Hopp til innhold

– De funksjonshemmede barna må ikke glemmes

Ambrose Murangira fra Uganda ble døv da han var ti år gammel. Nå kjemper han for utdanning til barn med nedsatt funksjonsevne.

Ambrose Murangira

Direktøren for den nasjonale assosiasjonen for døve i Uganda, Ambrose Murangira er døv. Nå er han i Norge sammen med tolken Olivia Nakigozi for sette søkelyset på utdanning for barn med nedsatt funksjonsevne.

Foto: Iram Ansari / NRK

– Jeg er bekymret for at vi ikke gjør nok for de 19 millioner barna med nedsatt funksjonsevne som fortsatt ikke går på skolen, sier direktøren for den nasjonale assosiasjonen for døve i Uganda, Ambrose Murangira til NRK.

Han har med seg tolken sin, Olivia Nakigozi. Murangira er døv og er avhengig av henne for å kunne kommunisere.

– Jeg ble døv da jeg var ti år gammel på grunn av kusma. Da bestemte jeg meg for å slutte på skolen for jeg hadde ikke noe språk å kommunisere med, og heller ingen tolk, forteller Murangira.

Da utdanningskonferansen Oslo Education Summit startet på mandag ble det klart at 59 millioner barn i verden fortsatt ikke går på skole. Tallet viser at man er kommet nesten halvveis i å nå tusenårsmålet til FN for utdanning av barn i verden.

Men omtrent 1/3 av barna som fortsatt ikke går på skole på verdensbasis er barn med nedsatt funksjonshemning, ifølge Atlas-alliansen.

Direktøren fra Uganda mener han kunne ha vært en av dem.

– Det har vært vanskelig å være døv og vokse opp i Uganda. Hadde det ikke vært for min mor som motiverte meg og hjalp meg under oppveksten, så hadde jeg ikke hatt min mastergrad i dag, sier han.

Les også: Vil løse utdanningskrisen med Angry Birds

Les også: Malala til Oslo med krav om tolv års skolegang

Ny kommisjon

Statsminister Erna Solberg (H) lanserte tirsdag en internasjonal kommisjon som skal jobbe for at flere barn får tilbud om skolegang.

Investeringene i utdanning har de siste årene gått ned i utviklingsland, og kommisjonen skal derfor jobbe for at mer penger brukes på utdanning i framtiden.

– Vi håper at denne kommisjonen skal gi oss nye og gode ideer til hvordan vi skal bidra til økt finansiering og hvordan vi kan bidra til utdanning for alle, sa statsministeren.

Mangler strategi

Mer enn 90 % av barn med nedsatt funksjonshemning i utviklingsland går ikke på skole.

Murangira mener verdens ledere mangler en strategi for å sikre denne gruppen en fullverdig utdanning.

– Jeg ser at de funksjonshemmede barna er blitt nevnt på denne konferansen, men de barna er ikke en integrert del i utdanningssaken. Jeg håper flere ledere ser hvor sårbare denne gruppen er, avslutter han.

SISTE NYTT

Siste nytt