Hopp til innhold

– Skal følge flyene bedre med mer dataoverføring

Havariinspektør Tor Nørstegård sier at flybransjen jobber med å utvikle metoder som skal sørge for å følge flyene tettere og unngå at de forsvinner. En av disse er å overføre mer satellittdata om hvor flyet befinner seg.

MALAYSIA airlines MH370 savnet fly

Et passasjerfly av samme type som dette har vært savnet siden mars i fjor. Det er nå funnet en vrakdel og en koffert på øya Reunion. Etterforskere prøver å fastslå om funnene stammer fra det savnede flyet.

Foto: STRINGER / Reuters

Havariinspektør Tor Nørstegård i Statens havarikommisjon for luftfart.

Havariinspektør Tor Nørstegård i Statens havarikommisjon for luftfart.

Foto: NRK

Torsdag ble en liten koffert i svært dårlig stand funnet på den franske øya Reunion i Indiahavet, nesten på samme sted som en vrakdel ble funnet onsdag, Etterforskere prøver nå å fastslå om funnene stammer fra det malaysiske flyet som forsvant i fjor.

Tor Nørstegård, havariinspektør i Statens havarikommisjon for luftfart, sier at funnene neppe er et stort gjennombrudd i letearbeidet etter det malaysiske passasjerflyet.

– Funnene gir liten grunn til å tro at etterforskere finner ut hva som skjedde med flyet, men de er brikker det i store puslespillet, og den systematiske letingen vil fortsette som før, sier Nørstegård til NRK.

Flyet med 239 mennesker ombord ble sporløst borte og letingen er konsentrert rundt dette området vest for Australia. Nå, nesten halvannet år etter, på andre sida av det indiske hav ved øya Réunion, ble det gjort et interessant funn. Denne vingedelen stammer fra et slikt fly, sier Boing-fabrikken. En teori er at denne har drevet med havstrømmene som går slik i det indiske hav. Og det at den dukker opp nå, nesten halvannet år etter, stemmer godt med farta på strømmen, omtrent en halv knop.

SE INNSLAGET: En teori er at vingedelen har drevet med havstrømmene i det indiske hav. At den dukker opp nå, etter nesten halvannet år, stemmer godt med farten på strømmen.

– Skal følge flyene bedre

Til spørsmålet om hvordan forsvinningen av MH370 kan bidra til å bedre flysikkerheten i fremtiden, svarer Nøstegård at det er vanskelig å si noe konkret mens letearbeidet fortsatt pågår.

– Men i flybransjen jobbes det med å utvikle metoder for å kunne følge flyene bedre og se hvor det befinner seg. Dette kan skje gjennom mer overføring av satellittdata og gi mer informasjon i samtid, så slike forsvinninger ikke gjentar seg, sier han.

– Hvorfor har ikke det skjedd tidligere?

– En av årsakene er at det er veldig sjeldent at så store fly blir borte på denne måten, og det er nok derfor at dette ikke har blitt gjort tidligere, svarer han.

Han legger til at dataoverføring via satellitt kan føre til økte kostnader, og at det fremdeles gjenstår å finne gode måter å organisere slike løsninger som virker i alle situasjoner.

Vrakdel fra fly funnet på den franske øya Reunion i Det indiske hav

Onsdag ble det funnet vrakrester fra et fly på det franske øya Reunion. Her undersøker politiet en vrakrest.

Foto: STRINGER/FRANCE / Reuters

Mysterium

Malaysia Airlines fly MH370 forsvant kort tid etter avgang fra Malaysias Kuala Lumpur. Målet for flygingen var Beijing, og det er fortsatt uklart hva som skjedde da flyet forsvant.

Det ble ikke oppfanget noe nødsignal fra Boeing 777-maskinen, som hadde 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer om bord. I januar erklærte malaysiske myndigheter at alle om bord antas å være omkommet.

Forsvinningen er fortsatt et stort mysterium, og satellittdata har indikert at flyet satte kursen rett sørover etter å ha avveket fra ruta fra Kuala Lumpur til Beijing.

MALAYSIA-AIRLINES/ Catherine Gang, whose husband Li Zhi was onboard the missing Malaysia Airlines flight MH370, holds a banner as she walks outside Yonghegong Lama Temple after a gathering of family members of the missing passengers in Beijing

Pårørende etter passasjerene om bord i MH370 har ventet på svar på hva som skjedde med flyet i over ett år.

Foto: KIM KYUNG-HOON / Reuters

SISTE NYTT

Siste nytt