Hopp til innhold

I dag blir det norsk: 850 millioners-flyet F35 er klart for Norge

FORT WORTH, TEXAS (NRK): Flygiganten Lockheed Martin sier de har ryddet opp i problemene med kampflyet F35. I dag leveres det første norske flyet.

Flyvende datamaskin, F-35

NYTT KAMPFLY: Slik ser det ut. Dette er et amerikansk fly helt likt det Norge får levert i dag.

Foto: Tove Bjørgaas / NRK

Vi har ordnet opp i problemene nå, og siden 2012 har produksjonen vår gått helt etter planen, sier Lorraine Martin til NRK. Hun er sjef for F35-programmet til den amerikanske forsvarsgiganten Lockheed Martin.

Hun har nettopp vist forsvarsminister Ine Eriksen Søreide rundt i produksjonshallene ved flyfabrikken Texas.

Forsvarsministeren smiler fra øre til øre.

– Vi føler oss veldig trygge på at de flyene vi får tilfredsstiller de operative kravene vi har stilt. Det er ingenting som tyder på at de ikke gjør det.

fornøyd forsvarsminister

FORNØYD FORSVARSMINISTER: Ine Eriksen Søreide (H) ble i går vist rundt i produksjonslokalene til F35 av visepresident i Lockheed Martin, Lorraine Martin. I bakgrunnen generalmajor Per Egil Rygg.

Foto: Tove Bjørgaas

Flyvende datamaskin

I en hangar på fabrikken står et fly likt det som skal avdukes i en prestisjetung seremoni i dag.

F35 er et ganske annerledes fly enn F16. Det er høyere og større, først og fremst fordi våpensystemer er integrert i flykroppen i stedet for å være montert på utsiden.

Dette flyet passer kjempegodt i Norge som har en slik lang kyst å passe på. Flyene kan kommunisere med hverandre på en helt annen måte og over langt større avstander enn F16, og da kan Norge bruke færre fly for å dekke et stort område, sier Allan Norman som er testpilot på Lockheed Martin-fabrikken. Han har fløyet F35 i flere hundre timer allerede, og har vært i Norge flere ganger.

Svar på kritikk

Kritikken mot F35 var i flere år sterk. Flyets avanserte datasystemer hadde feil, og også i USA var det mange politikere som mente at flyene USA har bestilt flere tusen av aldri burde ha vært satt i produksjon. I dag mener imidlertid Lorrraine Martin at problemene er løst.

– Produksjonskostnadene per fly har også gått kraftig ned år for år. De er 57 prosent billigere i dag enn da vi startet utviklingen. I 2019 håper vi at prisen på flyet Norge har bestilt vil være nede i 85 millioner dollar per fly.

Norge har bestilt 22 av kampfly som skal leveres innen den tid, og Stortinget har vedtatt å kjøpe totalt 52.

Populær jobb

De første to flyene Norge får levert i dag skal flys til en treningsbasen Luke i Arizona. Der starter de første norske jagerflypilotene opplæring snart.

Den første piloten begynte på teoriopplæring i dag. Det var selvsagt rift om å være den første, sier generalmajor Per Egil Rygg i Luftforsvaret.

Han mener det har vært en kjempefordel for Norge å være en partner i F35 programmet.

– Slik har vi fått være med på å utvikle flyet til vårt bruk. Fordi våre fly ofte må lande på korte og isete rullebaner, har vi for eksempel montert en bremseskjerm på flyet, og det har vi fått til fordi vi er partner, sier han.

Perfect for Norge

BRA FOR NORGE: Dette er et fly Norge trenger til å patruljere kysten, mener testflyger Allan Norman.

Foto: Tove Bjørgaas / NRK

Missiler fra Kongsberg-gruppen er også en del av flyet på grunn av partnerskapet.

– Ti norske underleverandører er med i programmet, og de er en viktig del av programmet. Det er store muligheter for disse selskapene her framover, sier Lorraine Martin.

Det første flyet vil innta norsk territorium først i 2017.

SISTE NYTT

Siste nytt