Siden Paris innførte bysykkelordningen Velib i 2007 har byen satset stort på å løse byens trafikkproblemer med miljøvennlige ordninger.
Mens andre byer hadde bysykler før Paris, gis suksessen i den franske hovedstaden mye av æren for at ordningen har spredd seg til andre storbyer.
London fikk sine bysykler i 2010 og New York skal starte opp en bysykkelordning i løpet av 2012.
Velib har over 20.000 sykler plassert på 1800 steder rundt i Paris og over 110.000 parisere bruker bysyklene hver dag.
– Velib har gitt mange parisere tilbake smaken på sykler, sier Annick Lepetit, som er ansvarlig for samferdsel i Paris kommune.
Artikkelen fortsetter under bildet.
700 kilometer sykkelstier
I tillegg til å satse på bysykler har Paris det siste tiåret fått over 650 kilometer sykkelstier.
Seks prosent av alle reiser i Paris skjer i dag per sykkel. For ti år siden var tallet to prosent.
Lepetit vil at regjeringen skal gjøre det enklere for syklistene.
– Loven bør endres slik at syklistene kan svinge til høyre selv om de har rødt lys, sier hun.
Samtidig tar hun til orde for at staten subsidierer syklistene, enten ved å gi dem penger til å kjøpe sykkel, eller på andre måter.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Subsidierer el-sykler
Paris kommune betaler allerede en del av kjøpesummen for innbyggere som kjøper en elektrisk sykkel.
Dette er tråsykler som har en liten elektrisk motor som hjelper syklisten i oppoverbakker eller andre steder der det trengs litt ekstra krefter.
For de som kjøper en el-sykkel betaler Paris by 25 prosent av kjøpesummen, begrenset oppad til 400 euro, eller vel 3000 kroner.
For sykler som koster fra 10,000 kroner og oppover er bidraget på 3000 kroner fra kommunen en hjelpsom hånd.
Kommunen støtter også bedrifter som vil kjøpe inn el-sykler til sine ansatte med 25 prosent av kjøpesummen.
By-elbiler neste
Neste skritt i satsingen for å gjøre den franske hovedstaden grønnere er en låneordning for el-biler.
Autolib, som startet opp i fjor høst, har allerede over 1500 el-biler plassert på 300 stasjoner rundt om i Paris.
Ordningen fungerer på samme måte som for bysyklene; pariserne kan tegne års-, ukes- og dagsabonnementer.
I tillegg betaler de fra 30 til 50 kroner per halvtimes bruk, avhengig av hvilken type abonnement.
– Det er det samme prinsippet som for Velib. Du bruker den, og setter den fra deg. Ikke noe mer, sier samferdselsansvarlig Annick Lepetit.
Hun mener at ordningen er fremtiden for bilkjøring i storbyer.
– Privatbiler er dyre og folk bruker dem mindre og mindre i byer. Vi er på vei inn i en annen kultur, en kultur der man deler bilene, sier hun.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Rødere og grønnere enn Frankrike
Sosialisten Bertrand Delanoë har vært borgermester i Paris siden 2001 og er drivkraften bak de grønne satsingene.
Første omgang av presidentvalget 22. april i år viste at Paris er både rødere og grønnere enn resten av Frankrike.
Sosialistenes Francois Hollande fikk nesten 35 prosent av stemmene i Paris, mot 28 på landsbasis.
Også De grønnes Eva Joly gjorde det godt i Paris, med 4,2 prosent av stemmene var resultatet hennes i hovedstaden nesten dobbelt så godt som i landet forøvrig.
Til gjengjeld gjorde høyreradikale Marine Le Pen et dårlig valg i Paris og fikk en drøyt seks prosent av stemmene, langt bak de 18 prosentene hun oppnådde i Frankrike som helhet,
– For de rike
Ikke alle er like begeistret for de nye grønne transportordningene.
Yves er en mann i 50-årene som NRK.no møter ved bysykkelstasjonen i Rue Obekampf, øst i Paris.
– Hvem har råd til å kjøpe en sykkel til over 1000 euro. Det er de som har penger fra før som nå får mer av kommunen, sier Yves.
Han mener også at transportproblemene i Paris ikke trenger nye løsninger.
– I Paris har vi verdens beste metro. Den har vi brukt i 100 år, sier Yves til NRK.no.
- Les også: