En av Norges rikeste menn og kjendis Olav Thon er å finne i helsides annonser i både VG og Aftenposten med et budskap: Stem på Fremskrittspartiet.
Ole Paus gir stemme til KrF på Dagbladets forside. Gruppa Datarock heier på Stoltenberg, og en gruppe som kaller seg Kulturkampen, bestående av blant andre skuespillerne Frank Kjosås og artisten Lise Karlsnes, går ut og ønsker seg en fortsatt rødgrønn regjering.
Men ekspertene er lunkne til om kjendisene har noen effekt i valgkampen.
– Det blir ikke noe valgskred på grunn av kjendisene som stiller opp, sier valgforsker Toril Aalberg til NRK.no.
Partiene gjør det for i et forsøk på å skape positive assosiasjoner, mener hun.
Neppe KrF-fremgang etter Paus-stunt
– Det gjelder å bruke personer som folk har høy troverdighet til på andre områder. På samme måte ønsker en ikke at personer med lav troverdighet skal assosieres med partiet.
– Det var for eksempel ikke så heldig for Frp da det kom frem at Anders Behring Breivik hadde vært medlem av partiet, sier Aalberg.
Kjendisfaktoren kan også nå frem til personer som ikke er interessert i politikk, tror valgforskeren.
– Men jeg tror ikke KrF går særlig frem på grunn av at Ole Paus stiller opp, sier Aalberg.
– Agendaen til Thon skinner igjennom
PR-mann Hans Geelmuyden mener at kjendisene skal ha honnør og ros for at de går ut og støtter partier.
– Men det har liten effekt på velgerne. Valgkampens betydning når det gjelder å sanke stemmer er marginal. Men kanskje økt engasjement gir færre hjemmesittere, sier han.
– Hvorfor bruker partiene kjendiser i valgkampen?
– Valgkamp er viktig for partiene for å skaffe penger og bygge kultur innad i partiet. Utad vil de si at det er for å sanke stemmer, men effekten av valgkamp for å sanke stemmer er marginal.
Geelmuyden mener at effekten av kjendisengasjement avtar med egeninteressen.
– Olav Thon og kulturkjendisene gråter nok mer for sin syke mor enn for samfunnet. For Ole Paus sin del kan jeg ikke se en agenda annet enn at han ønsker å støtte KrF, sier Geelmuyden.
Mye psykologi
Også valgforsker Anders Todal Jenssen har lite tro på kjente personer agn for å fange velgere.
– Dersom det er en effekt er den ganske beskjeden, sier valgforsker Anders Todal Jenssen.
– Hvorfor bruker partiene kjendiser hvis en ikke vet om det fungerer?
– Det ligger mye psykologi i en valgkamp. Partiene tenker at siden de andre gjør det, må vi også gjøre det. Man holder ikke igjen på ressursbruken i en valgkamp. Da er det velgere i bøtter og spann som teller, sier Jenssen.