Bilder av narkokongen er trykket opp på t-skjorter og hatter, og de selges nesten før de har kommet ut til butikkene.
- LES OGSÅ:
Den nye motetrenden i Mexico framstår med ulike motiver: en ettersøktplakat med dusørsummen i dollar, en framstilling av Guzman i det han stikker ned i tunnelen med en bag full av penger og hans ansikt med ordene «Boss» i det samme røde og blå design som president Barack Obamas kjente valgkampplakat.
Prisene for en t-skjorte ligger mellom 5 og 32 dollar, og plaggene går som varmt hvitebrød i Mexicos gater og på nettet. Også amerikanske nettsider har hengt seg på bølgen.
- LES OGSÅ:
Det meldes allerede om butikker som er utsolgt, og nettbutikken Kartel Collection, med kontor i Los Angeles, sier at kundene kommer fra USA, Mexico og Midtøsten.
Guzmans popularitet som t-skjortemotiv et uttrykk for den såkalte «narco-cultura», et fenomen som har spredd seg i grenseområdene mellom USA og Mexico. Andre eksempler på dyrking er lavbudsjettfilmer som går rett til videomarkedet, og «narco-corridos», narkoballader som framføres i en slags polkatakt.
- LES OGSÅ:
El Chapo skrev et nytt kapittel i sitt brutale narkoliv da han 11. juni rømte fra sikkerhetsfengselet via en lang tunnel. I 2001 flyktet fra et tilsvarende fengsel ved å skjule seg blant skittentøyet som ble sendt bort til vask.
Han pågripelse i februar 2014 ble feiret som en stor seier for president Enrique Peña Nietos krig mot narkobandene. Han rømning er tilsvarende pinlig for myndighetene.