Tallene ligger der. Kalde og svart på hvitt. Og de sier at Vestnes kommune får karakter 2.
På videregående skole tilsvarer det så vidt ståkarakter, og ordfører Øyvind Uren (Ap) innrømmer at kommunen har utfordringer i skolesektoren.
– Hvorfor det er slik? Tja, det kan du si...
Problemet er at det ikke finnes noe entydig svar.
– Det kan være lærerkreftene i kommunen, eller strukturen eller... Det jeg kan si er at vi har fokus på dette og har lagt press på skolesjefen og skolekontoret for å bedring.
Naboene skinner
Kommunal Rapport og NRK har sett på ofisielle tall om situasjonen i skolesektoren i hver eneste skole i Norge. Det er lagt vekt på resultatet på nasjonale prøver, grunnskolepoeng, andelen faglærte lærere, antall elever per pc og en del andre faktorer.
- Les også:
- Les også:
Rangeringen presenteres i Valgmagasinet på NRK 1 og legges ut på NRK.no klokken 21.30.
Deretter har hver kommune fått en karakter fra 1 til 6 utfra hvor godt de har gjort det innen hver faktor.
Det er på denne karakterskalaen Vestnes kommune kommer så dårlig ut.
Nabokommunene Stordal og Ørskog er helt i andre enden av skalaen.
De er blant få kommuner i Norge som har fått karakteren 5.
Og for å gjøre det klart med en gang; antall kroner de tre kommunene bruker per elev, har lite eller ingenting å si på resultatet.
I Vestnes bruker kommunen 90.417 kroner per elev mellom 6 og 15 år. Nabokommunene bruker henholdvis 96.242 og 100.240 kroner.
Gjennomsnittet i Norge uten Oslo ligger på 87.988 kroner.
Dette er karakterene for noen av kommunene i Møre og Romsdal:
– Villet utvikling
Ordfører Thorbjørn Fylling (Frp) i Ørskog kommune svarer nøyaktig det samme som ordførerkollega Ulven når han får spørsmålet om hvorfor kommunen gjør det så bra.
– Det er sammensatt.
Han holder imidlertid frem fokus som den viktigste årsaken til at kommunen gjør det så bra.
Fokus sammen med:
- Høyt utdanningsnivå i kommunen.
- Stor stabilitet i lærerstaben.
- Stabil og god ledelse på skolene.
- Stor interesse for skolesaker i kommunestyret.
– Jeg har vært oppe på en av barneskolene med blomster fordi de ikke hadde en eneste sykefraværsdag på et helt kvartal, sier Fylling.
Han forteller også om et kommunestyre som bruker ett helt møte hvert år på å gå gjennom alle sider ved kommunens skoler.
– Vi ser på resultatene og på hvilke utfordringer som ligger foran oss. Dette er det stor interesse for på tvers av politiske skillelinjer, og skillelinjene har en tendens til å viskes litt ut i forbindelse med akkurat disse møtene, sier Fylling.
Så tar ordføreren en kunstpause i telefonen.
– Jeg må si dette gleder meg stort. Jeg er ikke overrasket, men det viser at fokus og interesse på alle nivåer gir gode resultater, sier Fylling.
Drømmen om topp-karakteren
I nabokommunen sitter Uren og lurer på hva han og kommunen skal finne på for å bedre på reslutatene.
– Når man ser på ressursbruken er jeg overrasket. Drømmen er jo å bli best mulig og gjøre det best mulig for elevene. Det er de som er fremtiden, så kvalitet i skolen er viktig, sier Uren.
- Les også:
- Les også:
- Les også: