Hopp til innhold

– Sikker på at vi finner svaret

De aller fleste teoriene til flystyrten i alpene er blitt avvist, men flyeksperter tror likevel svaret vil komme snart.

Vrakdeler fra Germanwings-flyet

MYSTERIET: Vrakdeler fra Germanwings-flyet tyder på at det ikke har eksplodert i luften. Alt tyder på at det har fløyet med full kraft inn i fjellveggen.

Foto: POOL / Reuters

Lufthansa-sjef Carsten Spohr

Lufthansa-sjef Carsten Spohr

Foto: QUIQUE GARCIA / Afp

– Ferdskriveren (flight data recorder) kommer de til å finne. Den vil fortelle mer om flyets bevegelser, og jeg tror svaret finnes der, sier leder i Norsk Flytekniker Organisasjon, Andreas Sundt.

Andreas Sundt

Andreas Sundt er leder i Norsk Flytekniker Organisasjon.

Foto: NRK

På en pressekonferanse i Barcelona onsdag kveld sa Lufthansa-sjef Carsten Spohr at han tror ferdskriveren vil bidra til å oppklare saken.

– Jeg er sikker på at vi vil finne den siden flyet ikke styrtet i vannet. Det kan være snakk om dager. Vi er sikre på at vi skal finne ut hva som har skjedd, sa han.

Sundt sier han ikke har sett noen teori som har styrket seg i tiden etter ulykken, men at man skal være forsiktig med å avskrive noe 100 prosent.

Dette er teoriene som har versert så langt:

  • Bevisstløse flygere

Taleregistrator etter Germanwings-ulykken

TALEREGISTRATOREN: Det er brukbar lyd, sier myndighetene, men hva som høres og hvor lenge det er samtale i cockpiten er ikke offentliggjort ennå.

Det har kommet motstridende meldinger om det ble sagt noe i cockpit under nedstigningen.

Lydinnspillinger fra ulykkesflyet tyder på at det var helt stille i cockpit under nedstigningen, sier styreleder Pekka Henttu i EUs organ for flysikkerhet (EASA).

– Kobler man dette sammen med ulykkesflyets bane, tyder det på at pilotene var bevisstløse, i hvert fall deler av tiden, sier han, ifølge det finske nyhetsbyrået FNB.

Leder for det franske analysesenteret BEA i Paris, Remi Jouty, sier opptaket fra cockpiten inneholder brukbare lyder, men ønsker ikke å kommentere om pilotene var ved bevissthet da flyet styrtet.

(Etter denne artikkelen ble publisert har The New York Times skrevet at en av flygerne skal ha forlatt førerkabinen uten å slippe inn igjen. Dette skal komme frem av lydopptaket)

Grafikk: Airbus A320 ferdskriver
Foto: Marco Vaglieri / NRK
  • Plutselig trykkfall

Et plutselig trykkfall vil føre til at personene ikke får nok oksygen. Man vil miste bevisstheten i løpet av om lag 20 sekunder ved en fullstendig trykkfall i denne høyden, og pilotene må komme seg ned.

Hvis pilotene får varsel om at det er trykkfall i cockpiten, er rutinene at de skal ta på seg oksygenmasker og starte nedstigning. Det har de svært kort tid på å gjøre, avhengig av høyden ved trykkfall, ifølge Anthony S. Wagstaff, som er ekspert på flymedisin ved Flymedisinsk institutt.

Dette har vært en av de mest omtalte teoriene, men ble avvist av etterforskerne onsdag ettermiddag.

Analysen av ulykkesforløpet så langt tyder ikke på at det er noe hold i teorien om at flyet opplevde trykkfall, opplyste etterforskerne onsdag ettermiddag.

Høyde og fart på Airbus-flyet som styrtet
Foto: Grafikk: Tom Gabriel Johansen
  • Giftige gasser i cockpit

– Så vidt jeg vet er det ikke et problem som har blitt meldt på Airbus, men på enkelte andre flytyper, sier Sundt til VG.

– Om bord i dagens fly hentes kabinens luft fra motorens kompressorer. Når det meldes om mistenkelig lukt i flyet, blir det tatt veldig seriøst. Dette rapporteres det sjeldent om, men det er en alvorlig sak om det skjer, sier han.

  • Svikt i kontrollsystemet

– Flyet kontrollsystem består av tre computere og fire strømkilder til hver av dem. Computerne er levert av forskjellige leverandører, for at ikke en feil skal gå igjen, forklarer Andreas Sundt til NRK.

Hvis en computer feiler, sørger de to andre for å kontrollere flyet.

  • Motorstopp

Ved total motorsvikt ville flyet glideflydd ned og det ville tatt lengre tid.

– Hadde det vært en motorstopp, hadde piloten forsøkt seg på en så sakte nedstigning som mulig, sier Andreas Sundt.

Flyet endret heller ikke kurs i stedet for å lete etter landingsplass.

Les også: Trakk lodd om kven som skulle få reise

  • Tekniske problemer

Ulykkesflyet sto mandag på bakken i noen timer mandag på grunn av problemer med luken som åpner og lukker for nesehjulet. En talskvinne sa det ikke dreide seg om sikkerhet, men at reparasjonen ble gjort for å minske støyen.

Sundt tror ikke at denne situasjonen hadde noe å si for tirsdagens ulykke.

Flyselskapet har onsdag avvist tekniske problemer.

– Vi fikk bekreftet av piloten som fløy på mandag at flyet var i perfekt stand. Vi forstår ikke hvordan dette kunne skje. Vi kan ikke forstå hvordan et fly som var i god teknisk stand, og med to godt trente piloter, kunne bli involvert i en så grusom ulykke, sier Lufthansa-leder Carsten Spohr.

  • Eksplosjon

At flyet er smadret til småbiter over et lite geografisk område, tyder på kollisjon med fjellveggen og ikke en eksplosjon i lufta, mener etterforskerne. Hadde det skjedd i lufta ville området vært mye større.

Vitner har også sett et helt fly passere.

  • Is i sensorene

I fjor var det nære på for et Lufthansa-fly som nesten styrtet over Spania. Flyet stupte ukontrollert da det kom is på sensorene og forvirret datamaskinene. Pilotene fikk kontroll over flyet da de skrudde av flyets datamaskiner, skriver Danmarks Radio (DR).

– Det rakk å fly lengre enn det fra Bilbao, så virker ikke som om det samme har skjedd, sier den danske piloten og meteorologen Morten Lynge, til DR.

Han mener at dersom pilotene i går hadde opplevd en lignende sensorfeil, så ville de ha oppdaget det, og ha meldt fra, men ingen nødmeldinger ble sendt fra flyet som styrtet.

– Jeg synes ingenting tyder på at dette er årsaken, kommenterer Sundt.

  • Terror

Tyske myndigheter sa umiddelbart etter flystyrten at det ikke var noen umiddelbare tegn på at Germanwings-flyet som styrtet i Frankrike ble utsatt for et terrorangrep.

At vrakrestene ligger på et relativt samlet område i fjellveggen, tyder på at det ikke har eksplodert i luften, men styrtet i fjellet. Innenriksminister Bernard Cazeneuve gjentok onsdag at dette svekker teorien om en terrorhandling.

  • Selvmordshandling

Flygere som AFP har snakket med sier nedstigningen trolig er knyttet til mannskapets handlinger.

Flyet endret ikke kurs, med unntak av endringen i høyde, ifølge Flightradar 24.

– Å kjøre rett inn i fjellene gir ingen mening. Hvis pilotene ikke klarte å hindre flyet fra å krasje i fjellveggen, var de enten bevisstløse eller døde, eller så valgte de å dø eller ble tvunget til det, sier en flyekspert til AFP.

  • Værforhold

Både norske og internasjonale meteorologer beskriver været det flyet styrtet som uproblematisk.

– Det ser ut som om det er fine forhold, sky og værmessig over dette området, sa meteorolog Vibeke Thyness til NRK rett etter flystyrten ble kjent.

SISTE NYTT

Siste nytt