Hareide nekter å kommentere Tybring-Gjedde

NYDALEN (NRK.no): Stortingspolitikere fra KrF krever at partiet tar en alvorsprat med Frp om Christian Tybring-Gjeddes innvandringsuttalelser. Men KrF-ledelsen vil ikke kommentere saken.

knut arild hareide ankommer nydalen onsdag

INGEN KOMMENTAR: Knut Arild Hareide hadde liten lyst til å kommentere Christian Tybring-Gjeddes uttalelser da han ankom Nydalen fredag morgen. Dette bildet er fra onsdag.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Frps stortingsrepresentant og leder for Oslo Frp, Christian Tybring-Gjedde, har den siste uken gjentatt at det pågår en islamisering av det norske samfunnet.

– Om det ikke «snikislamisering», så er det «islamisering», sa han til NRK onsdag og trakk fram «separat dusjing for muslimske elever i skoen» som eksempel.

Uttalelsene vekker sterke reaksjoner blant sentrale politikere i KrF og Venstre.

– Jeg er uenig i det han sier. Det er trist at Tybring-Gjedde fortsatt bruker slike ord og klistrer Frp fast på en slik retorikk etter at nestleder Ketil Solvik-Olsen har forsøkt å rydde opp i dette, sier KrFs stortingsrepresentant og innvandringspolitiske talsmann Geir Bekkevold til Aftenposten i dag.

– Viser behovet for sonderinger

Bekkevold mener Tybring-Gjeddes uttalelser viser hvorfor det er nødvendig med sonderinger før KrF kan forplikte seg til å gå i reelle regjeringsforhandlinger med Frp.

Men når NRK.no møter ledelsen i KrF før dagens regjeringssonderinger i Nydalen, er de lite lystne på å kommentere saken.

– Vi ser nå framover, og jeg ser ikke noen grunn til å gå inn i den debatten rundt hva Frp sa for noen år siden, sier Knut Arild Hareide.

– Men han gjentar uttalelsene nå?

– Jeg har ikke fulgt med på hva han har sagt de siste dagene.

– Vil du gjøre deg kjent med uttalelsene?

– Nå ser vi framover og har fokus på de politiske sakene, sier han og går inn i rommet der han sammen med Frp, Venstre og Høyre skal forsøke å finne en felles plattform for å danne regjering.

Se intervju med Tybring-Gjedde. Artikkelen fortsetter:

Frps stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde gjentar på nytt at det skjer en ren islamisering av det norske samfunnet, dagen etter at partiets nestleder sa at ordet "snikislamisering" ikke skulle brukes på samme måte som før.

NETT-TV: Tybring-Gjedde advarer igjen mot 'islamisering'

Heller ikke nestleder i KrF, Dagrun Eriksen, vil si sin mening om saken.

– Vi har fokus på de politiske sakene.

– Men er ikke innvandring og hvordan man ordlegger seg i integreringsdebatten også politikk?

– Vi konsentrerer oss om de politiske sakene her inne. Jeg har ingen flere kommentarer, sier hun.

– Må passe på retorikken

Debatten om Frps kontroversielle uttalelser om såkalt «snikislamisering» blusset opp igjen etter at partiet holdt en internasjonal pressekonferanse for å bevise av partiet verken er høyreekstreme eller høyrepopulistiske.

Nestleder i Frp, Ketil Solvik-Olsen, forklarte at ordet «snikislamisering» ikke er brukt på lenge. Han sa videre at Frp så hvordan ordet ble brukt i feil kontekst og at det ikke var et godt valg av ord.

Senere har Siv Jensen nektet å ta avstand for at hun brukte begrepet i en tale i 2009, og nå gjentar altså Tybring-Gjedde lignende uttalelser.

Til Aftenposten sier han blant annet at dagens innvandringspolitikk fører til at norsk kultur ødelegges, og at han ikke har samvittighet til å se på at denne utviklingen fortsetter.

I en fersk kronikk på NRK Ytring hevder han at hans kritikere forsøker å kneble hans ytringsfrihet.

«Jeg slutter ikke opp om hastigheten i de demografiske omveltningene vi opplever. Av hensyn til kontinuitet, integrering, kulturarv, frihetsverdier og økonomi - kort sagt bærekraft, så ønsker jeg en drastisk reduksjon i antallet innvandrere Norge mottar hvert år,» skriver Tybring-Gjedde videre.

Unge Venstre-leder og nyvalgt stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn sier til Aftenposten at han er glad for at det ikke er flere i Frp som snakker som Christian Tybring-Gjedde.

– Et parti som vil være ansvarlig i regjering må man passe på, ikke bare politikken, men også retorikken. Å spille på frykt, som Tybring-Gjedde gjør, er uheldig for den offentlige debatten, sier Rotevatn.

Les mer om stortingsvalget

Flere hundre mennesker møtte opp i Dronningparken for å gå et glimt av Erna Solberg og den nye borgerlige regjeringen.

– Siv får gjennomført det hun lover

Den nyvalgte regjeringen ble mottatt som superstjerner da de møtte folket i Dronningparken i Oslo i ettermiddag.

– Eg veit at eg kjem i et departement der det jobbar dyktige folk, seier påtroppande kommunalminister Jan Tore Sanner. Han har lang erfaring frå Stortinget, og seier at han føler seg godt førebudd til jobben.

– Har sommerfugler i magen

Statsminister Erna Solberg ringte aldri Jan Tore Sanner da hun skulle tilby ham statsrådspost. – I vår moderne tid driver vi med dørbank, så Erna kom og banket på hos meg, sier han.

Jens Stoltenberg sa at han har fått et nært og fint forhold til kongen idet han gikk inn til sitt siste statsråd i denne omgang.

Stoltenberg: - Gleder meg til å bo hjemme!

– Det har vært veldig fint å bo i statsministerboligen med mye praktisk hjelp og nærheten til Slottet og Stortinget, men det skal bli godt å bo hjemme!

Slik blir trolig kabalen

Desse blir statsrådar

Her er lekkasjane frå statsrådskabalen til den nye regjeringa. Onsdag får du se om kabalen går opp.