Hopp til innhold

Nespresso saksøker konkurrent for Clooney-dobbeltgjenger

Et israelsk espressofirma har laget en reklame med en mann som er slående lik skuespilleren George Clooney som figuerer i Nespressos kaffereklame. Nå har Nespresso anket saken til Høyesterett.

De er likt kledd, har samme hårfarge, begge med amerikansk aksent og International Business Times skriver at de er kloninger.

Hovedpersonen i det israelske reklameinnslaget ligner på Hollywood-stjernen George Clooney, noe det israelske kaffeselskapet Espresso Clubs selv gjør seerne oppmerksom på i innslaget.

De ligner for mye, ifølge kaffekapselgiganten Nespresso, et datterselskap av Nestlé som nå saksøker Espresso Clubs.

Nespressos advokater skal forsøke å overbevise retten om at reklamen er villedende for forbrukerne. De krever reklamen fjernet, samt en utbetaling på 50.000 dollar i kompensasjon, skriver International Business Times. Ifølge avisen mener de at den israelske reklamen skader Nespressos omdømme.

George Clooney blir regnet som Nespressos ambassadør, ifølge Nespressos hjemmesider.

– Gir ikke mening

Konflikten startet for to år siden da Nespresso tok saken til retten, men tapte. 20. januar anket de dommen til israelsk høyesterett.

Espresso Club sier at de ikke regner med å måtte betale 50.000 dollar i kompensasjon, fordi det ikke er ulovlig å parodiere konkurrenter. Til den israelske avisen Yedioth Ahronoth sier firmaets direktør, Oren Tal, at Nespressos påstand ikke gir mening.

– Jeg tror diskusjonen om bruk av dobbeltgjenger vil nå hele veien til Høyesterett, men påstanden deres gir ingen mening. Derfor tror jeg at vi kommer til å vinne. Det er en helt egen sjanger innenfor reklame der man forholder seg til og gjør narr av konkurrenter, sier han til den israelske avisen Yedioth Ahronoth.

– Nespresso investerer mye i å bygge opp merkevaren og legger vekt på kvalitet. Derfor er det naturlig at vi vil beskytte oss mot forsøk fra andre på å ri på vårt rykte, og fra forsøk på imitasjon og villeding av forbrukere, sier en talsmann for Nespresso.

Clooney skal ha fått utbetalt 40 millioner dollar, 350 millioner kroner, for å ha vært med i Nespresso-reklamene. I 2005 lanserte Nespresso den første av en rekke reklamekampanjer med George Clooney.

SISTE NYTT

Siste nytt