Trump betaler for Kelly-uttalelse

WASHINGTON (Nrk.no): – Du kunne se blod komme ut av øynene hennes, og blod komme ut av henne hvor enn det måtte være, sa presidentkandidat Donald Trump om Fox News-programleder Megyn Kelly. Kommentaren har vist seg å ha en politisk pris.

Programlederne Chris Wallace, Megyn Kelly og Brett Baier under Republikanerens debatt

De kritiske spørsmålene fra Megyn Kelly (midten) skyldes menstruasjon. Slik tolkes Donald Trumps uttalelse.

Foto: AARON JOSEFCZYK / Reuters

US-VOTE-REPUBLICANS-DEBATE

Trump holdt fast ved profilen som alternativ til den etablerte politiske eliten, også når det gjelder synet på kvinner

Foto: MANDEL NGAN / Afp

Det var under et telefonintervju med fjernsynskanalen CNN fredag kveld at Trump kom med uttalelsen om den kvinnelige utspørreren i debatten med de ti ledende republikanske presidentkandidatene på Fox News dagen før.

Programleder Megyn Kelly viste da blant annet til hans uttalelse om en konkret kvinne som «feit gris» og spurte om han holdt fast ved den.

Det fikk Trump til å svare at han «ikke har tid til å være politisk korrekt.

Ikke råd til mannssjåvinisme

Uttalelsen om Kelly på CNN skjedde ikke ustraffet.

– Vi ønsker ikke å ha folk på scenen som svarer på et kritisk spørsmål fra en dame med å antyde at det skyldes hormoner, sa arrangøren av en stor samling i delstaten Georgia for republikanere fra hele landet.

Eric Erickson leder organisasjon «Røde stater», og rødt er Republikanernes farge. Med en kvinne som heteste kandidat fra det demokratiske partiet har ikke Republikanerne råd til å miste kvinnelige stemmer på grunn av sjåvinistiske uttalelser fra sine egne.

Trump svarte for øvrig med å kalle Erickson «en svak og patetisk leder».

Risikabelt å utfordre Fox News

Megyn Kelly er til daglig programleder for ett av flaggskipene på den konservative kanalen, «Kelly Files». Foruten å stille skarpe spørsmål til politikere fra begge partier, er hun også svært vakker.

GOP 2016 Debate Carly Fiorina

Den tidligere direktøren i Hewlett Packard, Carly Fiorina, er den eneste kvinnelige republikanske kandidaten. Hun gir full støtte til Kelly.

Foto: John Minchillo / Ap

Donald Trump valgte en klassisk hersketeknikk da han videresendte en twittermelding om at hun er «Fox sin bimbo».

Bredsiden mot Kelly fikk den eneste kvinnelige kandidaten blant republikanerne, Carly Fiorina, til å twitre «Mr. Trump: There. Is. No. Excuse», det finnes ingen unnskyldning.

Laster Twitter-innhold

Fox er det største kabel-TV-selskapet i USA, og debatten mellom de ti ledende republikanske presidentkandidatene torsdag hadde 24 millioner seere, som er rekordoppslutning for den type sendinger.

Det er ingen grunn til å tro at kanalens toneangivende programledere lar seg skremme av Trumps angrep.

Laster Twitter-innhold

Vente til trollet sprekker?

Under torsdagens debatt var det ingen, bortsett fra så vidt senator Rand Paul, som valgte å gå til direkte angrep på Donald Trump.

Nå går debatten for fullt internt. Skal han utfordres, eller vil han brenne ut av seg selv når han blir utfordret på spørsmål om konservative verdier og politisk program?

Mange konservative republikanere ser på ham som en vulgær showmann og uansvarlig populist.

Hans eget utsagn torsdag om at politikere, inkludert Hillary Clinton, lar seg kjøpe for penger, bare understreker verdier mange mener er uforenlige med presidentvervet. Men mange er også engstelige for å utfordre Trump, fordi han har oppslutning blant velgergrupper som er viktige for Republikanerne.

Donald Trump etter debatten på Fox News

Donald Trump omringet av pressefolk etter Fox-debatten på torsdag. Mediedekningen er det så langt ingenting å si på for den kontroversielle presidentkandidaten.

Foto: SCOTT OLSON / Afp

Støtte fra hvite menn med lav utdannelse

Flere meningsmålinger tyder på at Trumps viktigste velgergruppe er hvite, eldre menn med lav utdannelse.

En måling fra ABC/Washington Post gjort før fjernsynsdebatten viste at bare 8 prosent av republikanere med collegeutdannelse støtter Trump, mens 32 prosent av dem uten eksamen fra college sier de vil stemme på Trump.

Med uttalelser om å bygge mur langs grensa til Mexico og nedsettende bemerkninger om kvinner, er det ingen grunn til å tro at det er mye ekstra å hente blant spansktalende og kvinner med Trump som republikansk presidentkandidat.

Utestengingen fra RedState-møtet i Atlanta er første gang en organisasjon for republikanere sier at nok er nok.

Det blir interessant å se om flere våger å sette ned foten i ukene framover. Flere av de andre kandidatene håper nok på det.