Over ti millioner folkevognbusser er laget siden den første rullet ut av fabrikken i den tyske byen Wolfsburg i 1950.
Den fikk først navnet Volkswagen Type 2, for å skille den fra den VWs andre kjente bil, Type 1, verdenskjent som «Bobla».
Bussen var da også bygget på det samme chassiset og brukte den samme luftavkjølte motoren som «Bobla».
De første seks årene ble bussen produsert i fabrikken i Wolfsburg, deretter i Hanover der den siste europeiske versjonen ble laget i 1979.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Hippie-ikon
Utover 1960-tallet fikk folkevognbussen status som ikon for de nye motkulturene.
Kombinasjonen lav pris og enkel mekanikk gjorde den perfekt for unge mennesker med mange drømmer og lite penger.
Sammen med sin nære slektning «Bobla», Citroën 2CV og Mini Morris er folkevognbussen en av de få bilene som blir gjenkjent ved første øyekast.
Bussen har vært på platecovere til så forskjellige artister som Bob Dylan og Beach Boys.
Visstnok skal Steve Jobs ha eid en folkevognbuss på 1970-tallet, men han solgte den for å kjøpe deler til det som ble Apples første PC.
Stoppes av sikkerhetsregler
Etter hvert ble folkevognbussen også produsert i Latin-Amerika, i Argentina, Brasil og Mexico.
Der Europa og USA beveget seg videre til mer moderne biler, levde den videre sør for Rio Grande. I Argentina sluttet produksjonen i 1986 og i Mexico ti år senere.
I Brasil er folkevognbussen produsert siden 1957. I løpet av de 56 årene er det laget halvannen million folkevognbusser i Brasil.
Fra nyttår er det slutt. Nye sikkerhetsregler som innføres i Brasil gjør at det blir for dyrt å fortsette produksjonen.
– Å sette inn kollisjonsputer, ABS-bremser og katalysatorer som lovene nå krever vil bli for dyrt og tidkrevende, sier produksjonssjefen ved fabrikken i Brasil, Franck Sowade, til BBC.
Selges for 130.000 kroner
Når produksjonen nå tar slutt ved fabrikken i Sao Bernardo utenfor São Paulo markeres det med en egen luksusutgave.
Det blir laget 600 enheter av luksusutgaven. Den er laget i designet fra 1960- og 1970-tallet, i gråblått og hvitt.
Luksusutgaven blir lagt ut for salg i Brasil for 85.000 real. eller nesten 225.000 norske kroner.
Den vanlige 2014-modellen av folkevognbussen, den siste som blir produsert, selges for 50.000 brasilianske real, eller vel 130.000 norske kroner.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Blitt samleobjekter
Idag er bilene blitt ikoniske samleobjekter rundt om i verden. En bil fra 1960-tallet, som kostet drøyt 8000 norske kroner da den var ny, selges i dag for langt over 100.000 kroner, skriver Daily Mail.
De som ønsker seg mer fart i den gamle bussen kan få satt inn en Porsche-motor. Et britisk firma gjør den jobben for rundt 1,2 millioner kroner.
Flere steder i verden holdes det årlige folkevognbuss-festivaler. Utenfor Leeds i Storbritannia treffes hvert år hundrevis av entusiaster med sine klenodier.
Se video fra festivalen i Leeds.