Hopp til innhold

Kan bli gratis å rette tastefeil på flybilletten

Et forslag fra EU-kommisjonen kan fjerne en gullgruve for flere flyselskaper.

Video nsps_upload_2009_7_17_18_43_49_924.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

SE VIDEO: Å taste inn feil navn under billettbestilling kan koste deg dyrt på Norwegians hjemmesider. Denne reportasjen er fra 2009.

Glemmer du en bindestrek i navnet ditt eller taster feil når du bestiller flybilletten din? Det er ikke nødvendigvis en enkel affære å endre eller korrigere navnet på flybilletten.

Selv om flere flyselskaper tilbyr gratis assistanse for å korrigere stavefeil, er det også enkelte selskaper som tar seg godt betalt for navnekorreksjoner. Det kan koste passasjerer alt fra 0 kroner til over 1000 kroner å få endret navn i feilbestillinger.

Det kan imidlertid blitt slutt på voldsomme avgifter dersom EUs transportministre vedtar et forslag fra EU-kommisjonen om å korrigere navnefeil på flybilletten kostnadsfritt.

Korreksjoner opptil 48 timer før avreisen

I dag sitter nemlig transportministre fra hele EU i møter i Luxembourg og diskuterer en rekke endringer i regelverket om flypassasjerers rettigheter,

Et av forslagene fra EU-kommisjonen handler om å gjøre det gratis for flypassasjerer å rette feilstavede for- eller etternavn på flybilletten.

Dersom forslaget blir vedtatt, skal det bli kostnadsfritt med korreksjoner av feilskrevede navn på flybilletten opptil 48 timer før avreisen.

Per dags dato er det ulik praksis hos de forskjellige flyselskapene når det kommer til navnekorreksjoner og -endringer på flybestillinger, og det kan være ganske store forskjeller på avgiftene til de ulike selskapene.

Passasjerens ansvar at det står riktig navn

Mange ferieland er nøye med at navnet på flybilletten skal være i helt samsvar med passet. Det er passasjerens ansvar å påse at navnet er skrevet riktig på billetten.

Myndighetene har pålagt flyselskapene å sjekke at reisedokumentene er korrekte. Hvis en passasjer blir avvist av myndighetene ved innreise og må sendes tilbake, så er det flyselskapet som må dekke kostnadene.

Flyselskapene tar klare forbehold om dette på sine nettsider og opplyser om hva navneendringene koster. Likevel er det ikke uvanlig med tastefeil siden stadig flere bestiller flybilletter på nettet.

Disse feilene har så langt vært en gullgruve for mange flyselskaper. Bare for de 13 største flyselskapene i USA genererte slike avgifter til ekstrainntekter på drøye 4,1 milliarder norske kroner i første kvartal i 2013, ifølge tall fra USAs luftfartsmyndigheter.

Kan sende forsinkede passasjerer med konkurrerende fly

En annen endring EU-kommisjonen foreslår, handler om den lange ventetiden passasjerer kan bli utsatt for i dag.

Hvis flyselskapet ikke klarer å sende passasjerer videre med et av selskapets egne fly innen tolv timer etter en forsinkelse, skal selskapet sende passasjerene videre med konkurrentens fly.

Samtidig skal det være klarere regler for når en forsinkelse skyldes «ekstraordinære omstendigheter», og dermed sikre passasjerer større garantier til å få refundert reiseutgifter.

SISTE NYTT

Siste nytt