Hopp til innhold

Åpner verdens lengste tunnel

Etter 17 år og 100 milliarder kroner åpner i neste uke verdens lengste togtunnel under de sveitsiske alper.

Bilde tatt i fart fra et tog

Bilde tatt i fart fra et tog inne i Gotthard-Basetunnelen.

Foto: ARND WIEGMANN / Reuters

Sko i tunnel med skilt

En journalist går forbi et skilt som viser nærmeste nødutganger inne i den 57 kilometer lange tunnelen.

Foto: ARND WIEGMANN / Reuters

Gotthard-Basetunnelen er drøyt 57 kilometer lang og skal knytte sammen Nord- og Sør-Europa.

De første planene for tunnelen ble laget allerede i 1947, men først for 17 år siden begynte byggingen av tunnelen, skriver AFP.

Tunnelen går noen steder 2400 meter under jorden og til sammen er 28,2 millioner tonn stein fjernet fra hjertet av de sveitsiske fjellene

Hele tunnelen kostet 10,6 milliarder euro, eller rundt 100 milliarder norske kroner, i tillegg til at åtte personer har mistet livet under byggingen.

Verdens lengste togtunneler

Land

Tunnel

Lengde

Ferdig

1

Sveits

Gotthard-Basetunnelen

57,09 km

2016

2

Japan

Seikan-tunnelen

53,85 km

1988

3

Frankrike/Storbritannia

Kanal-tunellen

50,45 km

1994

4

Sveits

Lötschberg-Basetunnelen

34,58 km

2007

5

Kina

Nye Guanjiao-tunnelen

32,65 km

2014

6

Spania

Guadarrama-tunnelen

28,38 km

2007

Verdens lengste tunnel

Med sine 57.091 meter overtar den tittelen som verdens lengste jernbanetunnel fra Seikan-tunnelen i Japan. Den sto ferdig i 1988 og er 53.850 meter lang.

Jernbanetunneler er de lengste tunnelene som brukes av mennesker. De lengste tunnelene i verden brukes til enten vann eller kloakk.

Verdens lengste tunnel for biler er Lærdal-tunnelen i Sogn og Fjordane med sine 24.510 meter.

Gotthard-Basetunnelen

Den gule linjen til høyre viser hvor Gotthard-Basetunnelen går.

Foto: Wikipedia Commons

Skal knytte nord og sør sammen

Den nye tunnelen år sentralt i det nye jernbanenettverket mellom Nord- og Sørøst-Europa.

Europas "blå banan"

Europas mest folkerike område strekker seg fra de nordvestlige delene av England til Nord-Italia og er kjent som «Den blå banan».

Foto: Wikipedia Commons

Det mest folketette område i Europa strekker seg fra Nordvest-England til nord i Italia og er kjent som «Den blå banan».

Området er i hovedsak flatt og egnet for jernbanetrafikk, men deles i to av Alpene.

Med tunnelen vil den hindringen til dels forsvinne og vil blant annet kutte reisetiden med tog fra Zürich til Milano med en time, slik at reisetiden blir på to timer og 40 minutter.

– Tunnelen er en gudegave til Europa. Den blir en vital lenke som knytter Rotterdam og Antwerpen sammen med havnene ved Adriaterhavet, sier EUs transportkommissær Violeta Bulc til den sveitsiske avisen Tages Anzeiger.

Samtidig skal den bidra til å få ned luftforurensningen i de sveitsiske alpene ved at tusener av lastebiler og konteinere kan fjernes fra veiene og fraktes på tog.

Se bilder fra arbeidet i tunnelen i 2010.

Tas i bruk i desember

Den offisielle åpningen av tunnelen går av stabelen onsdag 1. juni.

I tillegg til en rekke sveitsiske koryfeer vil også Tysklands forbundskansler Angela Merkel, Frankrikes president François Hollande og Italias statsminister Matteo Renzi være til stede under seremonien.

Etter åpningen vil det foregå prøvekjøring av tog gjennom tunnelen i noen måneder, før den settes i full drift i desember i år.

Se sveitsiske jernbanemyndigheters fremstilling av tunnelen.

SISTE NYTT

Siste nytt