Hopp til innhold

Grønn revolusjon i Paris-trafikken: Leier ut el-biler og sponser sykler

700 kilometer sykkelvei og 20.000 bysykler er bare starten. Paris satser stort på grønn trafikk.

Autolib og Velolib

Selve bildet på det grønne Paris: Tre Autolib parkert på en stasjon på Avenue de la Republique, mens en mann på Velolib sykler forbi.

Foto: Kristian Elster / NRK

Kristian Elster i Paris
Paris

En punktert bysykkel i stativet ved Boulevard de Menilmontant.

Foto: Kristian Elster, NRK

Siden Paris innførte bysykkelordningen Velib i 2007 har byen satset stort på å løse byens trafikkproblemer med miljøvennlige ordninger.

Mens andre byer hadde bysykler før Paris, gis suksessen i den franske hovedstaden mye av æren for at ordningen har spredd seg til andre storbyer.

London fikk sine bysykler i 2010 og New York skal starte opp en bysykkelordning i løpet av 2012.

Velib har over 20.000 sykler plassert på 1800 steder rundt i Paris og over 110.000 parisere bruker bysyklene hver dag.

– Velib har gitt mange parisere tilbake smaken på sykler, sier Annick Lepetit, som er ansvarlig for samferdsel i Paris kommune.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Bysykkelstativ

Nesten tomt for bysykler i stativet ved Boulevard de Menilmontant øst i Paris.

Foto: Kristian Elster / NRK

700 kilometer sykkelstier

Annick Lepetit

Annick Lepetit er viseborgermester i Paris i tillegg til å være ansvarlig for samferdsel i den franske hovedstaden.

Foto: CHARLES PLATIAU / Reuters

I tillegg til å satse på bysykler har Paris det siste tiåret fått over 650 kilometer sykkelstier.

Seks prosent av alle reiser i Paris skjer i dag per sykkel. For ti år siden var tallet to prosent.

Lepetit vil at regjeringen skal gjøre det enklere for syklistene.

– Loven bør endres slik at syklistene kan svinge til høyre selv om de har rødt lys, sier hun.

Samtidig tar hun til orde for at staten subsidierer syklistene, enten ved å gi dem penger til å kjøpe sykkel, eller på andre måter.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Sykkel i Paris

En syklist på de over 650 kilometrene med sykkelsti i den franske hovedstaden

Foto: Kristian Elster / NRK

Subsidierer el-sykler

Paris kommune betaler allerede en del av kjøpesummen for innbyggere som kjøper en elektrisk sykkel.

Dette er tråsykler som har en liten elektrisk motor som hjelper syklisten i oppoverbakker eller andre steder der det trengs litt ekstra krefter.

For de som kjøper en el-sykkel betaler Paris by 25 prosent av kjøpesummen, begrenset oppad til 400 euro, eller vel 3000 kroner.

Paris

En Autolib-stasjon der man registrerer seg før man kjører ut med el-bilene.

Foto: Kristian Elster

For sykler som koster fra 10,000 kroner og oppover er bidraget på 3000 kroner fra kommunen en hjelpsom hånd.

Kommunen støtter også bedrifter som vil kjøpe inn el-sykler til sine ansatte med 25 prosent av kjøpesummen.

By-elbiler neste

Neste skritt i satsingen for å gjøre den franske hovedstaden grønnere er en låneordning for el-biler.

Autolib, som startet opp i fjor høst, har allerede over 1500 el-biler plassert på 300 stasjoner rundt om i Paris.

Ordningen fungerer på samme måte som for bysyklene; pariserne kan tegne års-, ukes- og dagsabonnementer.

I tillegg betaler de fra 30 til 50 kroner per halvtimes bruk, avhengig av hvilken type abonnement.

– Det er det samme prinsippet som for Velib. Du bruker den, og setter den fra deg. Ikke noe mer, sier samferdselsansvarlig Annick Lepetit.

Hun mener at ordningen er fremtiden for bilkjøring i storbyer.

– Privatbiler er dyre og folk bruker dem mindre og mindre i byer. Vi er på vei inn i en annen kultur, en kultur der man deler bilene, sier hun.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Paris

To el-biler på rekke og rad på Autolib-stasjonen på Boulevard de Menilmontant. Bilene er designet av firmaet som lager Ferrari.

Foto: Kristian Elster, NRK

Rødere og grønnere enn Frankrike

Sosialisten Bertrand Delanoë har vært borgermester i Paris siden 2001 og er drivkraften bak de grønne satsingene.

Første omgang av presidentvalget 22. april i år viste at Paris er både rødere og grønnere enn resten av Frankrike.

Sosialistenes Francois Hollande fikk nesten 35 prosent av stemmene i Paris, mot 28 på landsbasis.

Også De grønnes Eva Joly gjorde det godt i Paris, med 4,2 prosent av stemmene var resultatet hennes i hovedstaden nesten dobbelt så godt som i landet forøvrig.

Paris

Autolibs el-biler har en toppfart på 130 kilometer i timen og aksellerer fra 0 til 100 på 6,7 sekunder.

Foto: Kristian Elster, NRK

Til gjengjeld gjorde høyreradikale Marine Le Pen et dårlig valg i Paris og fikk en drøyt seks prosent av stemmene, langt bak de 18 prosentene hun oppnådde i Frankrike som helhet,

– For de rike

Ikke alle er like begeistret for de nye grønne transportordningene.

Yves er en mann i 50-årene som NRK.no møter ved bysykkelstasjonen i Rue Obekampf, øst i Paris.

– Hvem har råd til å kjøpe en sykkel til over 1000 euro. Det er de som har penger fra før som nå får mer av kommunen, sier Yves.

Han mener også at transportproblemene i Paris ikke trenger nye løsninger.

– I Paris har vi verdens beste metro. Den har vi brukt i 100 år, sier Yves til NRK.no.

SISTE NYTT

Siste nytt