Hopp til innhold

Handlet for en milliard på tre minutter

BEIJING (NRK): Alibabas styrtrike grunnlegger, Jack Ma, håper årets singeldag i Kina skal gi selskapene hans over 50 milliarder kroner.

Journalister og ansatte følger med på omsettningen til Alibaba

Journalister og ansatte fulgte spent med da omsetningstallene for Alibaba ble vist på storskjerm.

Foto: ALY SONG / Reuters

På den kinesiske «single-dagen» den 11. november har landets nettbutikker et gigantisk salg, og flere hundre millioner kinesere sitter i dag med nesa nede i nettbrett og mobiltelefoner på jakt etter gode tilbud.

Anti-valentinsdag

Det hele begynte som en motvekt til valentinsdagen, en feiring av singlelivet blant universitetsstudenter i Sør-Kina på 90-tallet: fire ett-tall etter hverandre i datoen passet godt til en slik markering.

De siste fem årene har den kinesiske nett-giganten Alibaba kuppet singel-dagen og gjort den om til verdens største festival for netthandel.

Solgte for 1 milliard på 3 minutter

Det har blitt verdens største shopping-dag på nettet, og i omsetning forbigår kineserne både Black Thursday og Cyber Monday i USA.

Og det blir fort dimensjoner over det når et marked med 1.3 milliarder mennesker benker seg med kredittkortene foran skjermer og mobiltelefoner.

I natt tok det Alibaba 2 minutter og 53 sekunder å omsette for 1 milliard yuan da salget åpnet ved midnatt kinesisk tid.

Etter 38 minutter og 28 sekunder hadde 10 milliarder yuan føket av gårde i en virvelvind av tastetrykk på rabatterte klær, sko, sminke og elektronikk.

Alibaba eier Kinas svar på eBay og Amazon, men her i Kina heter de Taobao og Tmall. Selskapet ble i september i år børsnotert på New York-børsen i det som ble verdens største børsnotering.

Et hundretalls kinesiske journalister var samlet i Alibabas hovedkvarter i Hangzhou i natt, og flere tv-stasjoner kringkastet omsetningstallene direkte etter hvert som de ble oppdatert på store veggskjermer. Det var som om det var en stor og viktig begivenhet av betydning for hele nasjonen som utspant seg.

Det var det også, for så vidt.

Alibabas styrtrike grunnlegger, Jack Ma, hylles på kontoret

På kontoret et undertøy selskap som selger varene sine på Tmall kan de ansatte be om lykke ved et bilde av sin Alibaba-sjef Jack Ma.

Foto: ALY SONG / Reuters

Som norsk julehandel på et døgn

Alibabas styrtrike grunnlegger, Jack Ma, sa på forhånd at målet i år er å omsette for 50 milliarder yuan (56 milliarder kroner) i løpet av de 24 timene «11.11» varer.

Det tilsvarer litt mer enn hele den norske julehandelen for 2013, gjort unna på et døgn. Det ser så langt ut til at Ma vil nå salgsmålet med ganske god margin.

I år har også flere andre kinesiske nettbutikker kastet seg inn i konkurransen, og det liker Ma dårlig. Alibaba vil gjerne holde festivalen for seg selv, og mener «11.11» har blitt deres merkevare.

Mange holder igjen

Som med januarsalget hjemme i Norge, er det også mange her som holder på lommeboken i dagene før, for de vet at prisene skal settes ned:

– I dagene før single-dagen venter jeg heller med å kjøpe hvis jeg finner noe jeg liker. Men ser jeg noe jeg liker på selve dagen, kjøper jeg det umiddelbart, sier online-shopperen Dan Dan til nyhetsbyrået Ap.

Andre mener hele dagen bare er et jippo:

– Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så opprømt over 11.11. Det er ganske meningsløst ettersom butikkene øker prisene først før de kaller det rabatt når de setter dem ned igjen etterpå, skrev en nettbruker på Kinas utgave av Twitter, Weibo.

Travelt for posten

Etter at de digitale kjøpesentrene stenger ved midnatt får Kinas pakkeutkjørere litt å pusle med.

1.2 millioner pakker skal leveres de neste dagene, med alt fra klær og sminke til tv-apparater og dagligvarer.

For er det noe som virkelig treffer den kinesiske folkesjelen – så er det et godt tilbud.

SISTE NYTT

Siste nytt