Slektningene som har samlet seg i nærheten av ulykkesstedet på øya Jindo, har de siste dagene hatt et håp om at redningsmannskaper skal finne overlevende i luftlommer i passasjerfergen.
Men da dykkere begynte å hente ut døde fra fergen lørdag kveld, mistet mange håpet.
- Les også:
Like før midnatt lokal tid ble de tre første døde passasjerene hentet ut. De hadde på seg redningsvester og ble funnet omkommet på en lugar.
Søndag morgen ble flere døde hentet ut av skipet. Til nå er nesten 60 bekreftet døde, mens mer enn 240 fortsatt er savnet.
Da fergen sank onsdag morgen var 476 personer om bord. 174 av dem ble reddet ut.
– Bør heve fergen nå
Fortsatt har noen et lite håp, men mange pårørende har begynt å forsone seg med at ingen overlevende vil bli hentet ut nå, skriver nyhetsbyrået AFP.
De må nå ta stilling til om kranene skal begynne arbeidet med å heve fergen.
– Jeg tror tiden er inne for å ta i bruk de store kranene, sier faren til en av studentene som er savnet, til AFP.
Han mener det er kan være lurt å starte hevningen av fergen før likene blir tatt av de sterke strømmene eller blir for ødelagte.
- Les også:
Sør-Koreas president Park Geun-hye har forsikret de pårørende om at arbeidet med å heve skipet først vil begynne når alt håp om å finne overlevende er ute.
Politibetjenter som sto vakt ble søndag morgen observert mens de gråt åpenlyst, og pårørende som ble bedt om å identifisere omkomne gråt og skrek.
Kapteinen pågrepet
339 av passasjerene var elever og lærere ved en videregående skole i byen Ansan sør for hovedstaden Seoul. Skolens viserektor, som var blant dem som ble reddet, begikk selvmord etter ulykken.
Kaptein Lee Joon-seok ble pågrepet lørdag morgen sammen med to andre besetningsmedlemmer. De tre er siktet for fem lovbrudd. Ifølge øyenvitner forlot kapteinen og andre besetningsmedlemmer det synkende skipet før andre passasjerer.
- Les også:
Øyenvitner som ble reddet i land har også forklart at det enten ikke ble gitt ordre om evakuering av fergen, eller at ordren ikke var mulig å høre for dem som var om bord.
Lee har forklart at han fryktet at passasjerene kunne bli feid over bord på grunn av sterke strømmer hvis de hadde hoppet over bord, men han har ikke forklart hvorfor han selv forlot fartøyet.
Unnskyldning
Kapteinen har selv bedt om unnskyldning for ulykken.
– Jeg er virkelig lei meg overfor passasjerene, ofrene og deres familier. Jeg skammer meg, sa han dagen etter ulykken.
Passasjerer som ble reddet i land har forklart at det gikk om lag 40 minutter fra alarmen gikk til fergen begynte å synke. Noen av dem har forklart at besetningen ba passasjerene om å bli værende på lugarene.
- Les også:
Den foreløpige teorien er at fergen, som var på en 400 kilometer lang reise fra fastlandsbyen Incheon til ferieøya Jeju, foretok en skarp sving og deretter begynte å helle over på den ene siden før den kantret.
Etterforskerne undersøker nå hvordan fergens
last var oppbevart, og hvordan besetningen opptrådte.Etterforskerne forsøker blant annet å finne ut om det stemmer at kapteinen ikke var på brua da fergen kantret. Tredjestyrmannen sto ved roret da ulykken skjedde. Det er ikke vanlig at kapteiner selv står på brua under hele seilasen, men i denne saken er det uklart hvor kapteinen befant seg da ulykken skjedde.