Hopp til innhold

Humanoid robot skal hjelpe kundene

Hun ber aldri om lønnsøkning og tar ikke lunsjpause. En menneskelignende robot har tatt over jobben som resepsjonist på et kjøpesenter i Tokyo.

Et kjøpesenter i Japan har ansatt en humanoid robot som ønsker kundene velkommen.

SE VIDEO: Menneske møter maskin. For ordens skyld: Resepsjonisten til høyre er laget av kjøtt og blod.

Kjøpesenteret Mitsukoshi Nihombashi i den japanske hovedstaden presenterte sin nyeste ansatte Aiko Chihira for kunder og presse denne uken.

Hun kan ved første øyekast se ut som en vanlig japansk kvinne ikledd kimono, men hun virker litt stiv i bevegelsene og oppfører seg litt programmert når hun møter kundene.

Aiko er nemlig en androide, en robot som er laget for å etterligne et menneske.

Tar ikke imot klager

Det er det japanske selskapet Toshiba som har vært med på å utvikle den helautomatiske resepsjonisten sammen med androideeksperten Hiroshi Ishiguro ved universitetet i Yosaka.

Aiko er foreløpig bare inne som vikar i kjøpesenteret fram til neste måned. I den perioden skal hun jobbe i resepsjonen og etter hvert betjene informasjonsskranken i senterets sjuende etasje.

Japan Android Robot

Aikos menneskelige kollega mener androiden er litt stiv og sliter med blikkontakt med kundene.

Foto: Shizuo Kambayashi / Ap

Men dersom du har behov for å reklamere på brødristeren du har kjøpt eller komme med en uortodoks forespørsel, kommer Aiko til kort. Foreløpig er androiden kun i stand til å lese opp et ferdigprogrammert manus. Hun kan dog synge for deg, selv om det kanskje ikke har så mye for seg.

For arbeidsgiveren er nok den største fordelen at hun aldri er borte fra jobben, ikke ber om lønnspålegg eller surfer på Facebook i arbeidstiden.

– Litt stiv

En av senterets menneskelige resepsjonister, Mio Sakai, stilte opp på pressekonferansen sammen med sin mekaniske kollega. Hun hadde blandede følelser om sin robot-makker.

– Jeg var litt bekymret for at smilet hennes er litt stivt. Dessuten ser hun rett framfor seg, så hun har ikke øyekontakt med kundene når hun snakker til dem. Men klærne hennes er veldig søt, sier Sakai til AP.

– Jeg er glad og beæret som får jobbe ved siden av henne, sier Sakai.

Senterleder Gakudai Nanba håper Aiko vil være et morsomt alternativ til vanlige informasjonstavler.

– Vi håper hun kan bli en snakkis blant kundene. I stedet for å bruke trykkfølsomme skjermer som er en humørløs kommunikasjonsform, håper jeg dette vil få folk til å smile litt, sier Nanba til AP.

Aiko snakker foreløpig kun japansk, men skaperne har planer om å oppgradere henne til flere språk i nær fremtid.

SISTE NYTT

Siste nytt