For cubanere flest var det en håpets dag da nyheten om fritt bilsalg ble kjent i desember i fjor. Ikke siden før revolusjonen i 1959 har vanlige cubanere hatt muligheten til å kjøpe seg en ny bil.
Nå viser tall som det offisielle cubanske nettstedet cubadebate publiserte denne uken at håpet om en ny bil fortsatt bare er en uoppnåelig drøm for de aller fleste cubanere.
I løpet av første halvår i år er det bare blitt solgt 50 nye biler og fire – 4 – nye motorsykler i hele Cuba.
Høyere priser enn i Norge
Prisene på de nye biler ligger på et nivå skyhøyt over hva den jevne kubaner har råd til.
En 2013-modell Peugeot 508 koster 262.000 av den konvertible valutaen CUC i Havanna. Omregnet til norske kroner blir det over 1,6 millioner, og det for en bil som i Norge koster rundt en halv million.
Også for mindre biler er prisene høyere enn i Norge. En liten Kia Rio koster 42.000 CUC – 260.000 norske kroner – på Cuba, rundt 100.000 kroner mer enn tilsvarende pris i Norge.
Kubanske myndigheter forsvarer de skyhøye prisene med at 75 prosent av overskuddet fra bilsalget skal gå til investeringer i kollektivtrafikken.
Reformen med bilsalget er ikke den første der kubanere tilsynelatende får større frihet, men i praksis blir stoppet av for høye priser.
I fjor fikk vanlige kubanere fri tilgang til internett, men måtte benytte seg av spesielle internettsentre der prisen var drøyt 25 kroner timen, eller nesten en ukes lønn for en times nettbruk.
- Les også:
Artikkelen fortsetter under bildet.
Tjener 120 kroner måneden
Mens prisene på nye biler er langt høyere enn i Norge, er lønningene langt lavere.
De aller fleste kubanere tjener rundt 20 CUCs i måneden – vel 120 norske kroner.
En vanlig kubaner vil dermed måtte arbeide i vel 170 år for å ha råd til å kjøpe seg en Kia Rio, vel å merke om han ikke bruker noe av lønningen sin på mat og klær.
Hvem de 50 heldige som har fått kjøpt seg nye biler er ikke kjent.
Tidligere har det først og fremst vært diplomater, ingeniører, leger og andre som har arbeidet i utlandet som har fått lov til å kjøpe seg bil når de har vendt hjem fra Cuba.
For eksempel de har de mange tusen kubanske legene som har arbeidet i Venezuela fått valget mellom å kjøpe seg leilighet eller bil når de har vendt hjem til Cuba.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Myker sakte opp
De cubanske myndighetene myker opp lovene som regulerer salg og kjøp av biler i sakte tempo.
For tre år siden – i 2011- tillot de folk å kjøpe og selge bruktbiler uten tillatelse. Før 2011 hadde det bare vært tillatt å kjøpe og selge biler som var på Cuba før revolusjonen i 1959.
Det er grunnen til at det fortsatt er så mange amerikanske biler fra 1950-tallet på Cuba, selv om de bare halvveis henger sammen har de gamle «dollarglisene» vært den eneste muligheten til å kjøpe seg en bruktbil.
Det finnes ingen sikre tall, men anslag går ut på at det fortsatt kjører rundt 60.000 amerikanske dollarglis på cubanske veier.
Med en total bilpark anslått til noe over 170.000 biler, betyr det at rundt hver tredje bil på Cuba er et «dollarglis», eller «Yank Tank», som cubanerne kaller dem.
- Les også: