn av engangsavgiften og bilavgiftene, som i stor grad bestemmer hva utsalgsprisen skal være.

Han tror ikke kinesiske bilmerker vil være vanlig i Norge før om 5–10 år.

– Vi skal ikke undervurdere kineserne, men de må lage et produkt som norske folk vil ha. Det tar tid å etablere seg i denne bransjen.

Great Wall Motors vil kun selge biler i Bulgaria og nabolandene i startfasen. De sier at bilene vil være tilgjengelig i Norge, Sverige, Storbritannia og Tyskland i løpet av 2015.

Utvalgte dokumentarer

Israelsk dokumentar fra 1998. Filmen handler om den israelske staten fra den ble dannet i 1948, med de viktigste hendelsene og milepælene, og er satt sammen av nyhetsklipp, dokumentarfilmer og utdrag fra spillefilmer. Enkeltpersoner deler sine egne minner og refleksjoner som borgere av det nye landet. (Tkuma - The first 50 Years)
Br. dokumentar fra 2013. Den arabiske våren har satt igang en rekke endringer i Midtøsten. Iran har fortsatt som mål å skaffe seg atomvåpen, og Israel står overfor en rekke trusler, både utenfra og innenfra. BBC-journalisten John Ware rapporterer. (Facing the Future)
Br. dokumentar. Unge afghanske jenter blir utnyttet på det grusomste av narkotikabander knyttet til Taliban. Bøndene dyrker opium mot å få lån av bandene til avlingene sine. Når myndighetene brenner ned plantene, kommer bøndene i en tvangssituasjon. De må selge døtrene sine for å betale gjelden til bandene. (Opium Brides)