«Stortinget ber regjeringen dimensjonere nye trygge norske motorveier til en maksimalfartsgrense på 130 km/t»
Det er mandag 10. juni 2013 og Frp legger frem sin alternative nasjonale transportplan for de neste 10 årene.
Forslaget går ut på å bruke nær dobbelt så mye som regjeringen, 962,49 milliarder kroner, på samferdsel de neste 10 årene.
Og å heve den øvre fartsgrensen i Norge til 130 km/t. Sitatet over er hentet side 15 i den alternative planen.
– De har gjort det i Danmark og Sverige, og jeg mener vi bør kunne gjøre det i Norge også. For eksempel på veier som tåler fartsgrensen. Det kan være deler av E 18 i Vestfold eller E 6 fra Oslo gjennom Akershus og Østfold, sier Bård Hoksrud.
Høyre: – Litt for høyt, men vi er med
Det passer Høyre godt. Trond Helleland sitter i transportkomiteen på Stortinget og er helt klar for å heve øvre fartsgrense dersom det blir regjeringsskifte etter høsten stortingsvalg.
– Jeg mener 130 km/t er litt vel høyt, men jeg har jo selv tatt til orde for å kunne justere dagens øvre grense til 120 km/t hvis forholdene ligger til rette for det, sier Helleland.
Han peker på at Vegvesenet selv tidligere har foreslått å heve fartsgrensen på E 18 gjennom Vestfold til 110 km/t.
– Dette kan allerede gjennomføres på nybygde motorveistrekninger som har kurvatur til det, som veistrekningene Hoksrud peker på.
– Tror du norske bilister er klare for fartsgrenser opp mot 120 og 130 km/t?
– Noen er sikkert veldig klar for det allerede, men det har vist seg andre steder at det å heve fartsgrensen ikke gir en automatisk økning av gjennomsnittsfarten på samme strekning fra før farten ble satt opp. Dette styres mer av føreforhold, og jeg mener hastigheter på mellom 110 og 120 km/t er forsvarlig på enkelte norske veier, sier Helleland før han legger til:
– Hvis det å øke fartsgrensen kan hjelpe oss på borgerlig side til å finne sammen også på andre områder, så skal vi nok klare å gjennomføre dette relativt raskt. Men jeg tror ikke dette blir det første vi går løs på i eventuelle regjeringsforhandlinger.
KrF stritter imot
Partileder Knut Arild Hareide i KrF, en annen potensiell regjeringskollega ved et eventuelt regjeringsskifte, er imidlertid lite begeistret for forslaget.
– Vi mener veiene vi har i Norge ikke er gode nok til å øke fartsgrensen. Det er ingenting som er viktigere for KrF enn å øke trafikksikkerheten, sier Hareide.
Han sier videre at det årlige dødstallet i trafikken i Norge er den største utfordringen i norsk samferdselspolitikk.
– Derfor vil vi heller prioritere blant annet midt-delere i vårt samferdselsbudsjett, sier Hareide.