Hopp til innhold

Styres i praksis av en datamaskin

– Airbus 320 er så automatisert at nesten som helst kan lære å kjøre det med litt instruksjon, sier leder for Norsk Flytekniker Organisasjon.

Airbus 320

DATASTYRT: Airbus 320 har en avansert automatikk som gjør flyet lettere å styre. – Pilotene overvåker systemene i stedet for å fly selv, sier Andras Sundt, leder Norsk Flytekniker Organisajon. Her fra en cockpit.

Foto: AIRBUS.COM

Det er en Airbus320 fra EgyptAir som har styrtet i Middelhavet. Flyet har vært brukt av EgyptAirlines siden 2003.

Selges til flere store selskaper

Airbus320 er brukt av flere kjente flyselskaper, og er den mest solgte flytypen til Airbus. Den leveres som passasjerfly til europeiske kort - og mellomdistanseflyvninger.

– Airbus320 er et trygt og sikkert fly. Det har en god sikkerhet og er lett å operere, sier Andras Sundt, leder i Norsk Flytekniker Organisasjon.

Et A320-fly fra EgyptAir fotografert på rullebanen på Larnaca på Kypros

POPULÆR: Flere kjente flyselskaper bruker fly fra Airbus-familien.

Foto: Yiannis Kourtoglou / Reuters

Selskaper som easyJet, British Airways, AirAsia og SAS er i dag brukere av flytpen.

Den har et cockpit og et fly-by-wire-system, som skal sikre at flyet ikke foretar manøver som setter det i fare.

Laster Twitter-innhold

– Mister følelsen av å fly

Sundt mener flyets avanserte datateknologi byr på sine utfordringer.

– Airbus320 er så anvendelig at nesten alle kan fly det med litt instruksjon. Piloten styrer med en joystick via flere datamaskiner. De beregner så hvilke utslag flyet skal få, sier Sundt.

Han understreker at ikke hvem som helst kan kan fly, og at en rekke egenskaper må til som pilot for å avverge feil underveis.

– Vi trenger dyktige flygere med god grunnopplæring og simulatortrening. Ulykken i Taiwan i fjor var et resultat av manglende opplæring av piloter. Kunnskap om systemene er viktig for at du skal minske sjansen for at det gjøres feil.

Samtidig tror Sunde den store automatiseringen luftfarten har vært gjennom gjør det vanskeligere for piloten. Overgangen fra mekanisk kontroll til automatisert gjør svikt i systemet mer usynlig.

Et Airbus A320-fly sklei av rullebanen i Tegucigalpa i Honduras 30. mai 2008.

KRASJLANDING: En Airbus320 fra Taca Airwats sklei av rullebanen i Honduras i 2008, da flyverne prøvde å lande i dårlig vær. Fem personer ombord og to på bakken mistet livet.

Foto: ORLANDO SIERRA / AFP

– Før i tiden sviktet det tekniske ved at noe knakk eller ved at det ble gjort feil i cockpiten. Nå er det en datamaskin og et operativsystem som opprettholder flyvningen. Pilotene overvåker systemene istedet for å fly selv. Dermed mister de følelsen av å fly, sier Sundt.

Han synes det er viktig å få frem at enkeltpiloter ikke må ansvarlig når uhellet er ute. Ulykken kan skyldes eksterne feil, slik som i Airbus320-ulykken i 2009, da et fly med 150 passasjerer krasjlanda i Hudson-elva i New York. Den gang var det fugler som satt seg fast i motoren på flyet. Ingen menneskeliv gikk tapt.

Havarikommisjonen må få gjøre jobben sin. Alle fakta må komme fram uten at enkeltindivider blir hengt ut eller straffet for en ulykkeshendelse, sier Andras Sundt.

SISTE NYTT

Siste nytt