I en Brennpunkt-dokumentar tirsdag kom det fram at pr-byråene er en viktig premissleverandør i norsk politikk.
Over halvparten av fylkeskommunene har kjøpt profesjonell lobbyhjelp for å påvirke politiske prosesser som Nasjonal transportplan.
- Les: – Svikter fellesskapet
- Les: – Misbruk av skattepenger
- Les også: – En farlig utvikling
– Kan kjøpe seg makt
– Jeg tenker at dette er problematisk på mange måter. For det første vitner det om at en del beslutninger og påvirkningsproseser er flyttet til det lukkede rom, og det betyr at vanlige folk og andre politikere ikke har tilgang til det som har foregått, sier Guri Melby i Venstre.
Hun advarer også mot at utbredelsen av pr-byråer i politikkens ganger åpner for at man kan kjøpe seg makt.
– Det betyr at de som har penger, og kan kjøpe tjenester fra et dyktig pr-byrå, får større innflytelse enn de som ikke har det.
Melby mener Stortinget burde innføre et lobbyregister for å signalisere at man ønsker åpenhet rundt hvem som har hatt møter med hvem.
– Mye enklere og billigere å ringe Stortinget
Brennpunkts dokumentar avslørte blant annet at også lokale Ap-politikere har betalt over en halv million kroner for å påvirke sine egne i storting og regjering.
– Jeg må si at jeg er litt overraska over det som kom fram i denne dokumentaren når jeg ser ordførere ganske sikker fylkespolitikere og andre benytter seg av pr-byråer, svarer partisekretær i Arbeiderpartiet, Raymond Johansen.
– For jeg er ganske sikker på at det enkleste for dem det er å ta opp telefonen og ringe en stortingsrepresentant eller et partikontor og få et godt svar, i tillegg så er det helt gratis, legger han til.
– Mener du at dette var bortkasta penger?
– Ja, jeg mener så tydelig og klart at jeg heller vil anbefale dem å plukke opp telefonen og ringe stortingsrepresentanter eller partikontor, og det tror jeg de vil de få mye mer gjennomslag for, gjentar Johansen.
Partisekretæren legger til at han har inntrykk er at de fleste gjør det på den måten.
– Lovlig bransje
Melby hevder Ap ikke har gjort nok for å begrense pr-bransjens økende makt. hun mener pr-bransjen er et symptom for vår tid, men også et symptom på en flertallsregjering.
– En stor ulempe demokratisk sett med en flertallsregjering er at mye avklart før det havner i Stortinget. Stortinget blir ingen forhandlingsarena. Det er sjeldent at det skjer noen endringer når en sak kommer dit, sier Venstre-politikeren, og legger til at de åpne høringene etter hennes mening ikke lenger har noen funksjon.
– Jeg tror ikke du skal falle for fristelsen å si at en flertallsregjering per definisjon er udemokratisk, svarer Johansen.
– Ap-folk som har opparbeidet tillit og nær tilgang til partiet og regjering har gått til pr-bransjen. Hva synes du om det?
– Det er en helt lovlig bransje hvor folk bruker sin kompetanse og kunnskap. Det jeg er opptatt av er at våre politikere har langt mer nytte av å ta kontakt med partikolleger, stortingsrepresentanter og kontorer, sier Johansen.
Han avviser at tidligere partikolleger som ringer som pr-rådgivere får noen spesialbehandling.
Pr-bransjen ønsker selv lobbyregister
– Jeg mener at det norske storting er et av de mest åpne parlamentene vi har i Europa hvor tilgjengeligheten til politikere er en styrke ved Norge, hvor avstanden er veldig liten fra et lokal parti til stortingsrepresentanter.
Han antyder at pr-bransjen ikke har så mye innflytelse som de selv ønsker å gi inntrykk av.
– De er også flinke til å selge, og til å gjøre seg mer interessante og mystiske, sier Johansen.
På Twitter tirsdag kveld skriver Kommunikasjonsforeningen, som blant annet organiserer pr-rådgivere, at bransjen selv ønsker at det innføres et lobbyregister, og ber om at politikerne nå må vedta dette for å få større åpenhet.