Hopp til innhold

Langs disse fluktrutene risikerer minst 200.000 livet i år

Dette er de mest benyttede flyktningrutene over Middelhavet, og området hvor 219.000 risikerte livet i fjor. Det vil si: 219.000 nådde sitt mål. Ingen vet hvor mange som aldri kom fram, men som forsvant i bølgene.

Fluktruter over Middelhavet

Pilene viser de mest benyttede fluktrutene fra Nord-Afrika mot Europa. EUs grensepoliti Frontex frykter at over én million illegale flyktninger skal våge turen i år. Kilde: Frontex og International Organization for Migration, I.O.M. Missing Migrants Project.

Foto: Marco Vaglieri / Grafikk NRK

De siste årene har hundretusener av mennesker på flukt valgt å prøve å nå Europa fra Nord-Afrika. I åpne småbåter har lagt ut på havet med kurs for Lampedusa, Malta og Sicilia.

Kvinne med barn hjelpes i land i Palermo, Italia 18. april 2015.

Fra fredag til mandag reddet den italienske kystvakten 3000 mennesker fra 20 småbåter.

Foto: STRINGER/ITALY / Reuters

De våger livet i synkeferdige båter, lastet til ripa med desperate menn, kvinner og barn, uten sikkerhetsutstyr eller garantier. Det eneste som er i luksusklassen er billettprisen.

Ifølge FNs høykommissær for flyktninger, UNHCR, har rundt 35.000 flyktninger kommet med båt til Europa hittil i år. 1600 har druknet underveis, inkludert de over 800 som er savnet etter søndagens katastrofe ved Malta.

Menneskesmuglere

Kister med døde flyktninger på Lampedusa

Tusenvis av flyktninger mister livet i forsøket på å krysse Middelhavet for å komme seg til Europa. For mange stopper ferden på Lampedusa, der dette bildet er tatt.

Foto: ALBERTO PIZZOLI / Afp

I fjor krysset 219.000 Middelhavet og 3500 døde på veien. Året før kom rundt 61.000. Den farefulle ferden fikk stor oppmerksomhet etter at 366 mennesker druknet ved Lampedusa i oktober 2013.

Nesten alle ofrene var fra Eritrea. Inntil for få år siden var de fleste av båtflyktningene eritreere og somaliere, men de siste to årene har andelen som rømmer fra borgerkrigen i Syria mangedoblet seg. I tillegg kommer stadig flere fra Afrika sør for Sahara.

Etter at regimet til Muammar al-Gaddafi ble bombet over ende i 2011, har lovløshet hersket i Libya. Landet er blitt en sentral for menneskesmuglere. Opprørsgrupper finansierer deler av virksomheten sin ved å tilby båtskyss.

100.000 for skyss

Flyktninger i gummibåt

Før jul i fjor reddet den italienske marinen opp flyktninger fra en gummibåt i utenfor Sicilia. Da frøs 17 av flyktningene i hjel.

Foto: MARINA MILITARE / AFP

En tur i en åpen holk kan koste en årslønn. Ofte står en hel slekt eller landsby bak en som reiser. Ifølge danske Dignity kan turen koste opp mot 100 000 kroner. Midt blant de reelle flyktningene skjuler det seg også narkotikasmuglere.

Når flyktningene har kommet så langt som til havnebyer som Benghazi og Misrata, har de ikke noen reell returmulighet. De må bare fortsette reisen, selv om båten ikke ser sjødyktig ut.

Flyktningruter endres

Før sammenbruddet i Libya gikk hovedstrømmen av flyktninger i det østlige Middelhavet, særlig mellom Tyrkia og Hellas.

Skipbrudne flyktninger ved Rhodos

170 flyktninger var om bord i denne seilbåten som forliste ved den greske øya Rhodos mandag.

Foto: STRINGER / Reuters

Ifølge Frontex som er EUs patruljeringsprosjekt i Middelhavet, er det fortsatt stor trafikk i disse farvannene, og flyktningmottakene på de greske øyene er overfylte.

Tidlig på 2000-tallet var en vestlig rute over Middelhavet mest populær. I 2006 kom det 32.000 illegale immigranter fra Vest-Afrika til Spania. De fleste kom via de spanske enklavene i Nord-Afrika, Ceuta og Melilla, og til Kanariøyene.

I 2011 var dette tallet sunket til 5 443, trolig både på grunn av mer effektiv patruljering og at flyktningene har funnet andre veier til Europa.

SISTE NYTT

Siste nytt