Hopp til innhold

«Boris-bussen» på plass i London

En sølvfarget og moderne variant av de klassiske London-bussene – den du hopper av og på som du ønsker – spiller en av hovedrollene i den britiske hovedstaden det neste året. Det er nemlig bussens år.

Ny og moderne double decker i London

Slik ser de ut, de nye toetasjers bussene som skal føre Londons berømte bussarv videre.

Foto: Espen Aas / NRK

Det er 75 år siden forgjengeren til de ikoniske og klassiske Routemaster-bussene for første gang rullet ut i Londons gater.

Bussene, som var et like sterkt symbol på London som både telefonkiosker og svarte drosjer, har derimot glimret mer og mer med sitt fravær de siste årene.

Den karakteristiske runde formen og plattformen bak ble byttet ut med firkantede busser, vanlige dører og betaling foran hos sjåføren.

Men i bussens år er dette i ferd med å endre seg, de ikoniske Routemasterne skal få utgjøre en langt større del av den samlede bussflåten.

Bussens borgermester

Londons ivrige borgermester Boris Johnson omtaler bussnettverket som «byens pulserende blodårer, 24 timer om dagen, 364 dager i året (bussene står stille 1. juledag) og som spiller en viktig rolle i hovedstadens økonomi». Hver dag frakter bussnettverket 6,5 millioner passasjerer rundt i Londons gater.

De nærmeste årene skal flere moderniserte varianter av nettopp den gamle Routemasteren ut i trafikken – spesialbestilt av borgermesteren.

De nye bussene kalles da også for «Borismaster» eller «Borisbus» etter byens politiske leder.

Da han overtok borgermesterjobben i 2008, bestemte han at det var på tide å få de klassiske bussene tilbake i bybildet, men det har tatt sin tid.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Boris Johnson foran en av Londons nye double deckere

Tidligere har byens borgermester Boris Johnson frontet sykkelen. Nå er det bussen sitt år.

Foto: Espen Aas / NRK

Etter en omfattende bud- og idérunde, kommer nå en miljøvennlig variant av klassikeren til å bli rullet ut i gatene.

I motsetning til den gamle dieselmotoren, som forurenset så mye at bussene måtte kjøre på dispensasjon fra forurensningsmyndighetene, har den moderne varianten hybridmotorer, som reduserer utslippene kraftig. I tillegg kjører både hydrogen- og el-busser rundt i London.

– Men blir det lettere å komme frem i byen med buss? spør NRK, etter å ha mange en gang blitt sittende fast i trafikken på grunn av kø eller veiarbeid. Eller oppleve å bli frakjørt av tre og fire overfylte busser.

– Blir det for eksempel flere egne bussfiler?

– Om det blir flere bussfiler gjenstår å se, men fremkommeligheten skal bli bedre, lover Boris Johnson, og skyter raskt inn at punktligheten til bussen blir bedre år for år.

Stillferdig prøvetur

Den første bussen av denne nye toetasjers-typen ble satt i trafikk for snart to år siden, men utgjør ennå en liten del av det totale antallet. Men over de neste par årene skal 1700 hybrid-busser ut i gatene.

En spesiell sølvfarget variant skal markere bussens år – og NRK fikk være med på kjøretur i nettopp den.

Londons double decker Routemaster fra 1966

Slik så orginalien ut. Her en Routemaster-modell anno 1966.

Foto: CARL COURT / Afp
Ny double decker i London

Og slik ser arvtakeren ut. Litt mer Star Wars-aktig.

Foto: Espen Aas / NRK

I likhet med de gamle originale Routemasteren, har disse bussene også en åpen plattform bak, slik at det er mulig til å gå av og på mellom busstoppene.

Tidligere var det eneste måten å komme seg av eller på, mens det nå også er dører foran og midt på bussen. På den gamle varianten var det trapp ved plattformen som ledet opp i andre etasje, nå er det i tillegg en midt i bussen.

Rullestolbrukere kan trille ut og inn av en egen automatisk rampe.

NRK setter seg foran i bussens andre etasje, og får følge av Leon Daniels, som er sjef for det som heter «overflatetransport» i Londons trafikketat.

Motorstøy er totalt fraværende, og det er lettere å fange opp samtaler i nabosetet enn å høre at bussen faktisk kjører. Selv når bussen slår over til diesel, er det minimalt med støy.

– Du har fått husets beste plass, i andre etasje med panoramavinduene, og hele byen foran deg, slår han fast. Før en nærmest endeløs bejubling og lovprising av de nye bussene som etter hvert skal ta en større del av rutene, renner ut av samme mann.

– Store deler av bussen er produsert i Storbritannia. Gulvet er laget i Cornwall, motorene er laget i Darlington, rullegardinen foran på bussen som forteller destinasjonen er laget i Manchester og alt sammen er skrudd sammen i en flott småby nord for Belfast i Nord-Irland.

– Men noe er også utenlandsk?

– Jada, den elektriske motoren er fra Siemens i Tyskland, sier han og kremter.

– Det er høy andel britiske deler, og en høy andel utenlandske deler.

Konduktøren vender tilbake


Vi har akkurat kjørt fra rådhuset. På den andre siden av Themsen – hvor vi er på vei – tårner enorme Tower Bridge på vår venstre side. Her har mang en fiende av den engelske tronen fått smake tortur eller henrettelse, noen også begge deler.

En gjeng japanske turister som er på vei inn mot sentrum, ser den sølvfargede bussen rulle forbi, og knipser hva de kan der i det vi passerer.

– Konduktøren kommer også tilbake, forteller Daniels.

– Selv om det betyr to lønninger i stedet for én. Men med de nye bussene kan vi går over til lavere bemanning på de mer rolige tidene av døgnet.

– Men trengs det en egen person til å ta imot betaling?

– Nei, bare en prosent kjøper billetter om bord på bussene lenger, sier Daniels.

– Resten betaler med reisekort eller med bankkort på en egen leser. Men folk trenger hjelp, folk vil ha svar på spørsmål og du skal ikke undervurdere hvor mange som vil ha ditt bilde av seg, av bussen eller seg og konduktøren!

Bussen passerer Embankment-piren hvor både rutebåter og turistbåter er i ferd med å ta i mot passasjerer. Litt lenger fremme reiser det 96,4 meter høye klokketårnet som huser Big Ben seg, med parlamentet rett bak.

Ett av verdens største bussnettverk

Selv om London også har et godt utbygget undergrunnsnettverk, «the tube», er det «kun» 4 millioner som tar den hver dag, mot altså 6,5 millioner som velger to-etasjers varianten som går på asfalten over bakken.

Med sine 8600 busser er Londons bussnettverk ett av verdens største. 19.000 busstopp er plassert rundt omkring i den britiske hovedstaden, fordelt på hele 700 ruter.

Ifølge London Transport er 95 prosent av innbyggerne i byen aldri mer enn 400 meter unna et busstopp.

Med den store utskiftingen av bussparken som står for døren, håper både borgermester og byen å kunne skryte av å ha Europas største hybridbusspark.

Fremtiden er altså grønn, sølvfarget, rød – og stadig i to etasjer.

SISTE NYTT

Siste nytt