Hopp til innhold

Bilhistorie slutt etter 63 år

Den var bobil lenge før ordet fantes, den ble et av de store hippie-symbolene, i den tredje verden har den ofte vært erstatningen til hest og kjerre. Nyttårsaften er det slutt, da ruller den siste folkevognbussen av samlebåndet i Brasil.

Folkevognbuss

Folkevognbussen kunne heve taket og endel modeller hadde en liten seng under det hevede taket. Samtidig kunne baksetet gjøres om til en dobbeltseng på denne 1975-modellen, noe som gjorde den til den første bobilen.

Foto: CHRISTOF STACHE / AFP

Over ti millioner folkevognbusser er laget siden den første rullet ut av fabrikken i den tyske byen Wolfsburg i 1950.

Den fikk først navnet Volkswagen Type 2, for å skille den fra den VWs andre kjente bil, Type 1, verdenskjent som «Bobla».

Bussen var da også bygget på det samme chassiset og brukte den samme luftavkjølte motoren som «Bobla».

De første seks årene ble bussen produsert i fabrikken i Wolfsburg, deretter i Hanover der den siste europeiske versjonen ble laget i 1979.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Folkevognbuss

En Folkevognbuss tilhørende brasilanske Marcelo Serpa på gaten i Sao Paulo 18. september i år. Reklamemannen Marcelo Serpa har dekorert sin 2007-modell med hippiemotiv.

Foto: Andre Penner / AP

Hippie-ikon

Folkevognbuss

En av grunnene til at folkevognbussen ble populær på den amerikanske vestkysten var at det var plass til et surfebrett inne i den. Her en med surfebrett på taket i Brasil i oktober.

Foto: Nelson Almeida / AFP

Utover 1960-tallet fikk folkevognbussen status som ikon for de nye motkulturene.

Kombinasjonen lav pris og enkel mekanikk gjorde den perfekt for unge mennesker med mange drømmer og lite penger.

Sammen med sin nære slektning «Bobla», Citroën 2CV og Mini Morris er folkevognbussen en av de få bilene som blir gjenkjent ved første øyekast.

Bussen har vært på platecovere til så forskjellige artister som Bob Dylan og Beach Boys.

Visstnok skal Steve Jobs ha eid en folkevognbuss på 1970-tallet, men han solgte den for å kjøpe deler til det som ble Apples første PC.

Stoppes av sikkerhetsregler

Folkevognbuss

Den gråblå luksusversjonen som selges for nesten 225.000 norske kroner.

Foto: NELSON ALMEIDA / AFP
Arbeider på samlebånd

En arbeider ved samlebåndet i folkevognbussfabrikken i Sao Bernardo do Campo i Brasil 9. desember 2013.

Foto: Nelson Almeida / AFP

Etter hvert ble folkevognbussen også produsert i Latin-Amerika, i Argentina, Brasil og Mexico.

Der Europa og USA beveget seg videre til mer moderne biler, levde den videre sør for Rio Grande. I Argentina sluttet produksjonen i 1986 og i Mexico ti år senere.

I Brasil er folkevognbussen produsert siden 1957. I løpet av de 56 årene er det laget halvannen million folkevognbusser i Brasil.

Fra nyttår er det slutt. Nye sikkerhetsregler som innføres i Brasil gjør at det blir for dyrt å fortsette produksjonen.

– Å sette inn kollisjonsputer, ABS-bremser og katalysatorer som lovene nå krever vil bli for dyrt og tidkrevende, sier produksjonssjefen ved fabrikken i Brasil, Franck Sowade, til BBC.

Selges for 130.000 kroner

Når produksjonen nå tar slutt ved fabrikken i Sao Bernardo utenfor São Paulo markeres det med en egen luksusutgave.

Det blir laget 600 enheter av luksusutgaven. Den er laget i designet fra 1960- og 1970-tallet, i gråblått og hvitt.

Luksusutgaven blir lagt ut for salg i Brasil for 85.000 real. eller nesten 225.000 norske kroner.

Den vanlige 2014-modellen av folkevognbussen, den siste som blir produsert, selges for 50.000 brasilianske real, eller vel 130.000 norske kroner.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Folkevognbuss

En ombygd folkevognbuss fra 1956 med et meksikansk drosjeskilt på en samling for eiere av folkevognbusser fra før 1967 i Long Beach, California, 12. oktober 2013.

Foto: Frederic J. Brown / AFP

Blitt samleobjekter

Folkevognbuss

En selger av gamle deler på en samling for eiere av modeller fra før 1967 i Long Beach, California, 12. oktober 2013.

Foto: Frederic J. Brown / AFP

Idag er bilene blitt ikoniske samleobjekter rundt om i verden. En bil fra 1960-tallet, som kostet drøyt 8000 norske kroner da den var ny, selges i dag for langt over 100.000 kroner, skriver Daily Mail.

De som ønsker seg mer fart i den gamle bussen kan få satt inn en Porsche-motor. Et britisk firma gjør den jobben for rundt 1,2 millioner kroner.

Flere steder i verden holdes det årlige folkevognbuss-festivaler. Utenfor Leeds i Storbritannia treffes hvert år hundrevis av entusiaster med sine klenodier.

Se video fra festivalen i Leeds.

SISTE NYTT

Siste nytt