Hopp til innhold

Ekspert tviler på terror

Dersom det viser seg at det savnede flyet fra Malaysia Airlines styrtet utenfor Australia, tror eksperter det må ha skjedd en ulykke om bord i flyet.

Orion over the Southern Indian Ocean

Orion-fly fra det australske luftforsvaret deltar i søket etter objektene som ble oppdaget av satellitter vest for Australia.

Foto: HANDOUT / Reuters

Det er fortsatt er stort mysterium hva som skjedde med det savnede flyet. Flere nasjoner deltar nå i en omfattende leteaksjon i Indiahavet.

Også et norsk skip deltar i søket etter at den australske statsministeren kunngjorde at satellittbilder har oppdaget objekter som kan stamme fra Flight MH370 som forsvant på ruten fra Kuala Lumpur til Beijing 8. mars.

De siste dagene har det vært spekulert i om flyet ble kapret. Det har blitt hevdet at flyet kan ha landet på et hemmelig sted, mens andre tror pilotene endret kurs fordi de ville lande så raskt som mulig etter at det oppsto en nødssituasjon.

Den siste bekreftede posisjonen til flight MH370 er over Penang i Malaysia, rundt 7000 kilometer fra stedet hvor gjenstandene nå er oppdaget. Australske myndigheter styrer nå leteoperasjonene i det aktuelle leteområdet 2.260 kilometer sørvest av Perth.

Mulig funn av vrakdeler utenfor Australia

Kan ha gått tom for drivstoff

Piloten Robert Mark, som også er redaktør i tidsskriftet «Aviation International News Safety magazine», sier at dersom flyet skulle ha styrtet i området hvor det nå søkes, er det mindre sannsynlig at flyet ble kapret, skriver den britiske avisen Daily Mail.

– Det er foreløpig ingenting som tilsier at flyet har kommet ut av kurs mellom de to punktene, og det styrker det teorien om at en ulykke om bord i flyet førte til at besetningen ble slått ut, sier Mark.

Dermed fortsatte flyet på autopilot for det gikk tom for drivstoff.

Ifølge Mark styrkes teorien av at det nye søkeområdet ligger i et av verdens mest avsidesliggende steder, uten noen terrormål.

– Det som er interessant er at det går en nesten rett linje fra stedet flyet sist ble sett av radar til området objektene ble funnet. Det betyr at flyet ikke endret kurs etter at det snudde, sier han.

Det norske skipet Höegh St. Petersburg deltar i søk etter savnet fly fra Malaysia

Det norske skipet Höegh St. Petersburg deltar i søk etter savnet fly fra Malaysia

– Kan ha begynt å brenne

Tidligere i dag snakket NRK med toktleder Rune Øverås. Han er stasjonert ved Andøya flystasjon, og jobber til daglig med å overvåke norsk suverenitet langs havgrensen mot Russland.

Han og kollegaene på Andøya tror det mest sannsynlig har oppstått en brann om bord i flyet.

– Den verst tenkelige situasjonen er å få stor røykutvikling eller brann inne i flyet når vi ligger i 15.000 fot. Da må ting skje fort. Vi trekker ut sikringene, og mister samtidig muligheten til å kommunisere med utenomverdenen. Det er for å kunne prøve å slokke brannen. Det er muligens noe slikt som har skjedd, tror Øverås.

Kursendringen om bord da ulykkesflyet nådde marsjhøyde, mener Øverås kan bety at pilotene har forsøkt å lande flyet.

– På flyplassen i Kuala Lumpur er det en 13.000 fots rullebane og lite terreng. Er du ute og flyr i et område hvor du ikke er så godt kjent, vet du hele tiden hvor det finnes landingsplass er, sier Øverås.

Mulige vrakdeler som kan være funnet etter flyet fra Malaysia

Mulige vrakdeler som kan være funnet etter flyet fra Malaysia.

Foto: Australian Maritime Safety Authority

Ingen funn

Samtidig fortsetter søket etter gjenstandene, som ledes av australske myndigheter i et område hvor været kan være ekstremt krevende.

Tre Orion-fly fra Australia og New Zealand, samt et amerikansk Poseidon-fly deltok i søket torsdag. Men et tett skydekke gjorde arbeidet vanskelig, opplyser australske myndigheter.

Dersom man klarer å finne objektene, og de viser seg å være fra det savnede flyet, gjenstår det fortsatt et svært omfattende arbeid med å lokalisere resten av flyet.

Restene kan befinne seg 3000 meter under havoverflaten, spredd utover et stort område.

SISTE NYTT

Siste nytt