Hopp til innhold

Verdens gåtefulle flystyrter og forsvinninger

De har kostet mange menneskeliv og har gitt vann på mølla til mang en konspirasjonsteoretiker. Her er noen av verdens uløste og merkelige flymysterier.

Amelia Earhart tiljubles i Londonderry i 1932.

Folket hyller Amelia Earhart i Nord-Irland i 1932 etter at hun ble første kvinne til å krysse Atlanterhavet i en soloflyvning. 75 år etter at hun forsvant da hun forsøkte seg på et nytt rekordforsøk, har forskere funnet spor som tyder på at hun kan ha overlevd på ei øy i Stillehavet.

Foto: AP

Et av de store mysteriene handler om den amerikanske eventyreren og pioneren Amelia Earhart. Hun forsvant 2. juli i 1939 da hun forsøkte å bli første kvinne som fløy jorda rundt.

Amelia Earhart og Fred Noonan

Den amerikanske eventyreren Amelia Earhart forsvant 2. juli i 1939 sammen med navigatøren Fred Noonan da hun forsøkte å fly jorda rundt.

Foto: AP
Star Dust British South American Airways

I 2000 fant argentinske militære et av hjulene som tilhørte Star Dust-flyet som forsvant i 1947.

Foto: STR / REUTERS

Det ble antatt at flyet med den verdenskjente folkehelten hadde styrtet i havet, siden verken hun eller navigatøren om bord, Fred Noonan, noen gang ble funnet.

Earhart var på vei til Howland Island, som ligger i Stillehavet, omtrent midt mellom Hawaii og Australia da hun forsvant. Øya var siste stoppested før Honolulu og Oakland, California.

En del år senere mente imidlertid entusiaster og forskere at Earhart kunne ha overlevd styrten, i alle fall en kortere periode.

På en øy i nærheten av området hvor flyet hennes forsvant ble det blant annet funnet deler av en mann- og en kvinnesko, en boks med sminke og et glass av samme størrelse som fregnekremene Earhart brukte.

Forskere satt derfor i gang stor ekspedisjon i et forsøk på å finne vrakrester eller andre spor som kunne kaste lys over forsvinningsgåten.

Bermudatriangelet

Legenden om det mystiske Bermudatriangelet knytter seg til en rekke forsvinninger i et havområde mellom Bermuda, Puerto Rico og Florida.

Rundt 200 fly og båter har forsvunnet i dette området uten noen god forklaring på hvorfor.

Legenden om «dødens triangel» fikk for alvor fart på seg da et amerikansk militærfly forsvant under et treningsoppdrag 5. desember 1945. Kort tid etter forsvant også redningsflyet som var sendt ut etter dem. I alt forsvant seks fly og 26 personer et eller annet sted i Atlanterhavet.

De forsøksvise forklaringene har inneholdt alt fra magnetiske felt til forbannelser. I nyere tid har blant annet en journalist fra BBC laget et dokumentar som viser at flere av ulykkene mest sannsynligvis skyldets teknisk svikt og for lite drivstoff under lange flyvninger.

Star Dust i 1947 til Santiago

Under underlige omstendigheter forsvant flyet Star Dust tilhørende British South American Airways 2. august 1947. Flyet var på vei fra Buenos Aires i Argentina til Santiago i Chile, men kom aldri frem.

Alt flyet etterlot seg før det forsvant var en kryptisk morsekode som lød: «STENDC».

Teoriene om hva som skjedde finnes i mange versjoner. Alt fra sabotasje til UFO-angrep er foreslått. Den gåtefulle meldinga som ble sendt ut før flyet forsvant har også vært gjenstand for en rekke tolkinger.

Vrakrester fra flyet ble først funnet 50 år senere av et par fjellklatrere. De fant deler av motoren, et hjul og rester av klær.

Hva som faktisk skjedde med flyet og de 11 om bord er fortsatt en gåte den dag i dag, men trolig ble fartøyet begravet i et snøskred etter at det styrtet som følge av uvær.

Flyulykka i Andesfjellene i 1972

13. oktober 1972 styrtet et uruguayansk fly med 45 mennesker om bord i Andesfjellene. Blant passasjerene var et rugbylag.

Mange personer døde på grunn av kulde og skader, men 16 personer overlevde.

Redningsmannskaper fant dem først 72 dager etter ulykka. Da hadde to av passasjerene lagt ut på en strabasiøs ferd over fjellene i et siste forsøk på å skaffe hjelp. De møtte på en chilensk gjeter som varslet omverden om hva som hadde skjedd.

De overlevende hadde lite mat og ingen mulighet til å gjøre opp varme i det tøffe klimaet, 4000 meter over havet. Nøden tvang dem til å spise av de døde passasjerene som lå begravet i snøen.

Den tragiske ulykka har senere blitt filmatisert, blant annet som den omdiskuterte spillefilmen Alive fra 1993.

Overlevende fra Andes-ulykken

Uruguayanske rugbyspillerne som overlevde flystyrten i Andesfjellene i 1972, møtes for første gang i Valle Nevado 30 år etter den tragiske ulykka.

Foto: MAX MONTECINOS / REUTERS

TWA Flight 800 i 1996 til Paris

230 personer mistet livet kun 12 minutter etter at flyet forlot den amerikanske flyplassen JFK i New York i juli 1996.

Flyet var på vei til Paris da det eksploderte utenfor kysten av Long Island 17. juli. 1996.

Fortsatt i dag verserer det ulike teorier om hvorfor flyet styret. Det nærmeste man kom en forklaring var den nasjonale granskingen som konkluderte med at flyets drivstofftank på en eller annen måte trolig ble antent.

Andre populære teorier var at passasjerflyet ble truffet av en missil.

TWA Flight 800 - CIAs rekonstruksjon

CIA lagde en rekonstruksjon av hvordan TWA 800-flyet på vei til Paris eksploderte.

Foto: Ap

Egypt Air flight 990 i 1999 til Kairo

Underveis til Kairo fra flyplassen JFK i New York 31. oktober 1999, styrtet et Boeing 767-passasjerfly rett i Atlanterhavet. Alle 217 personer som var om bord døde.

Den amerikanske granskingsgruppa konkluderte med at flyet styrtet som følge av at piloten Gamil el-Batouty med overlegg førte passasjerflyet ned i den nådeløse våte grav.

Bakgrunnen skal ha vært at piloten rett før hadde fått en reprimande om bord på grunn av dårlig oppførsel. Lydopptak viste at piloten hadde sagt «jeg stoler på Gud» før autopiloten ble skrudd av. Piloten gjentok uttrykket da flyet var på vei ned.

Egyptiske luftfartsmyndigheter godtok ikke den amerikanske forklaringen at piloten hadde styrtet flyet med vilje, og startet sin egen gransking. Deres konklusjon lød at dette var en ulykke forårsaket av en teknisk svikt i flyet.

Egypt Air-ulykka 990

En opptaker fra Egypts Air Flight 990 ble funnet ni dager etter flystyrten.

Foto: STEPHEN JAFFE / AFP

Air France Flight 447 i 2009 til Paris

229 mennesker omkom da passasjerflyet fra Air France 447, som var på vei fra Rio i Brasil til Paris 1. juni 2009, styrtet.

Siste kontakt med flyet var en automatisk melding som varslet om feil i det elektriske systemet før kontakten ble brutt. Vrakrestene av airbusen ble senere funnet i Atlanterhavet.

Flyet skal ha falt 11500 meter på 3,5 minutter.

Den franske undersøkelseskommisjonen mente ulykka skyldtes en mengde menneskelige og tekniske feil Blant annet sviktet fartsmåleren i flyet.

I tillegg mente havarikommisjonen at de to flygerne om bord aldri forsto hva som var i ferd med å skje. De skal ifølge rapporten ikke ha visst om flyet var på vei opp eller ned da instrumentene begynte å svikte rundt dem.

Fire nordmenn omkom i styrten.

Bilder av Air France 447-flyet

Den franske havarikommisjonen for luftfart BEA publiserte disse bildene av flyvraket i begynnelsen av mai to år etter ulykka i 2009.

Foto: HO / Reuters

Malaysia Airlines 2014 til Beijing

8. mars i år forsvant et fly av typen Boeing 777 fra Malaysia Airlines med 227 passasjerer og et mannskap på 12 sporløst.

Flyet var på vei fra Kuala Lumpur til Beijing da det forsvant sør for Vietnam.

I skrivende stund er det ingen som vet hvor flyet har blitt av.

Vietnamesiske myndigheter sendte mandag morgen flere helikoptre til et område 140 kilometer sørvest for de vietnamesiske Tho Chu-øyene for å undersøke om en gul gjenstand kan være rester av en redningsflåte.

Flyet som forsvant i Malaysia

Dette bildet fra 2011 viser flyet som er savnet mellom Malaysia og Vietnam, et Boeing 777-200ER.

Foto: Laurent Errera / Ap

SISTE NYTT

Siste nytt