Våpenprodusentene markedsfører til de yngste fordi hovedmarkedet – hvite menn – forgubbes, heter det i rapporten utgitt av Violence Policy Centre, som jobber for å redusere våpenrelatert vold.
– Samtidig som de ønsker å øke salget, vil dette dessuten skape en ny generasjon av våpenforkjempere i politiske dragkamper, heter det i en uttalelse fra gruppa.
Rapporten har identifisert det gruppa kaller «aggressive forsøk» på å markedsføre mot barn.
Dette inkluderer rifler med plastdeler som gjør det enklere for barn å bruke våpenet, at det veier mindre og reduserer rekylen. Noen produsenter selger fargerike våpen, blant annet rosa våpen for jenter.
Rapporten understreker dessuten at industrien jobber for å få foreldre til å la barna få tilgang på våpen «så unge som mulig».
National Rifle Association, hovedorganisasjonen for våpentilhengere i USA, har tidligere hatt en egen nettside for yngre medlemmer, delt inn i «under 8 år» og «over 8 år». Nå heter nettsiden NRA familie.
Væpnet vold er veldig vanlig i USA, der en tredel av alle barn lever i et hus med minst ett våpen, ifølge gruppen Everytown for Gun Safety.
Dens statistikker viser at sju barn og ungdommer blir drept med våpen i USA hver dag.
National Rifle Association ønsket torsdag ikke å kommentere rapporten fra Violence Policy Center.