Hopp til innhold

Hongkong-opprør ga økonomisk smell for italiensk luksusmerke

Det italienske motehuset Prada taper terreng i Asia. Dermed har deres årsresultat blitt redusert med over en fjerdedel.

Prada under moteuke

TILTREKKER MOTEELITEN: To ganger i året viser Prada frem sine nyeste kolleksjoner under moteuken i Milano. Her fra visning av kolleksjoner i 2013 og 2015.

Foto: Afp, Ap

Selv om en av Italias største eksportører av mote tiltrekker seg kremen av it-jenter og fashionistaer under moteukene, sliter de kraftig i det asiatiske markedet - så kraftig at årsresultatet for fjoråret viser en nedgang på hele 28 prosent.

Den såkalte «paraplydemonstrasjonen» i Hongkong får deler av skylden for den økonomiske nedgangen, ifølge nyhetsbyrået Afp.

Et stort område i Hongkong var stengt i nesten to måneder mens aktivister tok til gatene. Der demonstrerte de periodevis sittende i kampen for demokrati. Langt færre turister enn vanlig tok derfor turen innom shopping-området i Hongkong, som bare var et steinkast unna protestene.

Paris Fashion Miu Miu

SJEFEN: Miucca Prada er sjef for motehuset, som også har stor suksess med merket Miu Miu.

Foto: Jacques Brinon / Ap

Men motehuset forklarer også at nedgangen kan skyldes flere store investeringer i motehusets butikker i regionen. Prada opplever derimot en økning i flere markeder, henholdsvis i USA og Japan.

Til tross for at omsetningen globalt bare har gått ned med én prosent, med et resultat på over 3,5 milliarder euro, har nettoinntektene sunket til 451 millioner euro.

Bare for fire år siden var det nettopp det asiatiske markedet som skjøt fart i økonomien til Prada. Da var salgsøkningen i nettopp dette markedet på 31 prosent.

SISTE NYTT

Siste nytt